Playstation Network

Hvad sker der, hvis man tager de mest afhængighedsskabende spilmekanikker fra singleplayer-delen af World of Warcraft og tilsætter nogle mini-spil samt humor og stil fra Ape Escape-spillene? Svaret gives i denne anmeldelse, hvor vi har downloadet Ape Quest fra Playstation Store.

Abernes konge

Du er søn af abernes konge, og den der skal arve tronen en dag. Desværre er du ikke den mest modne banan i klasen, så da du en dag får lov at forlade slottet for at se landets mest berømte lokalitet går det helt galt. En legendarisk ondskab er indespærret der, men da låsen forestiller en gylden banan, kan du ikke holde fingrene væk - og før du ved af det, har din livvagt ofret sit liv og du er på vej i fuld fart tilbage til slottet. Her stilles du overfor din far, abernes konge, som naturligvis er rasende - du bortvises og må nu overvinde ondskaben for at kunne vende tilbage til livet på slottet. Historien er tynd, og plotmæssigt ikke spor interessant. I sammenhæng med resten af spillet, så er den dog lige i øjet. Dialogen er sjov og formår altid at begrunde den nærmeste situation - så er det lidt ligegyldigt at det overordnede plot ikke er så spændende.

Lige én mission mere...
Spillets opbygning forklarer også, hvorfor der ikke gøres mere ud af det overordnede plot. Ape Quest består nemlig af en række udvidelsespakker, der hver især bidrager med et område og nogle missioner. I hvert område er der et par byer, hvor spilleren kan få missioner og nyt udstyr, og så er det ellers bare at begive sig ud i området for at løse missionerne. Det kan foregå på flere måder. Der er missioner, hvor en anden abe skal eskorteres, det kan være en ting som skal findes eller der kan være et monster som skal besejres. Undervejs får man også nye missioner, så man løber aldrig tør for ting at tage sig til - ganske som i World of Warcraft hvor man også altid har en lang række af små og store missioner, og blandt andet derfor et spil der er meget svært at slippe. Det fungerer også godt i Ape Quest, som dog ikke har et ligeså omfattende kampsystem at underholde med. Her drejer det sig om simple turbaserede kampe, hvor spilleren kun kan vælge mellem et våbenangreb, to specialangreb og et angreb der tilkalder den mængde aber man er villig til at betale for. Det er hverken dybt eller komplekst, men kampene er korte og egentlig er de bare afveksling fra spillets egentlige udfordring - de mange minispil.

Ups... hov... av... minispil!
Når du ikke støder ind i monstre, der vil slås, så dummer du dig - og når du gør det, så betyder det minispil. Der er mange forskellige minispil, men de indledes alle med en morsom dialog eller en lille animation - hvis du ser en rød knap, så er du altid dum nok til lige trykke på den, måske er der et hul du falder i, en banan du glider i eller det kan være at skjulte modstandere pludselig beslutter sig for at sende en byge af pile efter dig. De fleste minispil er underholdende lige så længe de varer, og skulle nogle være for svære kan der købes behjælpeligt udstyr i byerne - f.eks. pigsko så man ikke glider i bananerne. Minispillene er spillets største aktiv, og mange af dem er endda kædet fint sammen med kampsystemet. Eksempelvis er der minispil, hvor man skal bruge våben, og så anvendes det våben man nu har valgt at bruge i kamp - med hvad det medfører af fordele og ulemper.

Griske aber
Belønningen for at løse både kampe og minispil er erfaring og penge - erfaring giver bedre specialangreb, mens penge giver mulighed for bedre udstyr og ikke mindste kan de bruges i spillets bank. Det er en lidt speciel bank, for den kan forandre spillet. Som et eksempel skal man betale for at få musik i spillet - fra starten er der ingen musik, og egentlig savner man den ikke men når man først har købt den mærkes stemningen i områderne straks meget stærkere. Man kan også købe adgang til labyrinter og andre særlige områder. I det hele taget, så er banken ret central, hvis man vil åbne op for hele spillet. Det betyder også at spillet i høj grad handler om at tjene penge.

Flot og holdbart
Trods sin simple opbygning er Ape Quest et utroligt fængende spil. Der er altid et synligt mål, og den konstante afveksling mellem kampe, minispil og sjove korte dialoger er tilsyneladende evigt underholdende. Grafisk er spillet tilmed ganske hæderligt. Spillets største problem er dets evne til at informere spilleren om de forskellige facetter ved spillet - meget må man opdage selv, og det kan derfor let ske, at man bruger en del mere tid end det egentlig er nødvendigt. Det gør dog ikke så meget, for det er jo ganske sjovt at spille minispillene, og egentlig er glæden ved selv at opdage noget også større end hvis man blot havde fået det fortalt. Det betyder jo også meget mere spil for pengene - hvad der kun kan glæde når spillet i forvejen er blandt de lidt dyrere spil i Playstation Store - hvis man da vil have alle udvidelsespakkerne. Det klogeste er nok at starte med at hente det gratis grundspil - så kan udvidelserne købes hvis det fænger.

Om Jimmy Marcus Larsen