Vi forældre får endnu engang muligheden for at lege lidt kundskaber ind i knolden på vores mindste med det nyeste "leg og lær" spil i Pixelines serie af Skolehjælp spil.

Som vi kender det

KREA Media har nok engang slået pjalterne sammen med pædagoger og andet godtfolk for at udvikle endnu et spil (det 12. i rækken) i deres "Skolehjælp" serie. Denne gang er det de små poders danskkundskaber, der skal have en opstrammer i selskab med Pixeline og med Det magiske bibliotek. Som det altid har været tilfældet med Pixeline, så er spillet lige til at gå til for selv de yngste (spillet anbefales fra 6 år), for alle menuer og funktioner er forsynet med indtalt stemmeforklaring, der gør alting let som en leg.

Med sine 9 år og sin trang til at læse mors ugebladsnoveller, er Laura nok tæt på at banke hovedet mod den øverste alders og færdighedsgrænse for Det magiske bibliotek. Til gengæld elsker hun at spille Pixeline, så hun kaster sig glædesstrålende over den kombinerede anmeldertjans og danskundervisning. Der er ingen egentlig historie i spillet, men Pixeline er på besøg i det magiske bibliotek, hvor fire levende bøger hver fortæller en historie. De fire bøgers historier består hver især af fem små minispil, der har til formål at træne børnene indenfor at: stave, rime, bogstavernes lyde, opbygge sætninger og dele ord i stavelser. Det er de samme spil, der går igen i hver af de fire bøger og hvert minispil kan spilles i tre sværhedsgrader. Ingen af spillene kræver andet end at man peger på ord, stavelser eller bogstaver og der foregår ikke de store ting på skærmen imens.

En teknologisk dinosaurus

Med fare for at komme til at lyde som en hakket plade, så har den teknologiske udvikling stået helt stille siden det første Pixeline spil kom på gaden for 12 år siden. Det er stadig samme 2D tegneseriestil der anvendes og spillets systemkrav passer således fint til en udrangeret PC (eller Mac) fra slutningen af forrige årtusinde. Måske er det blevet tid til at puste lidt 3D liv i den arme lille pige, eller ... ?

At kombinere børnenes leg med indlæring er jo en formidabel ide og Pixeline formår atter at kombinere det underholdende med det pædagogiske. Som sædvanlig er vi ikke kvalificerede til at vurdere værdien af det pædagogiske indhold, men spillet forstår at holde børnene fanget og underholdt mens deres små hjerner bliver fodret med viden. Så langt er Det magiske bibliotek en succes. Problemet er, at Skolehjælp serien stædigt holder fast i samme simple model spil efter spil efter spil. Fem små minispil pakket ind i en papirstynd handling er simpelthen ikke nok til at holde børnene interesseret i meget mere end en halv time af gangen. Især ikke når de, naturligt nok, sammenligner spillet med de "rigtige" Pixeline spil, som hører til blandt det absolut ypperste indenfor børnespil og som indholdsmæssigt ligger flere klasser over det som Det magiske bibliotek kan byde på.