Soul Calibur IV

Det har været en rådden sommer. Sådan rigtig ildelugtende og gærende rådden med blågrønne pletter og mystisk brunlig boblende væske, der pibler frem. Så rådden har den været. I hvert fald det med gamer-briller på. Der har ikke været meget at lave og som alle andre gamere, er vi også bange for sollys, så det eneste vi kunne foretage os var at sidde inde og spille det nye Soul Calibur – omtrent det eneste spil, der udkom denne sommer. Men hvilket spil!

Noget nyt... eller hvad?

Soul Calibur serien, der startede med det originale Soul Calibur (eller Soul Edge om man vil) til PlayStation og arkademaskinerne tilbage i slutningen af 90´erne, har efterhånden vokset sig stor og stærk. Soul Calibur III introducerede nye koncepter til seriens eller meget stilrene kampsekvenser – nemlig muligheden for at skabe sin egen karakter og med Soul Calibur IV udvides konceptet endnu mere og er par nye og velfungerende ting kommer til – dog uden at der rokkes ved den solide og hurtige action, der altid har været spillenes kendetegn.

Som i tidligere udgaver vender de klassiske modes Story, Arcade, Versus, Museum og Training tilbage i Soul Calibur IV. Ingen af disse bør kræve megen præsentation – for præmisserne er som i de fleste andre kampspil: vælg en karakter (eller i nogle tilfælde et hold) og vupti, så står man i arenaen og kampen kan begynde. I modsætning til andre kampspil på markedet – og dem er der faktisk ikke ret mange af i disse år – så er Soul Calibur IV baseret på en blanding af kampsport og groteske nærkampsvåben. Hver karakter har et eller flere, mere eller mindre, effektive våben. Alt lige fra økser og almindelige sværd til groteske kædevåben, kampstave og andet middelalderligt isenkram tages i brug for enten at banke sin modstander i gulvet eller skubbe vedkommende ud af ringen.

Er man i kampe hvor der er mere end en modstander på modstanderens hold eller i kampe hvor man selv har en hjælper med (disse foregår ofte i spillets story mode eller i den nye mode – mere om den senere), kommer der som i Tekken Tag et ekstra taktisk element i kampene. Man kan frit skifte imellem figurerne (med enkelte begrænsninger) og skulle en af dem ende i en blodpøl på kanvassen, overtager en ny straks kampen – det vil sige, at man slipper for at start5e en ny runde. Fikst!

Tower of power!
Den nye spilmode hedder Tower of Lost Souls og lugter en lille smule af rollespil (en meget lille smule). Her skal man kæmpe sig op i tårnet, et par etager af gangen. Hver etage er en kamp mod en eller flere fjender, og hver sektion af etager, der hænger sammen i grupper, afsluttes med en boss. Efterhånden som man kommer op i tårnet stiger antallet af fjender og sværhedsgraden, men heldigvis får man lov til at vælge hjælpere at tage med. Dør man skal man starte derfra hvor man sidst havde gennemført en "gruppe" af etager. Det er undervejs muligt at låse op for "skatte" ved at vinde kampe med en "perfect" score. Disse er ofte genstande, som man efterfølgende kan bruge til at udstyre sin karakter med i Character Creator.

Som i Soul Calibur III kan man, hvis man hellere vil udvikle sin egen figur, begynde at designe en deltager i en speciel ”Character Creaor”. Her bruger man point optjent i andre modes på at købe tøj og udstyr til figuren – i bedste rollespilsstil giver tøj og tingeltangel forskellige bonusser til din karakters evner i areaen. Nogle gør vedkommende hurtigere, sejere, stærkere og så videre. Forsøg ikke at forstå hvorfor et pandebånd gør din figur en smule sværere at slå ihjel – det er rollespilslogik og det fungerer helt efter hensigten i spillet. Det smarte ved systemet er, at man, hvis man har point nok og har befriet alle tingene, kan skabe sin helt egne og unikke deltager, der passer til det tempo og den spillestil man har.

Af andre smarte nye features skal nævnes muligheden for at lave specielle finishing moves og ikke mindst muligheden for at gå online og spille mod venner og fjender fra hele verden (når systemet ellers virker efter hensigten). Muligheden for multiplayer kampe online er virkelig kærkommen og det giver spillet en helt ny levetid – der yderligere forstærkes af Tower of Lost Souls og af Character Creator. Normalt er kampspil af denne type ikke noget man forbinder med "lang levetid", men Soul Calibur IV er et af de få kampspil, der, ligesom Always, virkelig formår at holde sig frisk længe – rigtig længe endda og det skal spillet have ros for.

Use the Force... why?
Som de fleste sikkert ved, så har et par Star Wars karakterer sneget sig med i Soul Calibur IV – Darth Vader i Xbox 360 versionen og Yoda i PlayStation 3 versionen. Disse er bevæbnet med lyssværd og en række nye "force powers"`, men bortset fra disse er Darth Vader stort set ligesom alle andre figurer i spillet. Det er lidt underligt at spille med og mod ham, for det virker mærkeligt at se Darth Vader i nærkamp med samuraier og ninjaer, imens han hopper og sparker som en brunstig dværgkanin med et lyssværd. Værre er det i Xbox 360 udgaven hvor Yoda er så lav, at høje og mellem angreb automatisk rammer over den lille Jedi. Der er også blevet plads til The Apprentice fra Star Wars: The Force Unleashed og han anvender ligesom de to mere kendte Star Wars figurer "the force". Det er nok kun hardcore Star Wars fans, der vil se Darth Vader og Yoda som andet end gimmicks i et kampspil, der i forvejen har et ganske fint og varieret karaktergalleri.

Der er i alt 24 "gamle" kendinge at vælge imellem – med klassikere såsom Taki, Sophitia, Rock og Voldo. Udover disse 24 er der blevet plads til to helt nye – nemlig Algol og Hilde. Af dem er Hilde, en Joan of Arc-lignende ung kvindelig ridder med spyd og dolk, den mest interessante at spille. Udover den gruppe på 26 figurer er der naturligvis de nævnte Star Wars figurer og fem bonuskarakterer.

Visuelt imponerer Soul Calibur IV virkelig. De flotte omgivelser, hvoraf nogle også er "gamle kendinge", der er blevet piftet op, såsom en tømmerflåde på vej ned af en rivende flod, er alle fantastisk smukke med masser af detaljer og bevægelse. Der er endda blevet plads til en Star Wars bane, der foregår i en åben docking bay, med små rumskibe, der letter og lander i baggrunden.

Figurerne er store og fylder godt på skærmen, men det gør ikke meget, for de er alle fantastisk flot designet med masser af detaljer samt glidende og flotte animationer. Det er lige ved at blive lidt for meget med kvindernes ”fordele” - hvorfor de piger ikke konstant for overbalance og falder forover når de slås, er mig en gåde. I det hele taget er der kælet for grafikken på alle tænkelige måder og der er en nydelse at se på Soul Calibur IV aktion. Også selvom man let kan blive søsyg når de to der slås er kvinder.

Man kan kritisere spillet for at Star Wars figurerne virker malplacerede (og at især Yoda er ikke er særlig balanceret at spille), men Soul Calibur IV har alt for mange fordele til at man skal lade sådanne småting afskrække. Nu kan man endelig spille online, spillet har masser af spilmuligheder, inklusiv en solid Character Generation og en god levetid i Tower of Lost Souls. Sidst, men ikke mindst, skal spillet og Namco have et velfortjent skulderklap for at skabe et fantastisk smukt og medrivende kampspil, der beviser, at selvom der har været stille i denne niche af actionspil, så er genren hverken død eller såret – den lever i bedste velgående og så længe spil med Soul Calibur IV's kvaliteter bliver udgiver vil genren overleve i mange år endnu.