PEGI 7+

Det seneste Ratchet & Clank-eventyr til PS2’en er egentlig et PSP-spil konverteret til konsollen. Alene det faktum gør, at man er lidt skepsisk over for spillet, for håndholdt action kan vel ikke umiddelbart oversættes til den store fjernsynsskærm? Læs med her og find ud af det.

Ratchet & Clank: Size Matters

For omkring et år siden udkom et Ratchet & Clank-spil til PSP’en, som høstede en del ros og viste at PSP sagtens kan levere platforms-action, som vi kender den fra konsollerne. Faktisk var successen så stor, at Sony besluttede at overføre spillet til PS2. Det er nu sket, og det beviser blot at fordi et spil gør sig godt på én platform, så betyder det ikke at det automatisk gør sig godt på en anden platform. Jeg skal nok lige starte med at gå til bekendelse og indrømme at jeg ikke har fået spillet Size Matters på PSP, men jeg tror ikke at de problemer der hærger PS2-udgaven er tilstede på PSP’en. Så ville de næppe have høstet den succes det har.

Og hvad er det så for problemer? Det største er så ubetinget kameraet. Det er en skændsel at et platformsspil i år 2008 stadig plages af så voldsomme problemer med kameraet, som Ratchet & Clank: Size Matters gør. Det er blevet bevist mange gange (også af Ratchet & Clank selv), at det kan lade sig gøre at programmere et kamera, som virker intuitivt og naturligt. Det benytter man sig slet ikke af i Size Matters, hvor kameraet nærmere virker som en modspiller end en medspiller. Det har store problemer med at følge med hvor der sker noget, og ofte har man lyst til at skrige i frustration over, at kamera-vinklen endnu en gang var skyld i at man døde, fordi man ikke kunne se og dermed sigte på fjenderne, inden det var for sent. Når det så oven i købet finder trang til en gang i mellem at vise det flotte gulv eller noget andet ligegyldigt. Man kan så bruge højre joypad til at styre kameraet, men det er så langsomt og omstændeligt, at det er fuldstændig ubrugeligt i kampens hede.

Ens fremdrift i spillet gemmes checkpoints, og det er der ikke noget nye eller forkert i, men det bliver en øvelse i tålmodighed, når man for 7 gang skal starte forfra ved et checkpoint fordi kameraet besluttede at spænde ben for én i en afgørende situation. Så kunne man godt ønske sig en feature hvor man selv kunne gemme, eller måske bare nogle checkpoints der lå lidt tættere.

Selve spilkonceptet er der ikke noget nyt i. Det er Ratchet & Clank som vi kender det, altså et typisk platformspil med masser af humor og skæve karakterer, med en god blanding af action og puzzles. Ratchet og Clank har det sædvanlige store arsenal af våben og gadgets til at hjælpe dem, som har gjort serien så populær. Så den del af spillet er der ikke noget i vejen med.

Der er også multiplayer-spil i Size Matters. Det er nu ikke videre spændende. Der er forskellige typer af spil, som man kan spille enten i samarbejde med andre eller i mod andre. Desværre plages denne del af spillet også af ”Det Onde Kamera” og det er høj grad med til at spolere noget der ellers kunne være sjovt. Frustrationen bliver dobbelt så stor, når skærmen er halvt så stor og ens overbevisende sejr bliver ødelagt af ting, som hverken man selv eller ens modstander har indflydelse på. En sikker måde at ødelægge et multiplayer-spil på.

Grafikken i spillet bærer præg af at være fra PSP. Det ser ikke ud til at Claphanz har lagt meget energi i at opdatere grafikken til PS2’en. Det hele virker kantet og groft, og der er ikke så mange detaljer at kigge på, som vi ellers er vant til i denne type PS2-spil. Lyden er til gengæld helt fin. Spillet kommer i en dansk udgave, men det er kun med oversat tekst, altså ikke med dansk tale. Men det fortjener Sony nu alligevel lidt ros for, for selv denne ’simple’ oversættelse til dansk vil gøre at flere vil få fornøjelse af spillet. Se! Så fandt jeg alligevel lidt at rose i et spil, hvor det ellers er svært at finde frem til de rosende gloser.

Ratchet & Clank: Size Matters formår slet ikke at leve op til den kvalitet og underholdning, som serien er blevet kendt for. Faktisk formår det slet ikke at leve op til den kvalitet man forventer af et PS2-spil i 2008. Det kan godt være konsollen er gammel, men den kan altså stadig levere god underholdning. Det har Ratchet & Clank selv bevist tidligere, så det er lidt trist at se hvor dybt de er faldet i dette spil. Det er ikke godt nok, og man må håbe at det blot er en enkelt svipser og ikke et generelt udtryk for hvad vi kan forvente os af Ratchet & Clank i fremtiden.

Om Frank F. Pedersen

Frank har anmeldt spil i mange år og må nok betegnes som en veteran i branchen. Har anmeldt for Jubii Games og Spilzonen inden han kom til Gamesector. Han kaster sig gerne over alle typer spil og på alle formater, hvis han kan få fingre i det. Det er dog rollespil og mmorpg's der er hans foretrukne.