Det var tider dengang hvor adelsmænd og andet godtfolk ville rejse hele vejen til det hellige land for at banke fjæset ind på de vantro. Korstogene var middelalderens svar på charterferier med indlagt vold – i hvert fald en smule mere vold end de gennemsnitlige drukferier for teenagere. Sjovt nok har denne historiske periode ikke været udsat for samme intensive malkning, som f.eks. Anden Verdenskrig har oplevet. Der er langt imellem spil om korstogene – men heldigvis kommer der da et par engang imellem.

Op på krikken og til Jerusalem

Nu kunne man jo håbe at Crusaders: Thy Kingdom Come ville læne sig op af Total War-formlen og tilbyde en saftig blanding af overordnet strategi og taktisk realtime action. Men nej – spillet er udelukkende et taktisk real-time strategispil, der holder sig strengt til de anerkendte konventioner for genren, heriblandt den lineære kampagne, der leder spilleren gennem korstoget, fra slag til slag. Udviklingen kan man kun følge med i på et ganske nydeligt, men ret traditionelt, 2D oversigtskort. Historisk set befinder vi os under det første korstog, der langsomt, men sikkert, baner (og banker) sig vej imod den hellige by Jerusalem – men det har ikke frygteligt meget at sige, når først musikken spiller.

Spillet giver dig mulighed for at vælge imellem fem forskellige "helte", der hver især repræsenterer forskellige aspekter og deltagende nationer i det første korstog. Der er snu politikere, adelige riddere og brutale lejesoldater. Hver især har heltene deres egen syn på korstoget og bringer deres egne unikke færdigheder og taktiske muligheder med i spillet. Det giver Thy Kingdom Come en glimrende genspilningsværdi, for der er stor forskel på de muligheder hver helt giver spilleren.

Før hvert slag har man muligheden for at forberede sig på det kommende myrderi i sin lejr. Her kan man træne sine enheder, leje friske regimenter, donere penge og værdier til kirken og så videre. Det er ikke fordi disse muligheder i sig selv er unikke for et strategispil, men de giver en masse taktiske muligheder og en god chance for at finpudse regimenterne til den taktik, som man ønsker at føre på selve slagmarken. I denne forberedelsesdel kommer heltenes forskelligartethed virkelig til syne, idet heltene har forskellige muligheder for at klargøre deres styrker.

Selve kampene minder faktisk en hel del om dem man måske kender fra Total War serien. Taktiske realtime kampe, hvor man leder regimenter af soldater rundt på slagmarken og forsøger at anbringe dem således, at deres taktiske fordele udnytte optimalt imod fjendens eventuelle svagheder. Det kræver anvendelse af terrænet samt nøje planlægning og det kan blive stressende i de større slag, hvor der er mange enheder at holde øje med og hvor tempoet kan blive nådesløst. Kontrollen er heldigvis relativ simpel at gå til, og den burde være velkendt for alle Total War-veteraner, så selvom tempoet kan være lige så højt som tabstallet, mister man sjældent fornemmelsen af at være i kontrol over begivenhederne.

Som altid er der en vis "sten-saks-papir" logik i kampene – rytteri skal helst ikke smides ind imod ordnede geledder af spydfolk og det er generelt en dum idé at lade fjendens lette rytteri hugge ind i dine bueskytter. I det hele taget er systemet meget logisk og en stor del af en vindende taktik er derfor at anvende sine tropper rigtigt, i den korrekte formation og i det terræn, som de er mest effektive i. Spillet byder ikke på helt så mange troppetyper og varianter, som f.eks. Medieval 2: Total War, men der er stadigvæk godt med forskellige typer af regimenter og tropper, både i korsfarernes og ikke mindst i muslimernes hære.

Hvad angår den mere tekniske side af Crusaders: Thy Kingdom Come, så er det tydeligt, at udviklerne måske ikke har haft det store fokus på grafik og lyd. Med andre ord er spillet ikke voldsomt imponerende visuelt. Soldaterne er godt nok nogenlunde lavet, men de er fuldstændigt ens, når man zoomer ind på et regiment – det er en skam. Desuden virker omgivelserne en smule øde og de få objekter, der er strøet i terrænet, såsom huse og landsbyer, virker en smule klodsede og påklistrede. Lyden består af noget temmelig ligegyldig baggrundsmusik, mens resten af lydsporet består af lydeffekter, såsom kampstøj, der ikke rigtig tilføjer oplevelsen det helt store (desuden mangler de fra tid til anden, hvilket er mystisk).

Det er værd at nævne, at vores version af Crusaders: Thy Kingdom Come havde en del tekniske problemer og jeg kan forstå på andre anmeldere, at vi ikke er de eneste, der har oplevet crashes. Ikke mange, men nok til at det bliver irriterende (hvilket crashes som regel altid er). Dette bliver naturligvis nok rettet med patches, men det er altså ikke godt for det samlede indtryk.

Samlet set er Crusaders: Thy Kingdom Come et solidt strategispil, selvom der tydeligvis er plads til forbedringer. Spillets ca. 15 missioner suppleres af mulighed for multiplayer og med de fem forskellige helte er levetiden sikret. Så kunne man jo godt ønske at udviklerne havde kælet lidt mere for grafikken og lyden og ikke mindst at spillet kørte stabilt. Alt i alt et okay strategispil, der desværre ikke rigtig har tyngden eller dybden til at bide skeer med Medieval 2.