The Simpsons Game

PEGI 12+PEGI Bad LanguagePEGI SexPEGI Violence

Med PlayStation 2-versionen af The Simpsons Game lukker og slukker GameSector i denne omgang for dækningen af The Simpsons Game. Vi har været rundt om alle de versioner, som spillet er udkommet i og desværre kan vi ikke stå inde for andet end en karakter, der er en smule over middel. Vi havde helt ærligt både håbet på og forventet meget meget mere.

For de største fans

The Simpsons Game er en blandet oplevelse. Spillet formår at skabe en masse underholdende Simpsons-relaterede jokes og punchlines - samtidig med at spillet gør grin med hele spilbranchen, såsom klichéer i computerspil, Electronic Arts' markedsposition, Maxis-grundlæggeren Will Wright og flere klassiske spilserier, spsom Grand Theft Auto og Medal of Honor. Det er alt sammen pakket ind i det, der desværre er problemet - nemlig selve spillet, der dybest set er et dårligt fungerende 3D action/adventure med masser af platformelementer.

Spillet begynder i Springfield, der fungerer som en form for "hub", hvorfra man kan tage den mission, som man har fået låst op for. Man kan styre en eller to personer fra familien Simpson (den anden følger automatisk efter den kontrollerede) rundt i byen, hvor man udover at starte missioner, kan lede efter diverse bonusdimser, der relaterer sig til hver person. Med andre ord kan Marge ikke samle Homers bonusgenstande op, hvorfor man hurtige indser et problem: hvis man efter længere tids hopperi endelig er kommet op på toppen af en hus og finder en bonusting, til en af de Simpsons-karakterer, som man ikke har med sig, så skal man gøre det hele forfra med den rigtige figur - den slags er omtrent lige så underholdende som et tandlægebesøg og det oser af dårligt spildesign.

Som sagt kan man styre The Simpsons - eller rettere fire af dem. Maggie er nemlig en del af Marges repertoire af angreb og specielle moves. I starten af spillet finder Bart manualen til The Simpsons Game (det vil sige at han i spillet læser den til spillet medfølgende manual) og med denne gennemskuer han hvordan hver person i familien kan lave forskellige specielle moves og anvende deres specielle kræfter, som familien igennem spillets (desværre alt for korte) handling skal bruge til at forpurre forskellige onde planer, der blandt andet involverer Electronic Arts' topfolk og mange andre referencer til spilbranchen. Faktisk er plottet så fornøjeligt, at det ville være synd og skam at afsløre alt for meget af det, for selvom gameplayet måske halter, så er plottet både humoristisk og godt fundet på.

Udover Marges evne til at lade Maggie kravle ind i små tunneller, kan Marge, med sin dominerende personlighed og mindst lige så dominerende megafon, kontrollere byens indbyggere, mens Lisa kan anvende guddommelig hjælp til at flytte genstande. Bart kan forvandle sig til Bartman, komplet med en masse Batman-inspirerede special moves, mens Homer har flere specielle angreb og moves - her i blandt en kraftig ræben og evnen til at æde sig tyk og fed, så han bliver til en kugle, der kan smadre ting. De fleste af karakterenes specielle angreb kræver energi, som de får ved at indsamle genstande, der er relaterede til dem - for Homers vedkommende er dette naturligvis mad.

Disse powers skal bruges til at løse en række 3D action/adventure-baner, hvor man skal besejre fjender, klare simple (men til tider ekstremt frustrerende) hoppebaserede puzzles og samle forskellige genstande sammen. Nogle af disse baner er på tid - men langt de fleste fungerer som 3D platformbaner i stil med dem, som man kender fra et væld af andre spil. Med andre ord, så er der ikke rigtig nogle af banerne der virkelig formår at skille sig ud og markere sig positivt som specielt originale eller veldesignede - selv ikke de baner, der indeholder klare referencer til andre spil, såsom en komplet Frogger-klon med træstammer i en flod, formår at imponere.

Spillet giver mulighed for at to spillere kan hjælpe hinanden på banerne. Her skifter spillet til splitscreen, men dette gør desværre et af spillets helst store problemer meget større: kameraet er nemlig direkte elendigt og giver kun et meget sparsomt overblik. Dette bliver markant mindre når skærmen halveres og det kan (og vil) lede til mange dødsfald. Problemet er delvist også, at spillet har nogle absurd bøvlede hoppe-puzzles. Ja, faktisk er de vel ikke engang puzzles, de føles bare sådan fordi præcisionsspring i spillet er meget svært og ofte resulterer i at man skvatter ned og skal gentage en sekvens om igen for at komme tilbage til stedet man hoppede fra.

Når nu gameplayet ikke fungerer, skulle man jo tro, at The Simpsons Game ville være ren ynk og elendighed, men det er det faktisk ikke. Det der redder spillet, er den solide humor og spillets næsten 40 minutter lange ekstra producerede filmklip med The Simpsons, der krydrer The Simpsons Game's centrale plot. Spillet er virkelig kræs for fans af serien, hvis de ellers kan magte at være ligeglade med at spillet hverken er balanceret eller dynamisk.

Grafisk halter PlayStation 2-versionen naturligvis lidt efter PlayStation 3-versionen, der som bekendt virkelig formåede at imponere med en grafisk stil, der lagde sig meget tæt op af den man kender fra tv-serien. PlayStation 2-versionen er bestemt ikke grim, men den er ikke helt så sprudlende eller har helt samme lighedsgrad med stilen i tv-serien, som PlayStation 3- og Xbox 360-versionerne. The Simpsons Game indeholder naturligvis masser og atter masser af stemmeskuespil leveret af stemmeskuespillerne bag tv-serien. Det holder! 110% og det er ligesom spillets mange referencer til tv-serien (flere af banerne finder sted i eller omkring steder kendt fra serien og indeholder fjender fra tv-serien) noget af det absolut bedste ved spillet.

Kan god humor, masser af spilreferencer og referencer til tv-serien, samt solidt stemmeskuespil redde et spil med middelmådigt gameplay? Nej, desværre ikke - i hvert fald ikke helt. Men det kan rette op på et spil, der uden The Simpsons' humor havde været en fatal brøler. Som landet ligger nu er The Simpsons Game et spil for hardcore-fans af The Simpsons - og dem er der, heldigvis for Electronic Arts, rigtig mange af. Disse fans vil næppe forelske sig i spillets gameplay, der ligemeget hvad man er fan af, ikke er voldsomt imponerende. Men de vil med sikkerhed nyde spillets fine The Simpsons humor og det er da rart at se at Electronic Arts ikke er bange for at gøre grin med eget bagland i klassisk Simpsons-stil.