PEGI 12+PEGI Bad LanguagePEGI Violence

Vi kan vist hurtigt blive enige om en ting: der er ikke kommet mange rollespil til Nintendo Wii (i hvert fald ikke endnu). Dog begynder der så småt at dukke en smule op, som for eksempel et nyt spil i Fire Emblem-serien, der bygger videre på den historie, som inkarnerede Nintendo-fans måske kan huske fra GameCube-spillet Fire Emblem: Path of Radiance.

Klassisk taktisk rollespil

Fire Emblem-serien har efterhånden høstet en hel del rosende anmeldelser rundt omkring – også her på GameSector. Spillene i serien er en ret typisk blanding imellem taktisk trækbaseret action og klassisk japansk konsolrollespil – tænk Final Fantasy Tactics i stort format, hvis du altså ikke har spillet nogle af de foregående Fire Emblem-spil.

Plottet i spillet er opdelt i fire kapitler, der har hver deres egen handling, komplet med indledning og slutning. Hvert kapitel har et skiftende karaktergalleri, men nogle af hovedpersonerne i spillet er gennemgående i de fleste af kapitlerne. Det første kapitel i Radiant Dawn begynder tre år efter krigene i GameCube-spillet Fire Emblem: Path of Radiance og følger en gruppe af unge rebeller i modstandsbevægelsen "Dawn Brigade". Dawn Brigade kæmper imod den onde besættelsesmagt fra Begnion, der har besat Daein. I andet kapitel skifter fokus til landet Crimea, mens det tredje og til dels også spillets sidste kapitel, fokuserer på en invasion af Begnion.

Hvert kapitel består af en række missioner (eller slag, som det jo egentlig er), der bindes sammen af en lang række videosekvenser og dialog. Dialogen er ganske velskrevet og de forskellige karakterer, som støder til din hær undervejs igennem spillet, er farverige med masser af personlighed – faktisk er der en lang række karakterer med i spillet, som fans måske kan huske fra Path of Radiance. Der er godt nok ikke mange valgmuligheder i disse mellemsekvenser (udover at man kan fifle lidt med de forskellige karakterers udstyr og deres færdigheder), så man skal altså ikke forvente, at man får nogen storslået rollespilsoplevelse, med masser af interaktionsmuligheder.

Slagene er det man kommer til at fordrive det meste af sin tid med i Fire Emblem: Radiant Dawn, men det gør heldigvis ikke noget, for de er ganske underholdende at spille. Før hver kamp får man lov til at sammensætte sin gruppe, ud fra en liste over alle de karakterer man har til rådighed. Der er også tid til at studere dine objektiver og mulighed for at placere dine styrker præcis som du vil have dem.

Kampene er trækbaserede og spillets terræn er tydeligvis opdelt i felter. Man kan frit manøvrere sine enheder rundt i den rækkefølge man vil – dog er disse begrænset af hvor mange movement points de har. Hver karakter (eller enhed om man vil), som man har med i et slag, har en bestemt klasse, der definerer hvilke typer af våben og hvilke egenskaber karakteren kan bruge. Nogle er troldmænd med specielle typer af magi, andre er præster, krigere, bueskytter, soldater og et hav af andre klasser. Det der er vigtigt er om folk kan angribe på lang eller kort afstand – idet fjendtlige enheder får lov til at "slå igen", hvis man angriber dem i nærkamp og ikke dræber dem med det samme. Derfor er det en god idé at kombinere langtrækkende angreb efterfulgt af hårdtslående nærkampsangreb, der kan gøre det af med fjenden.

De mange forskellige typer af færdigheder og angreb, er ikke det eneste man skal tage hensyn til når man bevæger sine tropper rundt under kampene. Man kan for eksempel anvende højdeforskelle i terrænet til sin fordel eller man kan placere sig således, at man kommer til at stå tæt på en helbredende genstand, der giver liv tilbage hvert træk. Man skal også være opmærksom på hvordan man placerer sine karakterer i forhold til hinanden, for nogle af dem kan give andre spillere en taktisk bonus, når de angriber. Samtidig skal man holde øje med hvilke fjender, der er i nærheden og eventuelt hvilke egenskaber disse har, for det kan betyde at fjenden i deres træk måske kan komme til at angribe og dræbe en vigtig karakter i din styrke. Det er, ligesom Kinder-æg, rigtig mange ting på en gang, men heldigvis har man god tid til at sidde og planlægge sine træk og går det galt, kan man starte kampen forfra og forsøge en anden taktik.

Fire Emblem: Radiant Dawn kommer med flere sværhedsgrader og det er nok nødvendigt – for spillet er svært, især i de senere kapitler. Det er faktisk så svært, at jeg vil vove den påstand, at det kan og vil frustrere nye spillere, der måske ikke har spillet så mange taktiske rollespil før. Men er man ikke bange for at tabe og giver man sig god tid til at studere hver eneste mulighed man har, så kan man roligt begynde at spille Radiant Dawn.

Visuelt fungerer spillet nogenlunde – det er med andre ord ikke kønt. Omgivelserne er lidt firkantede at se på, men resten af grafikken er funktionel og til tider endda ganske nydelig (især i mellemsekvenserne). Det er desværre en skam, at spillet anvender den "klassiske" japanske dialog-facon med et par stationære 2D anime figurer på skærmen, i stedet for at forsøge sig med noget mere levende. På den anden side så er denne måde at vise hvem der snakker med hvem på en meget almindelig og anvendt teknik i denne genre.

At serien har foretaget springet til Nintendo Wii er en glædelig overraskelse, men man skal dog ikke forvente nogle spidsfindigheder med bevægelsessensitiv kontrol – hele spillet styres med en Wiimote vendt på siden og det fungerer ganske godt. Dog kan man ikke lade være med at blive skuffet over at udviklerne helt har valgt at ignorere en af Wii-konsollens absolutte styrker – nemlig mulighederne i den specielle kontrol.

Radiant Dawn er næppe et spil, der vil skaffe Fire Emblem serien en horde af nye fans – men gamle kendere af serien får lige præcis det de forventer – en virkelig god taktisk spiloplevelse, med over 50 timers gameplay. Spillet er måske for svært til det store mainstream publikum, men er man interesseret i taktiske rollespil eller er man bare træt af at bowle og spille tennis foran sin Wii, så er Radiant Dawn noget så sjældent som et Wii-eksklusivt spil med masser af dybde og kompleksitet.