Score: 8
Udkommer til:
Anmeldelsen dækker:

Udvikler(e):
Udgiver(e):
PEGI 3+

8. august 2008 går det løs i Beijing, hvor alverdens idrætsstjerner skal forsøge at opnå det mest prestigefyldte symbol inden for sportverdenen; en OL-guldmedalje. SEGA giver nu dig muligheden for at opleve fornemmelsen af at stå øverst på sejrsskamlen, og med hele 36 forskellige discipliner skulle der være lagt i kakkelovnen til en underholdende sommer i både idrættens og de ømme fingres tegn.

Beijing 2008

OL-spil har det med at komme sådan cirka hvert 4. år. Hvorfor har jeg aldrig kunnet gennemskue, men det er i hvert fald et faktum, og Eurocom, der også fremstillede Athens 2004 til diverse formater, er igen udviklerne bag dette års officielle OL-spil fra SEGA. I forhold til 2004 er der kommet en række nye discipliner til, mens kun ridedisciplinen fra 2004-versionen er røget ud.

Beijing 2008 byder således på hele 36 forskellige discipliner inden for klassiske genrer som løb, spring, kast, svømning og gymnastik, og hvor de mest interessante nye discipliner velsagtens er cykling, kajakslalom, udspring, judo og bordtennis.

Klassisk og moderne styring
Noget af det allervigtigste i et spil med mange forskellige sportsdiscipliner er, hvordan styringen virker, og Beijing 2008 byder på lidt af hvert – både godt og skidt. Løbedisciplinerne indbefatter dels den klassiske styring, hvor man vha. af skiftevis hurtige tryk på A- og B-knapperne (den berygtede button mashing) eller alternativt (kan anbefales) hurtige venstre/højre-ryk med Xbox 360-controllerens styrepinde, opbygger sin karakters hastighed. Foruden at skulle opnå så høj en hastighed som muligt under løbet, er der derudover også mulighed for at tyvstarte eller få en ekstra god start; med LT eller RT bevæger man en starthastighedsmåler op mod et rødt felt. Man må ikke overskride grænsen til felter, for så er det ensbetydende med tyvstart og diskvalifikation, men kan man holde nerverne i ro, skal man, så snart startskuddet lyder, holde LT eller RT inde, til måleren rammer det røde felt, og man ryger ud af startblokken, og jo hurtigere man er på grænsen, når skuddet lyder, desto bedre start opnår man. Denne risikobetonede del af gameplayet virker på samme måde for spillets 4 svømmediscipliner og fungerer ganske glimrende.

I modsætning til løbedisciplinerne opbygger man i svømning fart på en anden måde. Her gælder det om at rotere begge styrepinde enten med eller mod uret, og her kan det faktisk godt være svært at holde Xbox 360-controlleren i ro. Efter ca. 15 forsøg på at klare en svømmedisciplin under en bestemt tid, fandt jeg en løsning, hvor jeg, siddende på gulvet, kunne fastholde min controller med tæerne på højre fod og hælen på den venstre, samtidigt med, at jeg som en gal roterede venstre styrepind mod urets retning og højre styrepind med urets retning - min kone skulle selvfølgelig fotografere begivenheden (jeg forventer at billederne ligger i min mailbox næste gang jeg chekker. - Red). Jeg er ikke sikker på, at udviklerne havde forestillet sig den slags styring, men en række af disciplinerne udfordrer i hvert fald kreativiteten.

Spring- og kastedisciplinerne handler på klassisk vis meget om at opbygge fart og derefter vælge den rigtige vinkel, hvormed man selv eller sit redskab skal bevæge sig gennem luften. Højdespring er dog en undtagelse, idet det udelukkende består af en række quick time events, hvor man vha. sine 4 knapper skal matche de knapper, som højdespringeren træder på under sit tilløb. Det er en glimrende afveksling til de mere traditionelle ”styreformer” og noget, der går igen i de 6 forskellige gymnastikdiscipliner.

Udspring er også nyt i Beijing 2008, og her går det eks. i 10 meter tårnspring ud på at rotere venstre styrepind i et bestemt mønster (man følger en lille prik rundt, og hastigheden varierer) samtidigt med, at man styrer højre styrepind i et helt andet mønster. Dette virker umiddelbart temmelig svært, men efter et par forsøg, er man blevet fortrolig med denne lettere komplicerede måde at styre på.

Bordtennis virker også overraskende godt, om end det er en forsimplet udgave af det fantastiske Rock Star presents Table Tennis, og således fortsætter Beijing 2008 hele tiden med nye kontrolmåder til hver enkelt disciplin. Alt i alt er det bestemt et forfriskende pust, der er sket siden Track & Field-dagene, selv om risikoen for ømme fingre, arme og skuldre nu i endnu højere grad er til stede.

I Beijing 2008 kan man i singleplayer vælge at træne de discipliner, man har lyst til, man kan spille Competition, hvor man udvælger de discipliner, man ønsker at konkurrere i mod AIen eller vennerne, og endeligt kan man vælge at spille Olympic Games, hvor man hver dag skal klare en række krav (eks. kvalificere sig i 3 ud af 5 discipliner) for at gå videre til næste konkurrencedag. Ikke noget særligt, men der er præcist, hvad man har brug for.

Multiplayer styrer for vildt
En af spillets store styrker, og sådan har det altid været med denne slags spil, er muligheden for at spille multiplayer. Man kan vælge at spille 4 venner sammen lokalt eller helt op til 8 deltagere online. Her konkurrerer man på præcist samme måde som ovenfor beskrevet i spillets 36 forskellige discipliner, og dertil har man muligheden for at konkurrere i kvindernes 7-kamp eller i mændenes 10-kamp. Desværre oplevede jeg en smule lag under mine bedrifter online, men dog ikke så meget, at det forstyrrede oplevelsen i særlig grad. Til gengæld fungerer lokalt multiplayer upåklageligt, og det er en stor oplevelse at sidde i muntert lag og enten håne eller opmuntre sine venner!

Spillet indeholder naturligvis også leaderboards for alle disciplinerne og sjovt er det i hvert fald at sammenligne sig med sine venners hiscores i de forskellige discipliner. Her skal der dog lyde en stor kritik, for man kan ikke scrolle igennem leaderboards for de forskellige discipliner men skal helt tilbage til menuen og vælge en ny disciplin. Dette er bestemt ikke heldigt, set i lyset af, at netop sammenligningen med sine venners rekorder, er en vigtig motivationsfaktor for at vende tilbage igen og igen. Her burde udviklerne nok have skelet lidt til, hvordan navigationen i leaderboards som i eks. XBLA-titlen Marble Blast Ultra fungerer, men forhåbentligt er det noget, man vil arbejde på i en opdatering til spillet - ellers må vi vente til London 2012.

Grafik og lyd på det jævne
Grafisk set er Beijing 2008 ikke noget mesterværk. Karakterer og baggrunde er såmænd ganske nydelige, men animationerne virker en smule stive og ikke specielt livagtige. En bedre grafisk AI, eks. Euphoria og grafiske effekter på de rigtige steder kunne der være brugt meget mere tid på, og kunne have givet en endnu bedre spiloplevelse. Set i lyset af de tekniske muligheder, en kraftig maskine som Xbox 360 giver, må grafik – og lyd, som der ikke er meget af, bortset fra et lidt kedeligt soundtrack og lettere anonyme lydeffekter – derfor trække lidt ned i den overordnede bedømmelse.

Summa Summarum
Er man en af dem, der har stiftet bekendtskab med sportsklassikere som eks. Decathlon eller Summer Games II på C64 eller Track & Field (kan købes på Xbox Live Arcade) og Hyper Sports på grillbaren i de glade firsere, så har man muligvis også den holdning, at sådan skal gameplay-mekanikkerne være i den slags spil. Eurocom og SEGA provokerer med Beijing 2008 en smule, men jeg er ganske sikker på, at selv de ”stejleste” tvivlere vil nikke anerkendende til spillets mange muligheder, der på én gang fornyer genren men også til dels bibeholder de klassiske gameplay-principper.

Beijing 2008 er bestemt et af de mere vellykkede OL-spil, der har set dagens lys og klart mere end en blød mellemvare. En række tekniske småvanskeligheder samt en grafik, der ikke er helt up-to-date med dagens normer betyder mindre, når hele 36 forskellige discipliner hver især giver dig og dine venner udfordringer til at kunne holde jer beskæftiget hele sommeren – hvis vejret da tillader!

For en god ordens skyld får du også lige en fortegnelse over samtlige discipliner i Beijing 2008:

Discipliner, som også var med i Athens 2004
100 m (m/k)
200 m (m/k)
400 m (m/k)
800 m (m/k)
1500 m (m/k)
110 m hæk (m)
100 m hæk (k)
Højdespring (m/k)
Stangspring (m/k)
Længdespring (m/k)
Trespring (m/k)
Kuglestød (m/k)
Diskoskast (m/k)
Spydkast (m/k)
Skeetskydning (m)
Spring på hest (m)
Ringøvelse (m)
Gulvøvelse (k)
50 m. fri (m)
100 m ryg (m)
100 m butterfly (m)
100 m bryst (m)
Bueskydning (k)
Vægtløftning (m)

Nye discipliner i Beijing 2008
Hammerkast (m/k)
10 m luftgevær (m)
25 m pistol (m)
Parallel Barre (m)
Udspring 3 m vippe (k)
Tårnspring 10 m (k)
Bom (k)
Forskudt barre (k)
4-mands holdforfølgelsesløb (m)
Kajakslalom (m)
Judo (m)
Bordtennis (m)

Gamesector Anbefaler

Om Thomas Heine Bech

Thomas har været spilanmelder på Gamesector siden 2007 og anmelder for det meste spil til Xbox One. De foretrukne genrer er sport, bilspil, adventure, puzzle, platform, action og RPG (tja, det er vel næsten det hele), men hjertet banker især for de gamle 80'er-klassikere. Favoritspil på Xbox-konsollerne: Rayman Origins, Plants vs. Zombies, Tom Clancy's G.R.A.W., Pure, Game Room, Scramble, Limbo, Braid, Trials HD, Just Cause, Burnout Revenge, Raiden Fighters Aces og Pinball Hall of Fame: The Williams Collection.