PEGI 12+PEGI SexPEGI Violence

Materialet er ved at være udtømt i de traditionelle Sim-sa-la-bim byer i Sims-universet, hvor vi både har været igennem regn og sne og slud og alverdens uddannelser, modefænomener, jobs og højtider. Så nu har Maxis bogstaveligt talt vasket tavlen ren og lader os drive i land på en øde ø som en anden slags vraggods og drivtømmer.

Crusoe-Sim

Castaway Stories er spil nummer 14 million i Sims-serien, men blot spil nummer tre i serien af historiedrevne "stand-alone"-spil. Lige som forgængerne Life Stories og Pet Stories, er Castaway Stories en "light" version af Sims 2, bygget på nøjagtigt den samme teknologi. Blot er mængden af ting og sager og dimser og dippedutter skåret ned til det allermest nødvendige. Det betyder samtidig at Castaway Stories er langt mindre ressourcekrævende end en fuld Sims 2 udgave og derfor fint egner sig til spil på bærbare og ældre PC'er.

Om fredagen mødte vi Fredag

Hvor Life Stories og Pet Stories begge tog deres udgangspunkter i de kendte og trygge rammer i det almindelige Sims-univers, så tager Castaway Stories langt mere dramatisk fat. Efter at have valgt din simmer (mand eller kvinde, samt udseende), starter spillet nemlig med at du skyller i land på en øde ø, uden mad og drikke og uden tag over hovedet. Herfra går det slag i slag på ægte Robinson Crusoe manér, med at bygge hytter, hugge brænde og gøre dig gode vender med de lokale indfødte. I modsætning til et traditionelt Sims-spil, er Castaway drevet af en historie der får spillet til at fungere som noget der ligner en interaktiv film, hvor du hele tiden får nye mål for din strandede simmer, som du skal løse for at drive historien frem. I den mellemliggende tid kan du hygge dig og simme rundt næsten som du kender det - Hvis du ellers kan abstrahere fra at parcelhuskvarteret er udskiftet med jungle og bambushytter. I sagens natur er der både drama og intriger undervejs i handlingen der er både medrivende og glimrende fortalt, men som alligevel ikke helt svinger sig op på Hollywood'ske højder.

Om lørdagen var det slut

For de mest ihærdige er historien gennemført på blot en enkelt dag. Til forskel for sidste spil i serien "Pet Stories", er der kun den samme historie, hvor eneste variation reelt set er muligheden for at vælge en mandlig eller en kvindelig hovedperson, hvilket formentligt ikke engang er nok for selv den mest inkarnerede fan til at holde underholdningsværdien oppe. Der er dog også mulighed for at spille Castaway i "fri form", uden at være tvunget til at følge handlingen i historien, men da indholdet i spillet er yderst skrabet, er det svært at se nogen umiddelbar grund til ikke at gå tilbage til det "rigtige" Sims 2, når historien er gennemført. Lidt kynisk kan man udmærket argumentere for at spillet kun har maksimalt 10 timers levetid, hvilket gør at man nok skal holde sig fra at forsøge at udregne en timepris for fornøjelserne.

Skjult funktionalitet

I forhold til Pet Stories er det blevet nemmere at starte forfra på historien eller påbegynde en ny historie. Hvor man før skulle ind og fifle med en masse filer på harddisken, kan man nu oprette en ny profil og på den måde starte en ny historie. Dog er det stadig væk håbløst dårligt dokumenteret i manualen, hvilket giver en mistanke om at ikke engang udviklerne forestiller sig at nogen gider spille historien mere end en enkelt gang.

I forhold til de første spil i "Stories"-serien, er der klart mere nytænkning i Castaway, men desværre har man valgt kun at lade spillet bestå af en enkelt historie denne gang, hvilket giver en lidt flad smag i munden. Men der kan ikke sættes en finger på den tekniske udførelse og for alle de der elsker deres simmere uanset om det er fra det "rigtige" spil eller fra de andre historiedrevne spil, er der ingen tvivl om at Castaway er et spil man simpelthen er nødt til at have i samlingen.