PEGI 18+PEGI Violence

Så får vi endelig lov til at lege, som vores forfædre gjorde det for længe, længe siden. SEGA og Creative Assembly står klar med actionspillet Viking: Battle for Asgard, og er du en af dem, der bliver svimmel over blot den mindste blodplet, bør du holde dig langt væk. Spillet er et af de absolut mest voldelige på Xbox 360 og er IKKE for sarte sjæle. Er du derimod en vaskeægte ”viking wannabe”, kan du roligt læse videre.

Viking: Battle For Asgard

Når der står vikingespil på programmet, er det naturligt, at vi danskere spidser ører, for hvem har ikke hørt de spændende og gruvækkende historier om plyndringstogter, heltemod og voldelige udskejelser af værste skuffe! Det var derfor naturligvis med store forventninger, at SEGA’s nyeste actiontitel med nænsom hånd blev lagt i maskinen. Creative Assembly, der tidligere mest er kendt for en række strategispil i Total War-serien, har kastet sig over action-genren og inviterer os med til en ordentlig omgang hack’n slash. I Viking: Battle For Asgard, der er væsentligt inspireret af den nordiske mytologi, har underverdenens bestyrer Hel, Lokes datter, set sig sur på guderne i Asgård og beboerne i Midgård og truer med at sende sin bror, Fenrisulven af sted for at skabe Ragnarok. Endvidere har hun sendt sin hær af zombielignende monstre på destruktionskurs, og det er nu din opgave at stoppe fjenden. I spillet styrer du vikingehelten Skarin, som har lovet elskovsgudinden Freja at klare ærterne ved med sværd og økse at fordrive Hels horder tilbage til dødsriget. Det er således ikke historien, der er gjort mest ud af i Viking: Battle For Asgard, men det ville da vist også være første gang i en hack’n slash-titel.

Efter en flot introduktion er man i gang og efter at have løbet lidt rundt i byen begiver man sig ud på sin første mission. Med venstre stick styrer man Skarin, med Y-knappen hopper man, og man kæmper for det meste med A- og X-knappen. Gameplayet føles godt, det er ikke svært at lære de forskellige slag og alt i alt må denne del af spillet betragtes som vellykket. Efterhånden som man tjener penge ved at udføre missioner eller finder guld rundt omkring, får man mulighed for at lære nye færdigheder i kamparenaen, hvor et vikingegenfærd eks. kan fortælle dig, at du ved at trykke på X-knappen, når du sniger dig ind på en fjende bagfra, så nemt som ingenting lige kan kappe hovedet af ham eller kløve ham i to dele!

Vold for alle pengene
Ja, Viking: Battle For Asgard er virkelig et voldeligt spil, hvor afkløvede legemsdele forekommer ved stort set enhver nedslagtning af en fjende. Når en fjende er gjort tilstrækkelig mør med A-knappen, har man i nogle sekunder mulighed for med X-knappen at udføre et specielt killer move, som ofte vises i langsom gengivelse, og hvor de makabre detaljer vises ned til mindste detalje. Er man ikke alt for sart, er dette dog på forunderlig vis en lækker og sælsom oplevelse, som passer ganske godt ind i spillets stil. Missionerne i spillet er mange, men de fleste går i bund og grund ud på, at man skal befri sine tilfangetagne med-vikinger, for dermed at kunne samle en hær stor nok til at indtage nogle af de større byer i spillet. Herudover findes der boss battles, hvor man bl.a. skal tappe en eller flere knapper, samt trykke den kombination, der fremkommer på skærmen under fjendens sidste krampetrækninger (de efterhånden velkendte "Quick Time Events"). Herudover findes der stealth-missioner, hvor man – for at undgå at få 1000 fjender på nakken – skal forsøge at snige sig midt ind i fjendens lejr, hvorefter man skal forsøge at klare sine delmål, inden man overfaldes af en hær af fjender. Og en ”hær af fjender” skal skam tages bogstaveligt, for i de store slag om de større byer deltager op til flere hundrede fjender og frænder, hvilket godt kan være et imponerende syn.

Og visuelt er Viking da også for det meste en lækker oplevelse, hvor renderede mellemsekvenser, teksturer, animationer og effekter ofte går op i en højere enhed. Det er dog ikke med en 100% følelse af, at man befinder sig i et decideret vikingesamfund, mens man kæmper sig igennem bråvallaslag efter bråvallaslag men mere med en fornemmelse af, at der er hentet lidt både fra vikingerne men også fra flere andre tidsaldre og mytologier. Lyden i Viking: Battle For Asgard er desværre ikke alt for vellykket og bidrager ikke væsentligt til følelsen af, at dette virkelig er en vikingeverden, man befinder sig i. Soundtracket er dog ganske godt og stemmeskuespillet er yderst vellykket.

Viking byder ikke på hverken onlinemultiplayer eller offline co-op, hvilket ville have bidraget væsentligt til levetiden. Og når Viking: Battle For Asgard ikke sniger sig endnu højere op på karakterskalaen, skyldes det mest af alt, at gameplayet efter 4-5 timer godt kan føles en smule ensformigt, men på samme måde som i Blizzards fantastiske Diablo fra 1996, vil man gerne lige klare den næste mission også – og den næste. Og således fortsætter Viking: Battle For Asgard mission efter mission, indtil man er nået til vejs ende. Er man begyndt på standardsværhedsgraden, har man derefter mulighed for at forsøge sig på Hard, men spillet er ikke blandt de sværeste, og selv på Hard vil de fleste kunne være med.

Alt i alt må Creative Assemblys første forsøg med action-genren dog siges at være temmelig vellykket, og et Viking 2 skal da bestemt være velkomment.