Endless Ocean

I mangel på en bedre måde at beskrive Endless Ocean på, så vil jeg ikke rigtig kalde det for et spil - ikke i regulær forstand i hvert fald. Der er nærmere tale om en smuk oplevelse. En rigtig smuk oplevelse faktisk. En oplevelse som de fleste spillere vil være træt af efter femten minutter.

Smuk dykkersimulator

Når jeg bruger ordet "dykkersimulation", så er der sikkert et par spillere, der med et nostalgisk smil på læben kan huske rollespillene Everblue og Everblue 2 til den gode gamle PlayStation 2 (disse var også udviklet af Arika, der har udviklet Endless Ocean). Men glem alt om udforskning af vrag, farlige hajer, bunkevis af ragelse på havbunden og pinagtig langsom personudvikling. I det hele taget kan du glemme alt om ting som plot, forhistorie, inventory - ja glem sågar alt om gameplay.

Efter en meget kort sekvens, hvor man kan skabe sin egen dykker (læs: vælge køn og hudfarve), dumpes man i en dykkerbåd et sted på havet omkring en ø og udforskningen af det fantastisk smukke undersøiske landskab kan begynde. Man skal ikke bekymre sig om ilt, liv eller tid - Endless Ocean handler om at se og opleve ting - ikke om action og overlevelse. Man styrer meget enkelt sin dykker med Wiimoten og svømmer med Nunchuck-controlleren. Det er nærmest grinagtigt simpelt at mestre, men det virker rigtig godt og giver dig tid til at koncentrere dig om at udforske dine omgivelser.

Og det er omgivelserne, der er stjernen i Endless Ocean. Fantastisk smukke undersøiske miljøer kan opleves overalt i spillet, der også byder på hemmelige huler og gange, der nøjsomt skal findes og udforskes. Masser af fisk og andet undersøisk dyreliv kan registreres og interageres med efterhånden som man opdager nye og eksotiske arter. Når man opdager en fisk kan man interagere med den ved at fodre den eller kæle for den og efterhånden som man interagerer med dyret stiger ens kendskab til racen. Dette afspejles i levels, der hver især afslører noget om dyrene. Man kan sætte sig det mål, at finde og lære noget om alle dyreracerne i spillet, men som sådan er der intet direkte mål med Endless Ocean udover oplevelsen.

Heldigvis er oplevelsen fantastisk. Grafikken er direkte bjergtagende og er man fan af SCUBA-dykkeri vil dette spil være et absolut must at få købt. De fleste andre spillere vil nok finde spillets tempo alt for lavt og finde at Endless Ocena har en akut mangel på action. Men som afslapningsmiddel er "spillet" fantastisk og er man bare den mindste smule interesseret i smukke undervandsoplevelser eller nærkontakt med delfiner eller uforarbejdet tunsalat, så er Endless Ocean det tætteste an kommer på den slags uden at blive våd.

Nu kan det jo lyde som om at det eneste man kan i Endless Ocean er delfin-kæleri og lange svømmeture. Men det er kun delvist rigtigt - man kan tage en tur op til overfladen og besøge dykkerskibet, hvor man kan få "missioner" - disse er meget simple og involverer som regel blot at man skal tage billeder af en bestemt type af fisk. En af de mere underholdende missioner kræver, at man træner en delfin, men ellers er missionerne temmelig ensformige og de vil næppe holde spillerens interesse fanget ret længe. Det samme gælder muligheden for at lede efter sunkne skattekister på havets bund. På samme måde som med dyrelivet, er der en næsten "Pokémon-agtig" gotta-catch-em-all idé med disse, således, at man kan holde øje med hvilke man har fundet - hvis man nu skulle være dum nok til at prøve finde dem alle sammen.

Missionerne kan udløse forskellige belønninger, der dybest set er ligegyldige, så det skal ikke være af den årsag at man slæber sig selv igennem den ene undersøiske fotosafari efter den anden. Det skal være fordi man kan lide at se de smukke undersøiske omgivelser og lede efter de mange skjulte godter (i form af visuelle perler) eller fordi man finder dykkeroplevelsen afslappende. Men det er i realiteten nok kun meget få spillere, der vil finde den slags underholdende i ret lang tid.

Visuelt er Endless Ocean helt fantastisk. De varierede undersøiske omgivelser er smukt designede mes et hav (get it?) af detaljer og farver. Havet farves smukt af lyseffekter når man nærmer sig overfladen og man kan slet ikke lade være med at længes efter en tur til stranden. Dette er med andre ord et helt usædvanligt smukt Nintendo Wii-spil. Lydsporet spiller en stor rolle i spillets afslappende stemning. Musikken kan bedst beskrives som en omgang langsom Enya (eller i hvert fald "langsommere" Enya) og det passer helt perfekt. Faktisk leder både grafik og musik tankerne tilbage til Sega Dreamcast-versionen af Ecco the Dolphin.

Og sådan ligger landet - eller rettere, sådan ligger havet. Endless Ocean er en sjov størrelse - spillet mangler variation og ikke mindst noget konkret at give sig til, når man efter den første halve time er blevet træt af at glo på fisk og koralrev. Oven i hatten skal man så finde sig i at Endless Ocean slet ikke er "Endless" - spillet foregår på et afgrænset undersøisk område, der selvom det er stort, stadig sætter grænser for spillernes bevægelsesfrihed. Men det er måske godt det samme, for det er kun de færreste spillere der vil have tålmodighed til at spille Endless Ocean så meget at de vil opleve spillets afgrænsninger - langt de fleste almindelige computerspillere vil give op længe inden da.

Men har man en interesse i dykning, så er Endless Ocean en helt fantastisk oplevelse, hvor man får lov til at dykke i huler, på vrag og en masse andre bjergtagende ting, som os fede spilnørder der er kronisk bange for vand, sand, sol og dyr, ikke normalt ville have en chance for at opleve.