Det første Pokémon-spil til Nintendo Wii blev Pokémon Battle Revolution, der følger tæt i det klassiske Pokémon Stadiums fodspor. Stadium udkom til Nintendo 64 og var en regulær syndflod af funktionalitet, minispil og ekstra features - det er Battle Revolution ikke, det er til sammenligning nærmest en lille udtørret bæk.

Flad oplevelse

Lad og lige se på Nintendo 64-spillet "Pokémon Stadium". Det var et spil, der lod dig overføre dine Pokémon fra en GameBoy til din Nintendo 64, hvor de kunne deltage i forskellige arenakampe eller andre aktiviteter. Men dette var kun en meget lille del af spillet for der var et hav af ekstra spilmuligheder, features og funktionaliteter proppet ind i Stadium. Man kunne låse op for nye Pokémon, der kunne føres tilbage til dit GameBoy-spil, der var minispil, udfordringer og ekstra indhold nok til at supplere Pokémon-spiloplevelsen betragteligt - og fans elskede det.

Lad os så se på Nintendo Wii-spillet Pokémon Battle Revolution, der bygges op efter samme grundtanke som Stadium - det vil sige som en form for supplement til dine Nintendo DS Pokémon-spil. Man kan med andre ord overføre Pokémon fra sit Nintendo DS Pokémon spil og anvende dem i kampe, enten imod computerstyrede modstandere eller imod andre spillere online. Allerede her er det første problem åbenlyst - har du ikke Pokémon til Nintendo DS er der ikke meget at komme efter i Battle Revolution. Det er godt nok muligt at få tildelt nogle prædefinerede hold af Pokémon i spillet, men du har slet ikke samme valgfrihed eller muligheder, som hvis du selv kan overføre fra et DS-spil.

De Pokémon du overfører til spillet kan bruges igennem en række 3D arenakampe imod computerstyrede trænere. Når du har ryddet en arena ved at besejre alle trænerne i den, belønnes du med point, som du kan købe diverse ting for - enten ting, som du kan overføre tilbage til dit DS-spil eller bruge til at "pimpe" sin Battle Revolution-træner, så du kan se sej ud, når du spiller online. Desuden låses der op for næste arena, så man kan fortsætte sin færd igennem spillet. Ganske enkelt. Måske endda lidt for enkelt.

Man kan også vælge at hoppe online og spille mod andre spillere verden over. Her er spilmulighederne omtrent lige så begrænsede, som de er i offline-delen. Man kan vælge at spille mod en tilfældigt valgt modstandere eller man kan slutte sig sammen med venner i større kampe. Der sker generelt for lidt og hele online-systemet virker tungt og kluntet, med lidt for megen ventetid og lidt for kaotisk action.

Selve kampene er stort set bare 3D-udgaver af de kampe, som man kender fra de almindelige håndholdte Pokémon-spil - trænerne kæmper mod hinanden ved at hente deres Pokémon frem og anvende disses specielle angreb i et forsøg på hele tiden at overmatche modstanderen med en mere effektiv Pokémon eller med en Pokémon, der er speciel effektiv mod modstanderens type. Man skal virkelig elske disse kampe, for det er omtrent alt spillet har at byde på - der er kun meget få ting at befri og der er ikke engang nogen form for online leaderboard eller rangstiger, der opfordrer til at spille kampene online. Med andre ord så kniber det seriøst med levetiden i spillet.

Kontrollen med spillet er simpel og der er et væld af forskellige styremuligheder. Ingen af disse er dog videre opfindsomme og der er kun minimalt behov for at bevæge sin wiimote - man kan også vende den om og anvende den som en klassisk NES-controller, hvis man ikke gider alt det nymodens bevægelsessensitive pjat. Hvordan man vælger at styre spillet gør dog i sidste ende ikke den store forskel.

Visuelt er spillet ganske flot. Især de forskellige angreb og færdigheder, som hver Pokémon er udstyret med gør sig rigtig godt i 3D-kampene, der er spillets absolutte tilløbsstykke - masser af ild, røg og lyseffekter præger kampene og det giver dem altså et ekstra pift, som man bare ikke får i de traditionelle kampe i DS-versionen. Animationerne er desværre ikke voldsomt gode og som sædvanligt ser man angrebet, for derefter at se målet tage skade - altså ingen animationer af kæmpende Pokémon i totterne på hinanden. En skam.

Indholdsmæssigt er Pokémon Battle Revolution beklageligvis et kvantespring i den forkerte retning. Der mangler dybde og indhold og værst af alt, så mangler der en grund til at blive ved med at spille, når glæden ved de flotte 3D-kampe har lagt sig. Spillet er overfladisk simpelt og når man er færdig med at glæde sig over kampene så er der ikke meget tilbage at komme efter. Spillet er derfor absolut kun for hardcore fans - alle andre skal holde sig langt væk.