Da jeg var ung ejede jeg en knallert. En lille tyk sag, der gik væsentlig ned i fart når det gik for meget op af bakke. Det mener vores kære redaktør er nok erfaring til at jeg kan anmelde ATV Offroad Fury 4, som er fyldt med hurtige maskiner, vilde baner og sjove stunts.

ATV Offroad Fury 4

Titlen ”ATV Offroad Fury 4” antyder, at dette er det fjerde spil i serien: jeg har ikke spillet nogle af de foregående, så denne anmeldelse skrives uden kendskab til dem, og ser altså blot på dette seneste spil i serien og vurderer det. Så fans af serien må have mig undskyldt, hvis jeg lyder lidt uvidende... det er altså fordi jeg er det. ATV Offroad Fury er et racerspil med kraftigt afsæt i extremsport. Man skal drøne rundt på alverdens farlige maskiner i alskens farlige terræn.

Der er noget så sjældent som en historie i dette spil. Selvfølgelig kan man bare vælge et køretøj og en bane og så ellers drøne der ud af, men hovedsporet i spillet er altså drevet af en historie. En historie, hvor spilleren tager rollen som Slick, som efter at have været stjernen i denne ekstremsportsverden, er faldet i unåde. Din opgave gennem spillet er så at bringe ham tilbage på toppen. Selve historien er ikke vanvittig spændende, og dne optræder kun som cut-scenes imellem de forskellige løb. Du har ikke nogen indflydelse på den, men det er alligevel rart at have en historie at følge med i.

Der hvor ATV Offroad Fury 4 imponerer er altså ikke historien. Det er det kæmpe udvalg af baner og køretøjer. Der skulle efter sigende være over 70 baner at vælge imellem, og som om det ikke er nok, så er der også en editor, så man kan lave sine egne baner. Der er også masser af køretøjer med hver deres unikke følelse, når man hiver dem rundt på banerne, men de er basalt set delt op på to forskellige typer køretøjer. ATV (All-Terrain-Vehicle) og Buggies, hvor den store forskel på de to typer er, at en ATV sidder du ovenpå, en slags knallert med 4 hjul, mens en Buggie sidder du i.

Nu tager spillet afsæt i ekstremsport, og der er det ikke blot et spørgsmål om at nå hurtigst rundt på banerne. Måden man kommer rundt på er mindst lige så vigtig. Det giver sig udslag i, at man skal udføre tricks og stunts mens man drøner rundt. Her kommer forskellen mellem de to typer køretøjer virkelig til udtryk. På en ATV skal man udføre tricks med højre joypad, mens man trykker på trekant eller firkant for at få point. I en buggie får man point blot for at hoppe eller dreje skarpt. Det giver en helt anden oplevelse at køre det samme løb igennem med de to forskellige typer køretøjer. Desværre fører dette også til, at det er langt nemmere at score point i en buggie end en ATV, og da point er lig med penge til at opgradere sit køretøj, så forfalder man nemt til at bruge buggies mere end ATV.

Da man kan opgradere sit køretøj, så kunne man frygte at det var muligt at bygge en supermaskine, som er i stand til at blæse al modstand til side. Det er heldigvis ikke tilfældet. Uanset hvor meget du har opgraderet dit køretøj, så kan AI modstanderne altså godt følge med (den gode gamle elastik-effekt), og det gør at spillet ikke bliver kedeligt, men konstant udfordrer ens evner. Det er ikke nemt at vide løbene, og ofte er det marginalerne der afgør hvem der kommer først over stregen. Ganske som det skal være i et racerspil.

Grafikken i spillet er rigtig god. Som sagt er der rigtig mange baner og de har alle deres egne lille særpræg og de bliver forunderligt nok ikke kedelige og ensartede at kigge på. Noget af en præstation med så mange baner i spillet. Køretøjerne er detaljerede og realistiske at se på, og de opfører sig også rimelig realistisk når de blæser rundt på banerne og ind i hinanden. Lydsporet er, ud over den sædvanlige motorlarm, aggressivt musik med en god rytme, som ikke på noget tidspunkt virker distraherende. Der er også tilpas mange sange til at det ikke virker monotont. Så et plus på både grafik og lydsiden til ATV Offroad Fury 4.

Der er masser af ting, der taler for dette spil. Det er ikke et vidunder, men faktisk rigtig godt og med masser af underholdningsværdi. Man kan starte det op og køre en enkelt hurtig bane, eller bruge timer på at komme videre i historien og opgradere sit køretøj. Man kan også spille spille det mod andre, enten online eller split-screen og hvis man sørger for at man bruger den samme type køretøjer, så er der masser af konkurrence-element i spillet. Blandingen af stunts/tricks og ræs er et velkendt fænomen i spilverdenen og Sony viser med dette spil hvordan det skal gøres.

Om Frank F. Pedersen

Frank har anmeldt spil i mange år og må nok betegnes som en veteran i branchen. Har anmeldt for Jubii Games og Spilzonen inden han kom til Gamesector. Han kaster sig gerne over alle typer spil og på alle formater, hvis han kan få fingre i det. Det er dog rollespil og mmorpg's der er hans foretrukne.