PEGI 16+PEGI Bad LanguagePEGI Violence

Den opmærksomme læser, der sikkert ejer en Sony PSP, har måske allerede bemærket, at vi allerede har anmeldt Syphon Filter: Dark Mirror - blot til Sony PSP. Nu, over et år senere, er der så kommet en PlaySation 2 udgave af spillet, der mere eller mindre er en direkte konvertering.

Klassisk action, klassisk gameplay

Dark Mirror er en konvereting af Sony PSP versionen - det er sådan set både godt og skidt. Det er godt fordi PSP spillet faktisk var rigtig rigtig (rigtig!) godt og det er skidt fordi PlayStation 2 versionen kun har meget lidt nyt at byde på - ja faktisk har det egentlig meget mindre at byde på end det originale spil havde og det er samlet set en smule fesent. Men lade os tage det fra begyndelsen af.

Spilleren tager igen kontrollen med den hårdkogte actionhelt Gabe Logan, hvis speciale det er, at udslette terrorister og redde verden. Denne gang skal han stoppe en terrorgruppe ved navn Red Section, før de får held til at ødelægge verdensfreden. Der er naturligvis en del ekstra i handlingen, men skærer man ind til benet så er Gabe Logan en "skyd først, spørg bagefter" person, så han har ikke rigtig brug for nogen dybere begrundelse for at slå terrorister ihjel.

Som du måske har gættet, så er Logan heller ikke den helt store fan af stealth, så Dark Mirror er primært et actionspil, selvom Logan har enkelte gadgets, der kan hjælpe ham med at likvidere fjender lydløst eller fra stor afstand. Banerne i spillet er pakket til med tungt bevæbnede og småt begavede fjender, der bare står og venter på at du trisser forbi og plaffer dem fulde af huller. Fra tid til anden krydres dette med sekvenser, hvor Logan skal arbejde sammen med Lian (hans sidekick) eller med en anden computerstyret allieret. Disse sekvenser giver en god variation i spillets ellers lidt ensformige gameplay.

Spillet tvinger spilleren til at anvende den dækning, som man kan komme i nærheden af - okay, det er ikke strengt nødvendigt altid at kaste sig ind bag ting, men det er en god hjælp i ildkampene og det giver en smule (og kun en meget lille smule) taktik i ildkampene.

Kontrollen er for det meste hurtig og enkel og det er kun i meget få situationer (især sidst i spillet) at der kan opstå enkelte problemer - men det er ikke noget, som man ikke kan træne sig ud af. Faktisk er kontrollen så enkel og tilgivende, at det er meget let at pløkke fjenderne i hovedet på første skud. Dette skyldes måske delvist også, at AI'en, som tidligere nævnt, ikke er helt så smart og at de i modsætning til Logan, ikke helt har fattet konceptet med dækning. Idéen med at placere noget skudsikkert imellem dem selv og Logan er tilsyneladende ikke noget de lærer på de skole, der uddanner terrorister til computerspil. Faktisk bevæger fjenderne sig ikke ret meget og de er i hvert fald ikke bange for at stå helt stlle og forsøge at tæmme dine kugler med panden.

I PSP-udgaven bød spillet på multiplayer, hvilket i stort omfang rettede op på at selve singleplayer-delen af spillet måske var lidt ensformig. PSP-versionen tilhørte da også den absolutte elite af actionspil til den konsol, men i PlayStation 2 versionen halter det lidt - ikke mindst fordi man i konverteringen har givet afkald på multiplayerdelen. Det er en skam og det koster i sidste ende på bundlinjen - det gør det også, at der i realiteten findes masser af denne type spil til PlayStation 2 og Dark Mirror er bestemt ikke et af de mest innovative af dem. Selvom spillets action er ganske fornøjelig, så er det bare ikke helt nok til at sikre spillet en topkarakter i stil med den PSP-versionen fik i sin tid.

Visuelt gør spillet sig forbløffende nok meget godt - især taget i betragtning, at vi snakker om en konvertering fra PSP. Det vinder godt nok ingen præmier for nytænkende stil eller fantastiske effekter, men det fungerer meget godt og hvis det ikke lige var fordi man vidste, at spillet egentlig kommer fra PSP, så havde man næppe gættet det selv. Musikken og stemmeskuespillet klarer kun lige skærene, men så heller ikke mere.

Samlet set er de små 10 til 12 timers spil, der er i Syphon Filter: Dark Mirror måske i underkanten for et spil som dette. Spillets action er dog stadig så god, at spillet fortjener en karakter noget over middel - selvom det er et langt skridt ned af karakterskalaen fra Sony PSP-versionen, der var helt oppe og score et 9-tal. Det er Dark Mirror til PlayStation 2 bestemt ikke værd og har man spillet PSP-versionen skal man nok finde det frem igen i stedet for at investere i PlaySation 2 udgaven.