Verdens ubestridt mest akkurate fodboldspil er tilbage. Sports Interactive har atter valgt at tage springet til konsollernes verden, hvor man på sin Xbox360 kan tage favntag med det, som af nogle mest af alt betegnes som et udvidet regneark. Vi har kastet os ind i opgøret, hvor verdensstjerner faldbydes.

Oplev verdens fedeste job

Lad mig med det samme indrømme, at jeg fandt det en kende problematisk at anmelde Football Manager 08 på min Xbox360. Eller nej, lad mig i stedet kalde det en udfordring – det er jo den betegnelse der er oppe i tiden. Det skyldes ikke, at jeg ikke kan lide managerspil – tværtimod – faktisk er det lige netop mit problem. Jeg er en af disse fraværende personer, som har brugt timevis – ja, det er nærmere dagevis eller ugevis – på at sidde og klikke med min mus, imens tonsvis af interaktive, digitale fodboldkampe har udfoldet sig for mine øjne. Min udfordring ligger lige netop i springet fra det gammelkendte, hvor jeg må lade min mus ligge og i stedet skal alliere mig med min controller, der ellers normalt bruges til at blaste aliens. Men der er selvfølgelig intet som en frisk udfordring, så jeg smed skiven i min Xbox360, og kastede mig direkte ud i strabadserne.

Har du ikke tidligere stiftet bekendtskab med Football Manager serien, så er det kort beskrevet enhver fodboldnørds våde drøm. Det her er muligheden for at tage fat på en virtuel gang bold, som på trods af de mange statistikker virker uendeligt realistisk. Det er her du kan sætte dig på bænken hos eksempelvis Manchester United, hvor du kan glæde dig over at Ronaldo altså huserer på dit hold. Spillet er en så nøjagtig gentagelse af sporten som muligt, hvor udviklerne klogelig har holdt sig fra avancerede 3d motorer til at gengive kampene. I stedet foregår det på fantastisk basisk vis via en miniature grønsvær, hvor små prikker boltrer sig. Det giver maksimal overblik, samtidig med at din fantasi nok skal sørge for resten.

Fra starten skal du kreere dit eget alter ego, samtidig med at du skal vælge hvilke ligaer du vil have med. Her er der intet mindre end 50 forskellige gennem-researchede nationer at vælge imellem. Det er her du må tage valget om du vil kaste dig direkte ud i det pres det er at sidde ved roret i en topklub eller du hellere vil leve en mere tilbagetrukket tilværelse i en mindre klub. Øvelsen følges op af en glimrende nyskabelse, hvor du alt efter dine løfter til den kommende sæson kan argumentere dig frem til mulighed for en større lønpulje samt flere transfermidler. Lige netop disse løfter vil komme og hjemsøge dig resten af sæsonen, for dine arbejdsgivere vil holde dig op på den oprykning du garanterede i et svagt øjeblik.

Herefter er det nok tid til at man går sin trup igennem, og gør sig klar til den forestående sæson. Til at hjælpe sig med overblikket, kan man få sin assisterende træners uforbeholdne vurdering af de enkelte spillere. Det kombineret med, at man faktisk kan få ham til at anbefale den mest optimale opstilling. Alt efter hvilken klub man har sat sig bag roret hos, viser det sig sikkert hurtigt at holdet har indtil flere svage punkter. Disse får man så yderligere understreget i sæsonens første træningskampe, hvor selv ikke variationer over diverse strategiske opstillinger kan redde dig. Det betyder at næste stop må blive transfermarkedet. Her er det også en fin idé at sende dine talentspejdere ud i verden, da det vil udvide det spillermateriale du har adgang til. Du finder så hurtigt ud af, at de enkelte spilleres attitude, sprog og tilpasningsevner har stor betydning. Inden længe er man viklet ind i en gordisk knude, der på vampyrvis suger tiden fra dig.

Football Manager 08 er indbegrebet af en tidssluger. Det her er et af de bedste eksempler på ”lige en kamp til” der eksisterer. Det faktum er ikke blevet ødelagt ved transformationen fra PC til Xbox360. Man kommer dog ikke udenom, at styringen føles en kende kejtet. Du kan sammenligne det lidt med at manøvrere et excelark med din controller – det er altså bare ikke optimalt. Især i starten vil man kludre rundt i det, hvor man ikke kan finde menuer og hele tiden kommer til at bruge de forkerte knapper. Efter noget tid begynder det dog, at føles en kende mere intuitivt. Indrømmet, det bliver aldrig optimalt, men jeg vil sige at udviklerne har fået det maksimale ud af de svære forudsætninger.

Ret beset synes jeg dog det er risikabelt, at overføre et spil af denne kaliber direkte fra PC til konsol. Vi har at gøre med et spil, som absolut intet har at byde på hverken grafisk eller lydmæssigt. Lyden begrænser sig faktisk til lidt summen under kampene, samt en infernalsk bippelyd når man manøvrerer menuerne (hvilket heldigvis kan slås fra). Ellers må man nøjes med tekst- og taltunge tabeller samt lyden af blæseren i maskinen. Det eneste nye der er på denne version er en fuldstændig ugennemarbejdet mulighed for at spille online. Er man heldig nok til at finde en modstander, så kan man forberede sig på ekstreme ventetider, da der ikke er sat begrænsninger på den tid man har til at lave ”strategiske ændringer”.

Den hårde dom må være, at Football Manager 2008 faktisk ikke er noget dårligt spil. Faktisk er det et absolut fremragende spil, som man har valgt at presse ned i en skabelon, hvor det ikke har det optimalt. Har du muligheden for at anskaffe dig det til PC, så er det både markant billigere og bedre. Kan du til gengæld ikke det, så ved du ikke hvad du går glip af, og så kan det faktisk være ganske underholdende for en dag at sætte sig i det varme sæde.