PEGI 18+PEGI Violence

Dark Messiah of Might and Magic - Elements er ikke den korteste titel i verden. Det er nyeste skud på stammen af spil en en serie, der er ældre end mange af vores læsere. Måske er det derfor at det føles en smule forældet?

Ganske ligesom Halo lærte os, at konsoller sagtens kan være med, når det kommer til shooters, så har Morrowind og Oblivion vist, at konsolkonverteringer af selv de helt store rollespil også kan levere varen. Derfor så jeg også frem til at anmelde dette spil med den lange titel, men det viser bare, at jeg ikke følger nok med i PC-spil, for Dark Messiah Might and Magic til PC er faktisk ikke et stort åbent rollespil i stil med Oblivion, som man ellers umiddelbart ville gætte på, ud fra screenshots af spillet. Det er tættere på de lineære hack'n'slash-spil, vi eksempelvis kender fra Baldur's Gate spin-off'et Dark Alliance. Alligevel er Dark Messiah-konverteringen til konsol af den gamle skole, hvor man fjerner indhold i stedet for at tilføje det.

Når man starter sit spil, vælger man en figur ud fra nogle traditionelle rollespilsklasser, men man har ingen indflydelse selv. Efter at jeg havde valgt bueskytte, gik spillet direkte i gang, så man kan hverken ændre stats eller udseende. Når man stiger levels, skal man heller ikke selv distribuere points og vælge evner; i stedet sker det helt automatisk. De ovenstående ting medfører, at man ikke kan kalde Dark Messiah for et rollespil, for man har på ingen måde indflydelse på sin karakter og er altså derfor ikke med til at opbygge en rolle. Det er altså dette som undertitlen 'Elements', der er tilføjet i forhold til PC-versionen betyder: At vi kun får visse elementer af spillet, så hvis der er mulighed for at spille Dark Messiah på PC vil det være at foretrække. Den begrænsede konsolversion skyldes naturligvis ikke begrænsninger på 360'en - udelukkede sjusk fra udviklernes side.

Da min største skuffelse over, at spillet ikke var det, jeg troede, det ville være, havde lagt sig, fandt jeg dog ud af, at det stadig er et ganske hæderligt om end helt uambitiøst spil. Man starter som den unge, grønne eventyrer Sareth, der ender med at skulle i flæsket på den mørke messias efter at man er steget et vist antal levels. Apropos levels, så er det ikke kun ens karakters progression, der er delt ind i sådanne faste niveauer, det gælder hele spillet. Når man er færdig med en dungeon/skib/landsby/hvad-nu, bliver man via en cutscene fragtet til næste level. Man får altså ikke adgang til et kort, men selv kan bevæge sig rundt på. Spillet er helt lineært.

Til gengæld optræder der i ny og næ enkelte enkle puzzles ofte baseret på spillet glimrende fysikmotor - det er Valve's Source-engine, der benyttes. Hvis man går grundigt til værks, kan man også finde en del hemmelige områder, hvori småting er gemt, og en mængde såkaldt 'relics', der er strøet ud med rund hånd overalt. Der vanker achievements for alle disse ligegyldigheder, så hvis man gerne vil have collect'em up i sit eventyrspil, er man i hvert fald kommet til rette sted.

Historien er ok som baggrund. Dens mest vellykkede element er, at du starter med at møde en femme fatale-agtig kvinde, der altovervågende følger dig, som en stemme i dit hoved. Kort tid efter møder du en anden pige ved navn Leanna, som du skal eskortere. Førnævnte femme fatale bliver ret jaloux og misser ingen chance for at svine Leanna til. Her er kommentarerne vellykkede og sjove.

Grafikken er ikke noget at skrive hjem om. En ting er, at detaljegraden er lidt lav, og flere figurer ser noget tomme og døde ud, men en anden ting er, at flere af miljøerne indeholder færre objekter, end de burde, og derfor virker verden sjældent levende. Især lige efter tutorial'en, hvor man skal løbe igennem en middelalderby under angreb, virker byen helt død, mens man løber af sted. Andre steder er det bedre, men det er ikke unikt for bane to. Musikken er i bedste Lord of the Rings-stil og fungerer bedre end de middelmådige stemmer. Der er ingen kendte navne på rollelisten.

Dark Messiah Might and Magic - Elements er et blandt mange spil, som man sagtens kan spille igennem, men som egentlig ikke har ret meget at byde på. Man skal bare vide, hvad man går ind til: En gang hack'n'slash tilsat lidt stealth og den sædvanlige baggrundshistorie. Egentlig ikke noget at skrive hjem om, hverken positivt eller negativt, men mildt underholdende i mindre doser.