Ghost Squad

Det originale Ghost Squad udkom i spillehallerne i løbet af 2004. Det var, ligesom en række af Sega's andre arkadespil, en såkaldt "rail-shooter", hvor spillerne skød på skærmen med en lyspistol imens de bevægse sig af en fast rute. Med introduktionen af Zapperen som tilbehør til Nintendo Wii er sådanne spil jo oplagte at konvertere.

Zapper-action

Selvom en Zapper (en dims, der samler en Wiimote og en Nunchuck til en form for lyspistol) ikke er akut nødvendig for at spille Ghost Squad, så er det klart med denne ekstra dims til Nintendo Wii konsollen in mente, at Ghost Squad er blevet konverteret fra spillehallernes mørke (og svage lugt af tis) til din Nintendo Wii. Der er således ikke lagt skjul på at Ghost Squad til Nintendo Wii kan spore sine rødder tilbage til spil som Virtua Cop og andre lyspistolsspil og er man til den slags, kender man sikkert også til alle genrens svagheder - svagheder som Ghost Squad desværre også har.

Spillet placerer spilleren i en toptrænet gruppe af elitesoldater ved navn Ghost Squad (GHOST står for Global Humanitarian Operation and Special Tactics). Med denne skal man gennemføre tre missioner imod en terrorcelle kendt som "Indigo Wolves". Første mission foregår i en stor bygning, anden mission i et fly og tredje mission i en jungle. Der er med andre ord kun tre baner og det er netop en af lyspistols-genrens svagheder: spillene er som ofte meget korte og det er Ghost Squad bestemt også for de tre missioner kan sagtes gennemføres på 30 minutter og måske endda mindre!

Der er ikke meget plot i spillet og den smule der er, er både grinagtig og kikset fortalt via elendig skrevet dialog imellem karakterer, der er som taget ud af mindst lige så kiksede 1980'er actionfilm. Det er komisk og det er naturligvis også pointen, at spillet skal være helt ude i overdrevet med dialogen og karaktererne. Så forvent ingen udfordringer til de små grå i Ghost Squad.

Gameplayet er klassisk for denne genre. Man bevæger sig automatisk igennem terrænet, imens man sigter på skærmen med sin Wiimote/Zapper. Fjender dukker op på skærmen og man skal nå at skyde dem før de selv får affyret deres våben. Enkelte gange varieres konceptet med en bossfight eller et ultra-simpelt puzzle. Som i de fleste andre lyspistolsspil lader man sit våben ved at skyde udenfor skærmen og så gælder det ellers bare om at pløkke løs som en anden småberuset hjemmeværns-Rambo.

For at pumpe lidt ekstra levetid ind i spillet kan man igennem banerne tjene point og derved låse op for en række nye kostumer til sin soldat eller man kan finde og anvende nye våben (omkring 25 forskellige kan det blive til). Det er desuden muligt at tjene en form for "levels", der kan låse op for spillets 48 (ja 48!!) forskellige sværhedsgrader eller varianter. Sidst men ikke mindst kan Ghost Squad spilles med op til tre venner i multiplayer - men samlet set er der intet af dette, der ændrer fundamentalt ved spillets "peg og skyd" gameplay, der med sikkerhed vil blive en smule ensformigt i længden - selv hvis man er stor fan af genren.

Visuelt er Ghost Squad ikke voldsomt imponerende - måske fordi det har sine rødder i en genre, der havde sin storhedstid for over 10 år siden. Om det er med vilje, at spillet ser ud som om det hører hjemme i midt 90'erne må forblive et mysterium. Under alle omstændigheder passer spillets simple grafisk ganske godt til genren, ikke mindst fordi fans af spil som disse med sikkerhed vil kunne huske de gamle Virtua Cop spil (der grafisk ligner dette spil temmelig meget). Lydsiden af spillet er simpel og kun talen formår at skille sig ud fra baggrundslydene og musikken. Desværre er det ikke for noget positivt talen vil blive husket.

Samlet set er Ghost Squad et hurtigt overstået kapitel, men det har dog stadig sin charme. Det er ganske sjovt at spille igennem en gang eller to med vennerne, men derefter begynder spillet at være alt for ensformigt. Når det samtidig er alt for kort, så skal man have en ualmindelig stor interesse i denne type skydespil før man gider vende tilbage til det foreløbigt. Hvis man er hardcore fan af genren, er der en række tossede og morsomme varianter af spillet at befri, men det er nok de færreste, der gider spille det i den påkrævede tid til at befri disse.