Brendan Fraser skal endnu en gang kæmpe mod mumier, hvilket sker i den tredje Mummy-film, som netop går i biograferne lige nu. Det giver Vivendi en god undskyldning for at sende et spil på markedet, og vi kigger på om det er lige så sjovt at slå på mumier, som det ser ud til at være når Brendan Fraser gør det.

The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor

Jeg kan lige så godt starte med at sige ”Tomb Raider”. Så burde de fleste have en god fornemmelse for, hvad for en type spil, Vivendi Games har sendt på markedet. Den nemmeste måde at beskrive The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor på er nemlig at kalde det Tomb Raider uden Lara Croft. ”Blasfemi!” vil mange nok sige, men helt så slemt er det nu ikke. Gameplayet er som taget ud af et Tomb Raider spil uden de store overraskelser og nye påfund, og det er altså et udmærket gameplay, selv uden Lara Croft. (Sure mails sendes til redaktøren, tak)

Jeg har ikke set filmen endnu, men jeg formoder at spillet følger filmens handling. Spillet er opdelt i kapitler, og hvert kapitel er typisk ét bestemt sted, f.eks. et museum, og kapitlet er så delt op i et antal baner, der tager udgangspunkt i det sted man render rundt. Selve historien er ikke sindsoprivende, men der bliver faktisk gjort lidt ud af at fortælle den. Det gøres med en blanding af filmsekvenser, ’tegneserier’ og in-game grafik. Det er ret godt lavet og er med til at gøre en ret fantasiløs historie lidt mere interessant uden at man dog bliver draget til skærmen.

De første baner i spillet går med at lære spillets grundprincipper, såsom hvordan man bevæger sig rundt, slås og skyder. Det er ikke helt så nemt som det lyder. Banerne er tit de rene forhindringsbaner, og man har et fint arsenal af bevægelser at gøre brug af for at komme frem. Lige fra at hoppe fra én smal kant til en anden, til at flytte rundt på ting for at kunne klatre op af dem - ganske som vi kender det fra en meget berømt ung dame. Kamp-sekvenserne er noget nemmere, da det basalt set består af to angreb, som man så kan kombinere og sammensætte til ødelæggende kampsekvenser. Ud over at slå og sparke folk, så har man også en del skydevåben at gøre godt med. Det er meget simpelt at bruge dem. Man skal ’låse’ sig fast på et mål, og så ellers fyre skud af til vedkommende falder om. Det er der ikke den store udfordring i, og det bliver hurtigt trivielt og lidt kedeligt. Så er der mere sjov over nævekamp og klatring.

Men Mummy: Tomb of the Dragon Emperor har sine problemer, som gør at det ikke formår at lever underholdning på samme plan som sit forbillede, Tomb Raider. Det første problem er kameraet. Det virker faktisk rimeligt godt det meste af tiden, men det er låst fast til altid at være lige bagved din karakter. Man kan ikke selv flytte kameraet, hvilket må siges at være en underlig beslutning fra udviklernes side. I kamp-sekvenserne gør det ikke så meget. Der vænner man sig hurtigt til det, men i de sekvenser hvor man skal finde vej igennem en bane er det mildest talt frustrerende at man ikke kan dreje kameraet og få et overblik over banen. Ofte kan man kun se et meget begrænset udsnit af banen, og har dermed ikke en chance for at planlægge noget, men må bare hoppe ud i det. Det fører til en masse unødvendige situationer hvor man dør, og er tvunget til at starte forfra på banen. I 5-6 forsøg har man så måske set nok af banen til at man kan komme uskadt igennem den, men det er også mindst 3-4 forsøg for mange. Det er ikke god stil at tvinge spilleren til at rende gennem de samme ting igen og igen på den måde. Jo, hvis det var fordi det var svært, men det er det jo ikke i dette tilfælde. Det er simpelthen fordi man ikke giver spilleren de informationer han/hun har brug for til at klare sig igennem situationen og så ender det med at være en frustrerende oplevelse i stedet for en underholdende oplevelse.

Et andet problem er Save funktionen. Eller rettere manglen på samme. Spillet gemmer helt automatisk og man har ikke selv mulighed for at bestemme hvornår det skal gemmes. Det kunne måske tilgives, hvis der blev gemt ofte, men det er bestemt ikke tilfældet her. Det gemmer ikke en gang efter hver bane, og det sammenlagt med de mange gentagelser man kan rode sig ud i, gør, at man ofte kan sidde 30-45 minutter uden at spillet har gemt en eneste gang. Står man så og skal ud af døren, så ved man at kommer man tilbage i morgen, så starter man altså der hvor man var for 30-45 minutter siden. Det er helt utilgiveligt dårligt design af et spil i 2008, og er med til at trække ned på den samlede karakter.

Grafisk og lydmæssigt er Mummy: Tomb of the Dragon Emperor et ganske flot spil. Karaktererne er ganske pænt animeret og banerne er flotte, omend de ikke er så detaljerede igen. Lys og skygger bruges godt i spillet, og rent grafisk gør spillet det fortrinligt. Det er bestemt et flot PS2 spil. Lyden er der ikke så meget at sige til. Det er standardvare fra hylde B. Altså en lyd som på fin vis understøtter spillet, men som ikke formår at imponere eller skille sig ud på nogen måde. Rent lyd- og grafik-mæssigt fremstår spillet som et godt kvalitetsprodukt.

Der hvor kvaliteten daler er i selve gameplayet. Der er bestemt ingen overraskelser her. Det hele er set før, og det hele er set bedre før. Lægger man det sammen med at udviklerne har sprunget over hvor gærdet er lavest hvad angår kameraet, og den ringe mulighed for at gemme spillet når man ønsker, så ender man med et spil, som ikke formår at imponere. Efter de første 3 timers spil var jeg faktisk ret tæt på et 7-tal til dette spil, da jeg mente at det, på trods af kamera-problemerne, var en ganske udmærket Tomb Raider kopi (og Tomb Raider kan man aldrig få nok af), men efter at have oplevet den mildest talt ringe gemme-funktion, så kunne den karakter ikke forsvares mere. Især ikke fordi de to problemer egentlig forstærker hinanden. Var banerne ikke så svære at navigere pga. kameraet, havde man måske ikke brug for at den gemte spil oftere? Det gør at spillet oftere føles mere frustrerende end underholdende, og det kan jeg ikke tro har været udviklernes mål.

Mummy: Tomb of the Dragon Emperor er et middelmådigt forsøg på at lave et actionspil i ”Tomb Raider genren”. Det kan være underholdende i små doser, men man skal være forberedt på frustrerende situationer, der tærer på ens tålmodighed. Det er et gameplay man højst sandsynligt har set før, og højst sandsynligt også har set bedre før. Det er ikke et decideret ringe spil, men jeg synes heller ikke jeg kan få mig til at sige at det er godt... det er sådan lidt ”mjaah”.

Om Frank F Pedersen