NBA 08

Sony er klar med deres tredje NBA spil og vi kigger på om der er noget nyt i spillet ud over årstallet og lidt opdateringer på spillernes data. Vi anmeldere er generelt flinke folk, der gerne vil tro det bedste om andre, især om spiludviklere, så selvfølgelig skal tvivlen komme Sony til gode. De har jo haft et helt år siden NBA 07 til at forbedre spillet.

Sonys basket-serie

Jeg har anmeldt mange sports-spil i min tid, og selv om underholdningsværdien ofte er lidt højere hvis det er en sportsgren man selv følger med i (Go, AaB! Go!), så er der visse sportsgrene der bare egner sig rigtig godt til et par timer foran fjernsynet med en kontroller i hånden. Basketball er en af de sportsgrene, da det er tempofyldt og kræver en vis træning og omtanke at klare sig godt i det. Der er også efterhånden udgivet et skræmmende antal spil bygget over denne sportsgren, så selv om jeg ikke er basketball-fan, så har jeg efterhånden spillet mange basketball kampe. Foran fjernsynet selvfølgelig... jeg skulle jo nødig forstrække en muskel ved at forsøge et slam-dunk.

Ganske som i de tidligere versioner af spillet (der er lavet NBA 06 og NBA 07 før), så er der 3 måder at spille på; Single Game, The Life og Online. Hoveddelen er uden tvivl The Life, hvor man starter som en ny spiller i NBA, og skal opbygge en stor og glorværdig karriere. For at blive en stor NBA spiller, er man nødt til at træne en masse og det er da også en vigtig del af spillet. Alle sportsfolk vil nok kunne fortælle, at træning ikke er så sjovt som rigtige kampe og det er det heller ikke i NBA 08. Træningen består af en masse mini-games, som egentlig ikke er så underholdende. Desværre er træningen nødvendig for at forbedre din spillers egenskaber, og derfor sidder man ofte og kæmper sig igennem halv-kedelige mini-games for at have en chance for at klare kampene i turneringen.

I basketball gælder det, lige som i så mange andre sportsgrene, om at score flere point end modstanderen. Dog ikke helt i The Life, for det er som sagt din karriere og ikke holdets det drejer sig om, så derfor har du nogle personlige mål for hver kamp, som det gælder om at opfylde. Det giver en ekstra dimension til kampene, og man kan faktisk godt sidde og være glad efter et nederlag, simpelt hen fordi man fik klaret sine personlige mål. Undervejs i kampene er der små cut-scenes, men de virker lidt underlige. Halvdelen af tiden passer de ganske simpelt ikke. Man kan have spillet som en drøm og i den følgende cut-scene får man så en ordentlig skideballe for ikke at spille godt. Andre gange kan man spille som en brækket arm (eller en gennemsnitlig dansk gymnasie-elev) og få ros for at gøre det rigtig godt. På den måde bliver disse cut-scenes lidt ligegyldige og man lærer hurtigt at ignorere dem. Især også fordi det er de samme cut-scenes man ser igen og igen. Der er ikke den store variation i dem.

Hvordan er kampene så skruet sammen? Det er trods alt det vigtigste. Er kampene spændende og kontrollen med spillerne godt skruet sammen, så kan det redde et ellers middelmådigt spil. Det sker desværre ikke for NBA 08. Der er simpelthen for mange små frustrerende detaljer til at det bliver en flydende og god basketball-oplevelse. Der er f.eks. lidt forsinkelse på dine aktioner, hvilket er meget frustrerende. Skal man skifte spiller, så tager det cirka et sekund fra man trykker på knappen til skiftet er foretaget. Det er alt for lang tid for et hurtigt spil som basketball. Ydermere er det næsten umuligt at skifte til den korrekte spiller. Man skifter ikke til den spiller som er nærmest bolden, man skifter efter en bestemt rækkefølge. Det betyder, at man ofte skal skifte flere gange hurtigt efter hinanden for at ramme den rigtige spiller. Når hvert skift så tager 1 sekund, så begynder man altså at have et problem.

Og det er ikke det eneste problem med kampene. Animationerne virker ikke flydende, og overgangen mellem driblinger, skud og finter ser ikke ægte ud. Det giver et spil, som slet ikke virker så flydende og realistisk og man er hele tiden opmærksom på, at man altså sidder med en controller i hånden foran sit fjernsyn og styrer nogle pixels rundt. Det mangler den magi der gør, at man kan fantasere sig ind på banen og leve sig ind i det.

Ud over The Life, så kan man spille enkelte kampe, en sæson, en turnering eller et af de små mini-spil fra træningen. Vælger du en sæson, så har du også nogle manager-opgaver, men de er simple og er blot fyld, som egentlig ikke betyder så meget. Der er også online spil, men det er forbavsende tyndt. Man kan udfordre andre til en enkelt kamp online, og det er det. Mere er der ikke. Ingen mulighed for at lave turneringer eller sæsoner. Så selv om der er online spil, så er det hurtigt overstået og ikke videre interessant.

Grafisk set er spillet ikke ringe, hvis man altså kan se bort fra de noget hakkende animationer. Omgivelserne og spillerne er detaljerede, selv om konsollens alder begynder at vise sig. Lyd og grafik er der egentlig ikke så meget at sige til. Der er efterhånden et utal af sportspil på markedet, og de virker til at have en fælles standard for hvordan grafik og lyd skal skrues sammen, og den standard følger NBA 08 til punkt og prikke uden at forsøge at imponere på nogen måde.

Basketball-fans vil sikkert godt kunne få noget underholdning ud af dette spil. The Life er en spændende måde at opbygge spillet på, i stedet for blot at skulle spille turnering efter turnering, men der er simpelt hen for mange små irritationsmomenter til at folk uden interesse i basketball vil finde fornøjelse i det. Det bør kunne gøres bedre her i 2008.

Om Frank F. Pedersen

Frank har anmeldt spil i mange år og må nok betegnes som en veteran i branchen. Har anmeldt for Jubii Games og Spilzonen inden han kom til Gamesector. Han kaster sig gerne over alle typer spil og på alle formater, hvis han kan få fingre i det. Det er dog rollespil og mmorpg's der er hans foretrukne.