Så er Naruto: Ultimate Ninja tilbage med nye spændende eventyr. Udviklerne har igen skabt et spil med masser af muligheder for at blive en bedre Ninja. Spillet omhandler selvfølgelig Naruto Uzomaki, som er en ung dreng, der lever og drømmer for at blive Hokage.

Hvad er en "ho kage" egentlig?

Naruto Uzomaki er på banen igen, nu for at forhindre de ondes magter i at destruere hans hjemby i The Leaf. Han er i gang med en turneringskamp, da de onde magter pludselig dukker op og kidnapper en af Narutos venner. Det skulle de ikke have gjort, for Naruto og hans venner skal man ikke kimse af, slet ikke når Naruto har fundet ud af sin kampsports hemmelighed. Hemmeligheden er at have noget at kæmpe for. Men ikke hvad som helst, for hemmeligheden er venskab! Naruto og hans venner får bragt deres ven tilbage, men som de ved, er der stadig onde magter på spil. De drager da ud i verden for at opspore dem.

Masser af muligheder!

Spillet har tre dele, der er Ultimate Road, som er en story mode. VS. Duel Mode, som er en 1 - 2 spiller mode og til sidst Training Mode, hvor man kan blive bedre til at kæmpe og lave alle sine tricks. Der er over 30 forskellige karakterer at spille med på 16 forskellige kampbaner. Der er hele 60 missioner man kan klare og
en del minigames, man kan hygge sig med. Så det giver jo en masse at bruge tid på.

Det der er genialt ved Naruto: Ultimate Ninja 2 er styringen i spillet. Der er én angrebsknap, hvilket gør det overskueligt at spille og at finde rundt i alle trickene. Derimod bruger du venstre analog utrolig meget, da dine angreb afhænger af, hvilke retninger du bevæger den i. Man bruger selvfølgelig ikke kun disse to knapper, men man kan nå ret langt med bare at spille med dem. Der er også pareringsknapper, chakraknapper, en kasteknap, en hoppeknap osv.

En af de fedeste ting i spillet er den hastighed, som man bevæger sig med: det går super stærkt, og det puster liv i spillet. Da jeg spillede min første kamp, troede jeg, at det var hurtigt overstået, men der tog jeg fejl. Man har nemlig rigtig meget liv og det gør, at spillet ikke bare er noget, man klarer på en eftermiddag. Det giver også mere spænding, da man sagtens kan nå at vinde, selvom man har under 50% i liv.

Jeg plejer normalt at blive ret hurtigt træt af kampspil, men i Naruto: Ultimate Ninja 2 er der så mange muligheder, at man simpelthen ikke kan blive træt af kampene. Både i VS. Duel Mode og i Ultimate Road Mode, har udviklerne gjort meget ud af, at kampene ikke bliver kedelige. Man kan f.eks. smadre meget af det inventar, der er på de forskellige baner. Et minus ved spillet er dog de ufatteligt mange loading screens, men da de ikke varer mere end fem sekunder hver, synes jeg ikke det ødelægger spillet.

Udviklerne har gjort meget ud af deres Ultimate Road Mode. Denne del af spillet er singleplayer, og er det man normalt kalder "story mode". Man kommer ud i verdenen og kæmper med Naruto og hans venner. Det kan jo blive ensformigt at spille med den samme karakter hele story moden igennem, men heldigvis har udvikleren lavet det sådan, at man kæmper med mange forskellige Ninja'er. Det betyder, at man ikke mister interesse for at fuldføre historien. Historien bag Ultimate Road Mode er heller ikke bare hurtigt fundet på. Der er nogle ret sjove samtaler mellem Naruto og hans modstandere på de forskellige baner. Den japanske humor giver også et sjovt pusterum mellem de voldsomme og fartramte kampe. Til gengæld er Ultimate Road moden ikke så lang, og det er helt klart et minus.

Spillets dimensioner

Når Ultimate Road moden er gennemført, kan man gå i gang med de ufatteligt mange missioner, som giver forskellige goder. Nogle missioner unlocker nye karakterer, og andre unlocker tricks og ting man kan købe i den "lokale" butik. Man kan købe ting i butikken for de penge, man tjener i kampene. Man tjener penge alt efter, hvor mange forskellige teknikker man bruger i en kamp. Så er der også point - dem tjener man ved at kæmpe, og de point kan man så bruge i Customize Mode, hvor man kan uddele dem til sine karakterer. Man kan bl.a. give dem mere fart, mere kraft, mere forsvar eller mere chakra. Det gør, at de karakterer man spiller mest med, hurtigt bliver bedre end de andre.

Chakra, som jeg har nævnt ovenfor, er en ting alle i spillet har. Det er en slags hemmelig energi, som man kan angribe med i kamp. Man kan selv vælge ud fra en tretrinsskala, hvor kraftig ens chakraangreb skal være.

Grafikken er det udviklerne selv kalder "comic shading". Det ligner meget den klassiske "cell shading" og det ser faktisk super flot ud. Det er behageligt at spille kampspil i tegneseriegrafik, da det hele ikke virker så voldsomt, men derimod dæmper begivenhederne lidt ned. Lyden er også et positivt element. Lydene i kampene passer til hvordan man slår, falder, parere osv. Sangene i spillet er i japansk stil, det kan godt blive irriterende i længden, hvis man ikke er til klokker og høje toner, men det kan man lære at leve med.

Alt i alt er Naruto: Ultimate Ninja 2 et rigtig fedt kampspil, der helt klart skal prøves. Det er et godt alternativ til de mere kendte kampspil. Spillet er et sjovt og underholdende kampspil, som er nemt at sætte sig ind i. Hvis man er til kampspil er Naruto: Ultimate Ninja 2 et rigtig godt bud på et alternativ til f.eks. Dragonball Z kampspillene eller måske endda Tekken. Der er super meget fart over feltet, og man kan ikke undgå at blive grebet af den japanske humor.

Om Andreas Hjortkjær