Endelig har vi fået et leg og lær spil i Pixeline-serien, der ikke består af en række mere eller mindre underholdende minispil. Denne gang er det blevet til en vaskeægte quiz.

Hvem vil være Pixeline?

I forhold til de fleste andre spil i Pixelines "leg og lær" serie, er Dyrequizzen et langt mere rendyrket format. Hvor de andre spil i serien forklæder det pædagogiske indhold i små minispil, der oftest ikke er voldsomt interessante, så er dyrequizzen i sagens natur det det hele handler om - en quiz, der handler om dyr. Børnene kan vælge at dyste i fem forskellige quizzer om henholdsvis; danske dyr, hvor dyrene lever, dyrs levevis, dyrs udseende og en blandet kategori med forskellige sjove og skæve oplysninger om dyr. Hver af de fem quizzer kan spilles på tre forskellige sværhedsgrader og det er endda muligt for op til tre børn at spille mod hinanden samtidig på forskellige sværhedsgrader. Der er ikke nogen egentlig belønning i form af sværere spørgsmål eller nye kategorier, men quizdeltagerne i spillet vinder forskellige former for præmier for at svare rigtigt på spørgsmålene.

Fordi der ikke er nogen små trivielle og ensformige minispil, der skal gennemføres i Dyrequizzen, men derimod en lang række spørgsmål, der er mere eller mindre tilfældigt udvalgt hver gang, så er holdbarheden af dette spil langt højere end de fleste andre Skolehjælp-spil. Ikke mindst muligheden for at konkurrere med hinanden under forhold, der smager lidt af de mange quiz-programmer, der er i fjernsynet vil formentlig betyde, at børnene kommer tilbage efter mere i dette spil.

Som altid, så henvender Pixeline sig til de yngste skoleklasser hvor elever omkring tredje klasse formentlig udgør den øvre aldersgrænse. Vi er blevet vant til, at alle Pixeline-spil holder en meget høj standard hvad tilgængelighed angår for de mindste og det er naturligvis også tilfældet med Dyrequizzen, hvor alting vanen tro er forsynet med indtalt forklaring og læssevis af billedillustrationer.

Den samme sang om stilstand

Fuldstændig som vi kan lovprise Pixeline for at holde fast i den samme høje pædagogiske og børnevenlige standard, så bliver vi vanen tro nødt til at kritisere spillet for at være gået fuldstændigt og aldeles i stå i forhold til den tekniske udvikling inden for computer hardware og software. Der er simpelthen ikke sket nogen form for udvikling af den platform spillet kører på siden det første spil udkom for 12 år siden. Det betyder blandt andet at spillet maksimalt kan køre i en opløsning på 800x600 pixels, hvilket er helt horribelt utidssvarende. På fladskærme betyder det, at Pixeline enten skal køre i et lille frimærke midt på skærmen eller med uskarp grafik udenfor skærmens naturlige opløsning.

Seriens bedste?

OK, indrømmet, Pixelines "leg og lær"-spil koster under halvdelen af, hvad man normalt skal betale for et spil til PC. Men det burde snart være på tide at udviklerne kom op på hesten og begyndte at fylde noget 3D grafik og nogle rigtige videosekvenser ind i spillene. Til dette ville Dyrequizzen have været en oplagt mulighed. Men tydeligvis så har man valgt at sove på laurbærrene på dette punkt. Egentlig er det synd, for Pixeline er så fantastiske langt foran alle konkurrenterne på næsten alle andre områder. Men uanset hvad man ellers måtte mene, så er Dyrequizzen utvivlsomt et af de bedste "leg og lær"-spil i serien til dato. Men det kan dog stadig ikke nå op på siden af de langt mere omfattende og historiedrevne "rigtige" Pixeline-spil.