Score: 7
Udkommer til:
Anmeldelsen dækker:

Udvikler(e):
Udgiver(e):
PEGI 7+PEGI Violence

En af de mest brugte fraser i Astérix historierne er: ”de er skøre, de gallere” – alligevel ender historierne med, at gallerne til sidst er mest snu. I Astérix Brain Trainer gælder det ikke om at være snu, men om at udøve højtempo hjernegymnastik - og det er ikke muligt at dope sig med trylledrik.

En galler vender hjem

Astérix Brain Trainer – jeg indrømmer gerne, at titlen overraskede mig – det var ikke lige en kombination jeg ville have udtænkt. Men hvorfor ikke kombinere noget fra to gode verdener i et spil? I et hjerne-træningsspil er historien som regel ikke-tilstede – og med god grund. Men i Astérix Brain Trainer er der dog blevet plads til en lille udmærket og passende historie.

Alt ånder fred i den lille gallerby. Der er gang i en god slåskamp - sikkert startende mellem Hørmetix og Armamix - da Majestix får brev fra sin nevø. Man spiller Justforkix (på dansk Provoix) - den unge galler og nevø til Majestix - der besøger byen og skal opdrages/gå i skole her.

Den lille historie og korte historie passer fint til spillet og til miljøet omkring gallerne generelt. Grafikken er i velkendt tegneseriestil, og passer godt til tegneserierne – så fans behøver ikke at være nervøse for det.

Som spiller skal man rundt og besøge galler-byens velkendte ansigter: Troubaduren Troubadurix, fiskehandleren Hørmetix, oldingen Senilix og mange flere. Hos hver person skal man løse en opgave, hvormed man vinder et trofæ og slutteligt kan komme til eksamen - derefter man tager hele turen igen, men med sværere opgaver. Velkendt og ikke overraskende koncept.

En romer ind og to romere ud
Det er også opgaverne – det man skal træne hjernen med - som spillet egentlig skal vurderes på. Det meste uoriginale ses i første eksamensrunde hos smeden Armamix; en række puslespil pakket ind i galler-tiden. Bl.a. skal et billede af kleopatra-statuen samles. Derimod passer indpakning og spiludfordring bedre f.eks. i Obelix’ udfordring, hvor man på en og samme tid skal tælle, hvor mange romere der henholdsvis løber ind og ud af romer-lejren, for så slutteligt at svare på antallet i form af romer-tal. En ganske morsom udfordring, men også svært, indtil man finder sin egen metode at gøre det på. Hos Miraculix skal der røres trylledrik - det er det letteste spil i 1. eksamensrunde. Senilix udfordrer med spil der kræver en ekstrem god hukommelse - ganske morsomt at netop han står for denne del. Denne anmelder oplevede spillet som meget svært i 1. eksamensrunde – det tog lidt til at lære spillet at kende, men allerede i næste runde, hvor man kun skal huske 4-5 forskellige toner på Troubadurix' harpe, mener jeg, at udfordringerne er betydeligt lettere og mere tilgængelige. Der skulle helt klart være byttet om på de to runder. Sværhedsgraden skal starte nedefra og op i stedet for omvendt. Senere møder man flere andre spil, f.eks. et labyrint-spil med Obelix og et spil hvor man skal tegne i sandet. De fleste af spillene er sjove, og værd at spille mange gange.

En sværhedsgrad der måske allerede vil tabe spillere i første eksamensrunde trækker Astérix Brain Trainer lidt ned i karakter, men når der først er låst op efter 1. eksamensrunde, så bliver spillet mere tilgængeligt og sjovt i det morsomme Astérix-univers. Det er dog ikke til de alleryngste Astérix-fans medmindre de er medlemmer af MENSA’s ungdom. Alligevel kan de fleste DS-ejere roligt droppe ugebladenes kryds og tværs og i stedet kaste sig ud i Astérix Brain Trainer.

Om Mette Munk Heilesen