Dinosaurer har altid været populære. Så sæt dem sammen med den populære Buzz-controller, og du har et potentielt hit mellem hænderne. I hvert fald hvis du ikke har spillet de tre, næsten helt ens, forgængere.

Fjerde Buzz! for børn

Da Buzz-kontrolleren udkom til PlayStation 2, bragte den en masse nye mennesker hen foran skærmen til en venskabelig dyst. Nu blev bedsteforældrene og de mindste i familien ikke længere skræmt væk en controller med underlige joysticks og indviklede knapper. Buzz'eren kan man uden problemer overskue, også selv om man ikke har spilet et konsolspil før. Det har Cohort Studios (der er nye udviklere på serien, de tre tidligere Buzz! Junior er udviklet af Magenta Software) udnyttet til at lave et spil for de mindste (og de ældste) i familien, og det slipper de rigtig godt fra.

Det første jeg lagde mærke til, da jeg proppede cd-skiven i min PS2 var, at spillet var blevet oversat til dansk. Det er så dejligt at se, for alt for ofte bliver der sendt spil på markedet møntet på de yngste uden oversættelse - hvilket i mine øjne er en stor fejl. Det kan godt være at de små poder kan forstå spillet og spille det uden at forstå talen/teksten, men skal de virkelig have fornøjelse af spillet, så skal de også kunne følge med i historien uden at skulle tvinge mor eller storebror til at sidde og oversætte for én. Og selv om danskerne er gode til engelsk, så er det altså ikke fra 3-4 års alderen at vi begynder at tale det. Så det er rigtig dejligt at se, at Buzz Junior spillene bliver oversat til dansk.

Buzz! Junior: Dino Den er et typisk 'party' game, der fortsætter det velkendte gameplay fra de tre foregående spil i serien. Det består af en masse små spil, som man så skal konkurrere i. Spillene er typiske reaktions-spil, som kræver hurtige reflekser, god timing og nogle gange lidt taktisk omtanke, selv om det ikke ligefrem er i højsædet. Det er hurtige reflekser og timingen man kommer længst med, og det betyder, at det rent faktisk er et spil hvor lille Per på fem har en temmelig god chance for at vinde over resten af familien, hvilket bestemt ikke er uinteressant (især ikke for lille Per).

Dinosaurer har en fremtrædende plads i spillet. Ikke de store blodtørstige dyr, som Steven Spielberg ynder at fremstille mens de gnaver sig igennem horder af amerikanere, men små nuttede baby-dino'er i klare venlige farver. De leger med de andre dyr og hulefolk og hele deres dag går med venskabelige konkurrencer. Det kan være et kapløb om at komme først over floden, en flyvetur hvor det gælder om at finde mest mad til sin flyve-dinosaurus, et gokart-løb eller blot et skøjteløb på den lokale tilfrosne sø, hvor det gælder om at lave den flotteste skøjtedans. I betragtning af hvor simpel Buzz-kontrolleren er, og hvor ens spillene er i deres koncept, nemlig at trykke på én af de fem knapper på et bestemt tidspunkt, så er det utroligt hvor varieret spillet egentlig føles, når man sidder og spiller det. De enkelte konkurrencer er så opfindsomme, sjove og skæve, at der nemt går lang tid før kedsomheden sætter ind. Der er ialt 35 forskellige spil, så det er bestemt heller ikke alle man når igennem hver gang man spiller.

Det er tydeligt på spillets grafik, at det er møntet på de yngste medlemmer af familien. Det er ren tegnefilm at se de små dino'er rende rundt og konkurrere. De er ikke så detaljerede, men deres animationer er faktisk meget varierede og sjove. Efter hver lille konkurrence ser man for eksempel deltagerne mens placeringerne bliver offentliggjort og hver dino har masser af måder at fejre en sejr på. Man kan sagtens have fem sejre i træk uden at se den samme animation to gange. Ret imponerende, da det ofte er en af de ting, der spares på i denne type spil. Men Cohort Studios har altså ikke taget den nemme løsning her. Det betyder at spillet, trods den simple tegnefilms-grafik, scorer gode point for hvordan det tager sig ud rent grafisk.

Lyden har jeg været lidt inde på. Al tale i spillet er nemlig på dansk, og det er et kæmpe plus for dette spil. Sådan skal det bare være, når spillet indholdsmæssigt satser på de yngste, så skal det selvfølgelig også serveres på et sprog de forstår. Musikken og lydeffekterne er ganske underholdende, og passer perfekt til stemningen i resten af spillet. Ikke alene det, men lydeffekterne virker også ofte som en hjælp når man sidder og spiller. Man kan høre hvad der sker. Tit er det ret forvirrende med fire spillere på skærmen samtidig, og man kan kun holde nøje øje med sin egen figur, men så hjælper lydeffekterne til at give et hint om hvordan det går med de andre.

Man kan være op til fire personer sammen om spillet, enten alle mod alle, eller i hold på to. Heldigvis kan man også spille det med færre personer, så styrer PlayStation 2'en selv de resterende dino'er, så der altid er fire der konkurrerer. Hvor svære de skal være at spille imod kan man sætte op inden spillet starter, så der skulle være udfordringer til alle. Inden spillet starter bestemmer man også hvor langt et spil man vil have, hvilket forældrene sikkert sætter pris på, så de kan regne med at være færdige inden der skal ses TV-Avis eller laves aftensmad.

Leder man efter et spil for hele familien, så er Buzz! Junior: Dino Den et rigtigt godt bud - også selvom man måske har et eller flere af de tre foregående spil, for de nye udviklere har formået at stramme op på centrale områder. Absolut et køb værd, hvis man har små poder i spille-alderen.

Om Frank F. Pedersen

Frank har anmeldt spil i mange år og må nok betegnes som en veteran i branchen. Har anmeldt for Jubii Games og Spilzonen inden han kom til Gamesector. Han kaster sig gerne over alle typer spil og på alle formater, hvis han kan få fingre i det. Det er dog rollespil og mmorpg's der er hans foretrukne.