Xbox 360 begynder at stå lunt i kampen om konsoltronen. Med Halo 3, Bioshock og nu Project Gotham Racing 4 som eksklusivtitel i konsolsammenhæng indenfor kort tid, er der som Xbox 360-ejer god grund til at gnide sig i hænderne. Klapsalver til Bizarre Creations, der ikke har dovnet den i denne ombæring: PGR4 er fremragende, men præcis som vi håbede, at det ville være.

Fantastisk firer

Project Gotham Racing 4 er et vemodigt farvel til seriens skabere, idet Microsoft må lede efter nye udviklere til PGR-serien efter dette fjerde kapitel. Bizarre Creations er nemlig opkøbt af Activision og forlader serien, som de selv startede for seks år siden. Det betyder dog ikke, at de Liverpoolske udviklere har dovnet den under udviklingen af deres sidste PGR. Tværtimod. Det er stadig deres flagskib, deres egenhændige kendetegn, og åbningssekvensen sætter en tyk streg under dette.

Vi kender opskriften. Som når man hos den lokale pølsevogn beder om en kradser med det hele, er PGR lidt hen mod samme boldgade (et brød med sennep? -Red.). Det handler ikke udelukkende om at vinde racerløb med og mod uret, men også stige til tops på alskens ranglister, mens man optjener Kudos, der er seriens valuta. Med dem i hænderne kan nye og større biler, med endnu flere hestekræfter, skridsikkerhed og acceleration, erhverves.

Men det er stadig hverken beskidt landevejsløb som Need for Speed eller rendyrket realisme som Gran Turismo. Nej, PGR er noget for sig selv, og det har det været siden det første spil til den gamle Xbox.

Alligevel er vi tættere end nogensinde på at kalde PGR for realistisk. En af de mange nyheder er vejreffekter, og hvilken fantastisk tilføjelse det er! Sne, tåge og regn i stænger er blot nogle af de farer, som man vil komme ud for fra tid til anden. Disse naturens fælder har stor påvirkning på ens kørsel. For eksempel forårsager tåge og regn stor sigtbarhedsnedsættelse, mens sne og is får banen til - overraskende nok - at være glat som en skøjtebane. Små detaljer som regn, der glider ned over forruden, er med til at give et realistisk strejf til de arkadeprægede løb.

Nyt er også muligheden for at køre motorcykler - sammen med de velkendte biler. Grebet om styringen af disse motorcykler er glimrende, og hvis man i forvejen har stiftet bekendtskab med MotoGP '07, er det ikke nær så svært at vænne sig til, at håndteringen er væsentligt anderledes end bilerne. Samtidig giver de en klar fordel i løb, hvis man mestrer kørslen, og kan på ingen tid tjene sig hjem i Kudos.

Det især fordi man har mulighed for at udføre vilde tricks på motorcyklen. Udfør et fantastisk stunt, kør på ét hjul over en længere strækning eller slå en fuldstændig vanvittig tid på banen - og pral overfor vennerne ved at fremvise ens bedrifter via Project Gotham Racings 'on demand' funktion. Fotos og videoer kan desuden lægges online, så andre spillere kan hente dem og vurdere, hvor dygtig man helt præcist er. Samtidig kan man hente billederne ned og bruge som baggrundsbillede. Denne komplette og fyldestgørende udnyttelse af mediet er især værd at rose, fordi det fungerer simpelt og gnidningsløst.

To spilmodes, en bunke løb kortlagt på 10 baner samt en fuld karrieremode. Sidstnævnte er som vi kender det. Man starter på amatørniveau, kører små løb og indsamler points, indtil man stiger i graderne. Målet er simpelt: At blive verdens nummer ét. Sejre medfører invitationer til eksklusive turneringer, og det giver selvfølgelig også bonus i form af særlige køretøjer.

PGR4 består også af en kæmpestor multiplayer, der er præcis lige så vanedannende som altid. Foruden den velkendte split-screen og system link, vil Xbox Live nok trække i de fleste. Grunden hertil skal simpelthen findes i den udfordring, som venter på at blive taget op. Alle tider i alle løb kan lægges online og sammenlignes med andre PGR4-spillere over hele verden.

Grafikmæssigt giver PGR4 ikke samme sidestiksfremkaldende åndedrætsbesvær som sin forgænger, men spillet er stadig umådeligt flot at se på. Tempoet er højt, og vi bemærkede hverken betydelig problemer online eller offline. Biler og motorcykler er imponerende deltaljerede og ligner deres virkelige modeller. Desværre savner vi muligheden for at totalsmadre vores køretøjer, som vi elskede i Colin McRae's DiRT og Forza Motorsport 2, men der er dog mærkbare ridser i lakken, når man sendes en tur i asfalten eller autoværnet.

Som ekstra bonus er der 51 achievements at gå efter, hvoraf et par af dem vil tage mange dage at fuldføre. Én er endog ganske interessant: Man skal slå en udvikler fra Bizarre Creations i et onlineløb! Det lyder måske som en næsten umulig opgave, men man kan dog nøjes med at slå en, der allerede har fuldført dette. Har man nogle millioner Kudos at spendere, kan man også åbne et særligt PGR-gamerbillede. Det er gjort før, men frem for at tage rigtige moneter for en dyr og fuldstændig ligegyldig bonuspakke på Xbox Markedspladsen, arbejder faktisk her hårdt i spillet for at få råd til bonusmaterialet.

Seks år er gået, men hvilke seks år! Der er meget lidt ved Project Gotham Racing 4 at sætte en finger på. Eneste anke er måske, at det ikke vil ramme i plet hos alle. Det er hverken rendyrket simulation eller ægte arkade-ræser, men til gengæld en succesfuld blanding af begge verdener - med en dybde som begge fanbaser vil kunne stille sig mere end tilfreds med. Varieret indhold, velovervejede nyheder og fed grafik giver det mest velpolerede spil i serien til dato og samtidig en af de bedste racere på markedet lige nu.

Om Lars Haslev