Force Unleashed er LucasArts’ største satsning i flere år, og selveste George i egen høje person har været inde over. Det vil altså også sige, at man kan tage spillets handling nogenlunde seriøst i forhold til Star Wars-universets kanon. Handlingen udspilles i perioden mellem Episode 3 og 4, og man spiller Darth Vaders hemmelige lærling. Spillet er udkommet til stort set alle formater (skægt nok undtagen pc, der ellers traditionelt set har været LucasArts stærkeste platform).

Star Wars. Jeg er fan og har været det det meste af mit efterhånden længere og længere liv. Jeg var fan, allerede inden jeg så Empire Strikes Back i Scala Biocenter i starten af firserne. Der skulle ikke mere end et BR Legetøj-katalog med de originale Kenner® figurer opstillet i en Hoth-setting til, før jeg var solgt. Helt solgt. Derfor vil jeg heller ikke kunne bedømme et spil som Force Unleashed så objektivt, som jeg måske burde, men jeg skal da gøre et forsøg.

At Darth Vader i årene mellem de to filmtrilogier har fundet sig en lærling lyder plausibelt, og det meste af historien præsenteres, så man synes, det holder i forhold til ens opfattelse af Star Wars. Designerne af Force Unleashed har været utrolig gode til at få rigtig mange kendte ting med, så man netop udnytter det etablerede univers og det ikke kun er lyssværdene, der giver koblingen. Det her er simpelthen Star Wars. Jeg vil ikke afsløre alle referencerne, men fans skal nok nikke genkendende til en masse ting. Modsat den animerede Clone Wars-film, så er spillet ikke henvendt specifikt til børn. Vader’s lærling er ikke nogen good guy (surprise), og det er ikke sådan, at der lige sker et eller andet mirakuløst, hver gang han skal til at slå en jedi ihjel. Det vil sige, at man for alvor får lov et være ond. Og mægtig er man også. Selvom lærlingen udvikler sig og får flere og flere kræfter i løbet af spillet, så kan man en del fra starten.

Selve gameplayet er standard tredjeperson action med de dertilhørende sædvanlige kameraproblemer. Heldigvis kan kameraet styres på den højre styrepind, men især i hjørner kan det være lidt problematisk alligevel. Man overlever dog, og der er adskillige force-evner at udnytte (jeg ville have skrevet force-kræfter/kraft-kræfter, men det blev lidt dobbeltkonfektagtigt). Selv brugte jeg rigtig meget force push og force lightning, men når jeg snakker med venner, der også har gennemført, kan jeg høre, at de har haft andre favoritter. Man kan spille på forskellige måder, og der er også flere strategier at vælge imellem til spillets bosser, der optræder i slutningen af de fleste baner. På den måder har Force Unleashed en meget traditionel konsolspilopbygning: Bane, boss, cutscene. Gentag. Et minus er, at alle bosserne (og også visse mindre fjender) skal sluttes af med at man midt i den afsluttende sekvens skal trykke på vilkårlige knapper, der bliver vist på skærmen et kort øjeblik. Det er ikke særlig svært, bare lidt fesent, og jeg kunne heller ikke lide det i Conan, og hvor jeg nu ellers har prøvet det.

Man kommer godt rundt i forskellige miljøer, der byder på forskellige fjender. Nogle er mere kendte end andre; nogle optræder første gang her. Nogle er også mere kloge end andre. AI’en er ikke fantastisk. Omvendt er Stormtropper jo dumme, men alligevel. Mod slutningen dukker et par af spillets første lokaliteter op igen, men det føles ikke som kedelig backtracking. I stedet giver det godt til historien, der fortælles bedre end i de fleste andre spil, fordi den holdes enkel og overskuelig – trods flere twists. Og så er det jo Star Wars.

Det tog mig ni timer og et kvarter at gennemføre spillet på midterste sværhedsgrad (en fjerde MEGET svær låses op efter første gennemspilning). En del af spilletiden gik med gentagne forsøg på et par bosser, der var ret udfordrende, så alt i alt er spillet ikke specielt langt. Man vil have mere, når det er slut, og det er ingen steder langtrukkent. Der er kun få ting til at motivere til en evt. anden gennemspilning, for man ser stort set alt første gang, men der er da lidt achievements og secondary objectives at gå efter.

Grafisk set er spillet rigtig flot, og det er naturligvis det flotteste Star Wars-spil hidtil. Der er lidt glitches i grafikken, en smule tearing og clipping, men overordnet set er det en fortrinlig Star Wars-fortolkning, der vises. Det meste af dialogen er velindtalt og musikken holder – også de nye ting, der ikke er komponeret af John Williams.

Force Unleashed er et velkomponeret actionspil med en godt fortalt Star Wars-historie. Er man indstillet på, at spillet tager under ti timer, og at der derefter ikke rigtig er mere at komme efter, så er der ikke noget at betænke sig om. Jeg foretrækker selv spil af en overskuelig længde og nød en fortrinlig weekend i selskab med Force Unleashed. Det kan sagtens spilles med glæde af folk, der ikke føler noget specielt for Star Wars, men omvendt er det klart, at spillets primære målgruppe er dem, der sætter pris på Lucas’ fjerne, fjerne galakse. Klar anbefaling.