Skal man tro Disney, så har deres tv-film / musical High School Musical fået helt uhørt succes på bl.a. Disney Channel, hvor de har været hurtige og vist en efterfølger allerede. Men før vi, som Disney, begynder at antyde, at vi her har et mesterværk på højde med Grease, må vi hellere kigge nærmere på spillet, baseret på filmen.

Sådan kan det gå

Selvom jeg forsøgte at overraske Maiken og Kasper på redaktionen i sidste uge med High School Musical: Sing It!, var de begge for hurtige for mig. Kasper valgte at smide sig ned af trapperne og "simulere" en brækket skulder for at slippe væk, mens Maiken låste sig ude på redaktionens eneste toilet - taget i betragtning, at vi er flest fyre og at vi sjældent lider af rengøringsvanvid, så antager jeg det var en værre straf end at anmelde spillet. Så jeg måtte jo selv træde til og for at fair skulle være fair begyndte jeg faktisk med at se filmen High School Musical.

Okay... filmen er sådan en form for Romeo & Julie klon, hvor to vidt forskellige typer deltager i samme musical i skolen og trods megen modstand formår de alligevel at ende med sådan en rigtig Disney-feel-good slutning, der med garanti virker som regulær tortur på rigtige High School studerende. Det eneste jeg kendte til filmen før jeg så den var, at en vis frøken Vanessa Hudgens, der spiller med i den, valgte at lade sig fotografere i sit soveværelse - men det måtte have været på en travl dag for den stakkels tøs havde helt glemt at få tøj på - hvilket vist var lidt af en skandale for Disney. Hastværk er lastværk.

Men alt det med handling og stakkels Vanessa, der ikke har råd til tøj, skal du slet ikke tænke på (HEY kan du så holde op med at Google de Vanessa Hudgens billeder og læse videre!), for handling er der ikke meget af i High School Musical: Sing It! Spillet er nemlig en SingStar klon, hvor man kan få lov til at synge med på de bedste sange fra de to første High School Musical film - enten med dine Disney mikrofoner (kan købes med spillet i et sæt) eller med et par SingStar mikrofoner. Som i SingStar er der intet plot - blot sange, som man kan få lov til at prøve kræfter og især stemme med derhjemme i stuen.

Man kan få lov til at vælge hvilken karakter fra filmene man gerne vil se på skærmen og hvilket sted karakteren skal optræde (f.eks. i en gymnastiksal... dog ikke noget soveværelse). Der er i alt 12 steder fra filmene at vælge imellem. Derefter er det blot at vælge sang og skråle løs. Præcis som man kender det fra SingStar belønnes man for at ramme tonerne korrekt og teksten vises i vanlig stil i bunden (eller i uvanlig stil - i toppen) af skærmen. Desværre er spillet ikke nær så god som SingStar til at vise hvor i teksten man er og hvor længe man skal holde de lange toner. Alle fans af filmene kan dog være med her og det burde være lige til at gå til.

Der er tre modes i spillet - en quick start, hvor man bare vælger en sang og slår sig løs, en party mode, hvor man dyster imod op til syv modstandere og sågar en story mode. Story mode lyder af mere end den er, for det er blot en præsentation af hver sang, og hvilke begivenheder i filmene, der leder op til sangen. Det er absolut kun for de hardcore fans af filmene - men det er hele spillet sådan set, så mon ikke den vil gå rent ind.

Hvor stor nydelse man vi få ud af denne "SingStar High School Musical" afhænger naturligvis udelukkende af hvor stor fan man er af High School Musical filmene (duuuuh!). Men er man fan og kan man i forvejen synge med på numrene, så er der slet ingen tvivl om, at man vil ignorere alle fejl og mangler ved spillet og skråle med af fuld hals i salig lykke. Kender man kun lidt eller slet intet til filmene, vil spillet være en regulær udfordring for både sangstemme og tålmodigheden.

Kan du nikke genkendende til titler som Start Of Something New, Get'cha Head In The Game, What I've Been Looking For, Stick To The Status Quo, When There Was Me And You, Bop To The Top, Breaking Free, We're All In This Together, I Can't Take My Eyes Off Of You, What Time Is It, Fabulous, Work This Out, You Are the Music in Me, I Don't Dance, You Are The Music in Me, Gotta Go My Own Way, Bet On It, Everyday, All For One og Humuhumunukunukuapua'a (nej det er ikke noget jeg finder på, det hedder sangen og det gør en fisk fra Hawaii forresten også) - så bør du måske alligevel overvejen at tilføje spillet til din SingStar samling.

Visuelt fejler spillet desværre på det kraftigste. De grafiske sekvenser der kører mens man synger er mildest talt totalt uddaterede at se på. Grafikken er gnidret, animationerne meget enkle og så vidt jeg kan se såer spillet forsøgt designet i en form for cel shadet grafik. Det er gået grufuldt galt og personligt ville jeg meget hellere have haft rigtige klip fra filmen end det makværk - ja jeg sagde det, det er makværk - som vi bliver præsenteret for her.

Også på lydsiden skuffer spillet. Ikke at sangene ikke er ganske glimrende indsunget, for det er de, men der er kun 21 af dem. Det er noget færre end i en almindelig SingStar pakke, der forhandles til cirka samme pris (eller lidt under) som High School Musical: Sing It! Dermed er levetiden på spillet også ret kort - selvom man kan befri nye steder at synge (læs: nye gnidrede baggrunde), nye kostumer og nye personer, så er der ikke meget at komme efter i spillet, når man har sunget alle sangene er par gange.

High School Musical: Sing It! rr en god ide - på papiret i hvert fald. Det skal spillet have ros for. Men det mangler den højploerede præsentation og de høje produktionsstandarder Sony formår at presse ned i hvert eneste SingStar spil. Som det er nu, så er High School Musical: Sing It! absolut kun for virkelig hardcore fans og de vil sikkert også blive træt af det længe før man følger man har fået valuta for pengene.