PEGI 16+PEGI Bad LanguagePEGI Violence

Så er det atter blevet tid til at hive det gamle slidte skateboard frem fra gemmerne, da Tony Hawk og de andre tunge drenge indenfor skateboardverdenen igen har fundet hul i kalenderen til at lære dig et sejt trick eller to. Med den niende titel i Tony Hawk-serien kommer du i kendt selskab til at skabe uro og vilde tricks i gaderne og stræderne af større amerikanske byer. Men hvilken type skateboarder er du? Læs her og find ud af det.

Ham Tony gør det igen igen... igen

Ved at træde blidt på skateboardets ene ende, får du det til at rejse sig præcis så meget at du har mulighed for at nå brættet med hænderne. Du stopper op et øjeblik for at samle tankerne og ser udover Philadelphias gader. Foran dig ligger store nedslidte boligblokke med brædder for vinduerne, ødelagte mure, parkerede biler med den velkendte gule hjullås, som i Amerika anvendes på ulovligt parkerede biler og aldrende træhegn rundt om et lille grønt areal. Selvom førstehåndsindtrykket lugter langt væk af et hårdt bymiljø, kan det trods alt være fuldstændig ligegyldigt så længe der er mulighed for at skate og samtidig bruge bygningerne og de øvrige omgivelser som udstyr. Lad det være sagt med det samme - Proving Grounds er mere eller mindre proppet til randen med muligheder til at bruge bymiljøet til andet end at gå en stille tur på fortorvet. Med masser at rækværker, gelændere og kanter grinder du hurtigt ud i Philadelphias skatermiljø, hvor du og dit bræt har mange halsbrækkende tricks foran jer. Skulle begreberne "kickflip", "540", "heelflip" og "nosegrab" imidlertid være fremmedord for dig, har du højst sandsynligt ikke tidligere stiftet bekendtskab med serien af skateboardspil under navnet Tony Hawk. Dette kan der rådes bod på ved at prøve det 9. spil i serien, for med hensyn til tricks og steder at udføre disse ligger Proving Grounds ikke på den lade side.

Inden du for alvor begynder at trille rundt på gader og stræder, skal du først have opbygget din egen karakter. Du bestemmer her alt fra ansigts- og kropsbygning til tøj, tatoveringer og andre accessories med hvilke, du kan udsmykke din karakter. Herefter dumper du sammen med dit skateboard ned i den indre by af Philadelphia, hvor du som nystartet skateboarder står foran dit ultimative valg - for i hvilken retning har du lyst til at forme din kommende karriere. I introen bliver du fortalt om de tre veje du har mulighed for at udleve din drøm som skater på. Du kan vælge om du vil gøre det til din karriere at lave professionelle skater-videoer og komme på forsiden af diverse magasiner og tjene penge herved. Har du mere lyst til uden nogen bekymringer eller respekt for omgivelserne at køre rundt på dit bræt, hvor du har lyst uanset om det er lovligt eller ej. Sidste mulighed er at du ud fra det, der er at finde på gaden flækker hop, ramper og andre skateboard-ting sammen, for at efterfølgende at bruge det til at lave seje tricks. Tre vidt forskellige grene af skaterverdenen den professionelle, hardcore eller kreative.

Ligegyldigt hvilken retning du vælger at din karrieres løbebane skal føre dig, drøner du rundt i de amerikanske storbyer Philadelphia, Baltimore og Washington D.C. Fra start af er det kun området i Philadelphia, der ikke er låst - for at åbne de sidste områder op, skal du gennemføre de varierende udfordringer, du modtager fra personer rundt omkring i kvartererne. Personerne er alt fra professionelle skateboardere til journalister. Selvom du allerede fra start skal vælge retning og eventuelt har valgt at leve af at lave skater-videoer med mulighed for at dukke op på forsiden af magasiner, betyder det ikke at du har afskrevet enhver mulighed for at tage imod andre udfordringer fra de to øvrige karriereveje. Så selvom du vælger en helt specifik karriereløbebane, betyder det ikke at spillet låser for alle andre udfordringer. Hvorom alting er så kommer du ikke udenom at det altoverskyggende mål at gå fra trillende ukendthed til anerkendt professionel skateboarder.

Proving Grounds kan hurtigt komme at til splitte spillerne op i to lejre; dem der allerede har prøvet Tony Hawk samt de nytilkomne til spilserien. Med skateboardet i hånden ude på Philadelphias gader behøver du ikke at nå ret mange boligblokke ned af vejen før det for alvor begynder at blive svært, hvis du ikke tidligere har prøvet kræfter med styringen af skateboardet. Der er ganske vist en smule hjælp at hente i træningsbanerne, der sætter dig ind i hvordan du får aktiveret de forskellige udfordringer, men for selve udførelsen af trickene er vejledningen ikke overvældende. Grunden til at spillerne hurtigt bliver splittet op i to lejre er, at du allerede fra starten har langt de fleste af trickene til din rådighed. Det gør at de rutinerede af spillerne nogenlunde smertefrit kan hoppe direkte ind i udfordringerne med det samme - med den risiko at spillet i begyndelsen virker en anelse for nemt. For de øvrige af spillerne, der lægger øjne til serien for allerførste gang kan virke som lidt af en kamel at sluge før kontrollen af skaterboarderen endelig begynder at hænge ved.

Når først du begynder at få det meste under kontrol har det seneste udspil i Tony Hawk meget at byde på - så som "Nail The Trick" hvor du skal udføre det viste trick med præcision og stil samt udvidelserne "Nail The Grab" og "Nail The Manual". Til de kreative af udfordringerne de såkaldte "rigger-udfordringer" benytter du "Create-a-park"-værktøjet, som giver dig mulighed at placere hop, ramper, gelændere og meget andet rundt omkring i byerne. Det er en udmærket idé, men den er langt fra udbygget nok til at være holdbar hele vejen igennem. Langt det meste af vejen er der kun en enkelt dimension på hver af tingene og den hal, du bliver tildelt formår ikke at skabe ret meget intensitet, da mulighederne for at bygge din egen skateboardbane er alt for få. De penge du tjener i løbet af spillet kan ganske vist bruges til at købe tøj, udstyr og ekstra dele til "Create-a-park"-værktøjet, men langt flest af det købte ekstraudstyr giver ikke synderligt meget mere liv til spillet, det virker højst som mere af det du allerede har til rådighed. Til gengæld giver det integrerede redigeringsprogram af dine skater-videoer god valuta for pengene. Det er dejligt simpelt at anvende, selvom der er rige muligheder for at lægge effekter og sætte musik på de videoklip du har optaget på gaderne. Jo bedre du er til at klippe dine videoer med lyd, film og effekter desto større belønninger modtager du.

Den grafiske side af Proving Grounds fungerer overordnet udmærket, selvom den langt fra er fejlfri. Som tidligere nævnt i anmeldelsen starter du i et nedrivningsmodent miljø i Philadelphias indre by - efterhånden som du klarer udfordringerne bliver dit område at skate på udvidet til både Baltimore og Washington D.C., der forbindes til hinanden ved hjælp af broer. Bygningerne og vejene er udført meget pænt, til gengæld virker det indimellem temmelig trangt i gaderne med antallet af biler og fodgængere. Du kan ganske vist ikke blive kørt ned eller sagt på en anden måde, jeg formåede ikke at blive kørt ned, selvom jeg overlagt kørte ud foran bilisterne i sidste øjeblik og fodgængere vælter du omkuld bare du kører tæt forbi dem. Det virker måske en smule overdrevet, på den anden hånd ødelægger trafikken ikke spillet, som den måske kunne have gjort hvis du selv faldt af brættet ved nærkontakt med den øvrige trafik. Befinder du dig steder hvor der er godt overblik har både bilerne og fodgængerne en kedelig tendens med at dukke op af og ikke mindst igen forsvinde i det blå. Desuden kommer du nok heller ikke udenom at din skater ryger af brættet engang imellem og disse landinger fungerer heller ikke altid lige heldigt, da specielt ben og arme har det med at stikke igennem bygninger eller vejens overflade. Et element i spillet der her til slut fungerer godt er den foranderlige vejrsituation, efter regnvejr ser det rigtig godt ud at drøne henover vandpytterne. Alt i alt er den grafiske del lidt noget miskmask af gode og knap så gode idéer.

Der skal ikke herske nogen tvivl om at Proving Grounds er et udmærket spil, der giver fans af genren lige præcis det de hungrer efter. Nemlig mere af det velkendte gameplay og styring af din skateboarder, men så heller ikke mere end det. Har du tidligere prøvet et spil i serien ved du nogenlunde hvad du går ind til, da det seneste udspil ikke gør noget nyt og innovativ ved serien - sagt kort og hårdt kan Proving Grounds risikere at virke som en stor udvidelsespakke til forgængeren. Styringen er ganske vist blevet en lille tand mere kompleks efter hvert udspil i serien og med Proving Grounds kan de nytilkomne til serien godt brække nakken, før spillet for alvor er gået i gang, da samtlige tricks fra starten er til rådighed. Spillet kræver derfor en stor portion tålmodighed fra de nye og tidligere spillere af Tony Hawk kender det meste - det til trods leverer spillet udmærket underholdning til dem, der er bidt af et galt skateboard!

Om Troels Lau Mattisson