PEGI 12+PEGI SexPEGI Violence

Mens vi går og venter på nyheder om det kommende The Sims 3, har Maxis lavet 10 hobbyer for os og vores simmere at fordrive tiden med. Desværre er det at spille The Sims 2 ikke en af de 10 hobbyer... totalt urealistisk!

Få dig et liv

Har du nogensinde skænket det en tanke, at dine simmere stort set ikke har noget liv? De knokler og pukler og aser og maser for at få karrierer og kærester, så de kan føre den digitale dukkerace videre i et uendeligt hamsterhjul af sørgelige eksistenser, der kun eksisterer i håbet om den næste forfremmelse eller den næste familieforøgelse. Men det er slut nu. Maxis har omsider forbarmet sig over de stakkels simmere og givet dem indhold i tilværelsen. Det er naturligvis ikke gjort som en ren barmhjertighedsgerning, men i ægte The Sims 2 stil sker det med udgivelsen af endnu en udvidelsespakke. Denne gang nummer syv i rækken, der har fået titlen "FreeTime".

Med FreeTime, får simmerne pludselig også mulighed for at have fritidsinteresser, 10 forskellige af slagsen er det blevet til indenfor områder som sport, kunst, kultur, spil og forskellige former for husflid. Alle hobbyer giver dig mulighed for at tjene lidt lommepenge ved at sælge de ting du har lavet eller deltage i konkurrencer. Der kræver dog at din simmer først er blevet tilstrækkelig dygtig og ikke bliver presset for hårdt og for tidligt. Med en lille smule planlægning af interesser og karriere, er der endda gode muligheder for at simmeren bliver bedre til sit job, ved at være god til sin hobby. Der er principielt ingen begrænsninger på, hvor mange hobbyer du kaster dig over, men da simmerne mister interessen for de hobbyer der bliver negligeret, så er det klogest at holde sig til en enkelt eller to af gangen. Du har dog altid mulighed for at skifte til en ny hobby, hvis du for eksempel skulle blive dødtræt af at lege elektronikmekaniker og hellere vil spille basketball.

World of Warcraft, pas på...
I tillæg til tilføjelsen af fritidsinteresser, har spillet også fået en ganske lille, men alligevel mærkbar drejning over mod rollespilsgenren. Det er sket med tilføjelsen af en måler der holder styr på, hvor lang din simmer er nået i bestræbelserne på at opnå sit ultimative mål med tilværelsen. Hvis du får fyldt måleren helt op, vil din simmer opnå permanent lykke og gå rundt i en lalleglad lykkerus resten af sine dage, uanset om katten dør eller lerpotterne klasker sammen. På vejen mod evig lykke vil du kunne optjene hemmelige belønninger i form af bonusevner til din simmer hver gang han eller hun stiger i niveau. Bonusevnerne kan for eksempel være evnen til at ikke at behøve så meget søvn, eller at have et humør der ikke falder så hurtigt. På den måde kan du "bygge" din simmers personlighed på en måde der meget minder om rollespil.

Teknisk set fungerer Sims 2: FreeTime fuldstændig lige så stabilt og upåklageligt som vi er vant til med alt hvad der er udgivet i serien til dato. Der er (naturligvis) heller ikke denne gang sket nogle tekniske opdateringer, eller blevet frisket op på grafik og lyd. I de snart tre år Sims 2 har på bagen, er spillet således stadig udelukkende blevet tilført ny funktionalitet og en endeløs række af nye ting.

Det samme, bare anderledes
FreeTime er måske den bedste af de syv udvidelser der indtil videre er kommet til Sims 2. Her er en udvidelsespakke der påvirker alle simmere i en stor del af deres daglige gøren og laden, til forskel for de mere "smalle" udvidelser der er dukket op. Samtidig har man også endeligt turde justere lidt på spillets regler ved at tilføje nogle rollespilselementer. Sims 2 er dog stadig i bund og grund det samme spil det altid har været - der er blot blevet mere af det. FreeTime er ikke udvidelsen der skaffer nye kunder i Sims 2 butikken, men det er samtidig heller ikke en udvidelse som de eksisterende Sims 2 fans kan eller bør leve uden i den ulidelige venten på det kommende Sims 3.