[Gallery not found]

Filmene High School Musical 1 & 2 tager med et mix af kærlighed, magtkampe, football og sang fat i rødderne fra Grease. Og det er naturligvis oplagt, at når der skal laves et spil om filmene, så skal det være et musikspil. Og da der ikke findes så mange musikspil til Nintendo DS er det spændende at se og høre, hvordan det fungerer.

"Kendt" film bliver DS spil

High School Musical til DS følger ikke filmenes historie, men kender man lidt til filmene, så er der alligevel genkendelsens glæde i form af personer og locations - og allervigtigst selvfølgelig sangene. Spillets historie handler om gruppens kamp for at vinde de lokale, regionale, statslige og nationale amatør mesterskaber i "musical". Sammen med de seks hovedpersoner fra serien: Troy, Gabriella, Sharpay, Ryan, Chad og Taylor skal man danse, koreografere og spille sig igennem 12 sange fra High School Musical 1 og 2. Det er også muligt at designe en musical-stjerne, som minder om sig selv eller sin moster.

Ved at trykke med pennen på de blinkende ikoner på det rigtige tidspunkt i takt til musikken udfører hovedpersonerne deres dans på scenen. Men når ikoner at skifte til rød, falder de på scenen, hvilket selvfølgelig er skidt. Systemet er typisk, og det kendes fra andre musikspil, så det fungerer ganske fint. I starten er det svært, men hurtig bliver man bedre og bedre.

Ind imellem bliver man dog afbrudt, og med pennen skal man helt umotiveret score med en basketball eller skrive et bogstav, herefter kommer et lille klip fra et skab eller et værelse. Scenerne henviser naturligvis til filmene, hvor skole og basketball også fylder meget. For andre, der ikke kender filmene, er disse afbræk ligegyldige eller ligefrem generede.

Storymode er klaret på tre timer, med mindre man vil have topkarakter i alt og derefter er der åbent for korte spil i Quickplay. Efterhånden som man spiller storymode igennem, får man låst op for en del ting i Quickplay, ligesom man kan optage videoer, som man kan bytte med sine venner. Det er også muligt at danse mod sine venner og saboterede hinandens dans. Men det kræver alt sammen, at begge har spillet.

Musikken er jo altid vigtig i musikspil, og her er det som nævnt sangene fra filmene, der er brugt. De er ganske gode pop/musicalsange. For fans af High School Musical vil sangene naturligvis bringe minder tilbage fra filmene, men for andre vil melodierne også hurtig blive ørehængere. Lyden er god og særligt gør den skridende lyd fra en sportssko, der gnider mod et hal-gulv sig bemærket. Man kommer rigtig i stemning.

Sangene fra filmene, der er med i spillet er:
Start Of Something New
Get'cha Head In the Game
What I've Been Looking For
What I've Been Looking For(Reprise)
Stick To The Status Quo
When There Was Me And You
Bop To The Top
Breaking Free
I Can't Take My Eyes Off Of You
We're All In This Together
What Time Is It?
I Don't Dance

Egentlig lægger man ikke mærke til grafikken, for man er fuld optaget af trykskærmen, hvor man skal slå på rytmeikonerne på det rigtige tidspunkt. Men kigger man op på den øverste skærm, får man helt ondt af sangere og danserne som falder, hvis man ikke gør det godt nok - det er ret god motivation. Grafisk er spillet lidt grumset, men ellers fint og danserne følger fint spillerens succes eller fejltagelser.

Selvom High School Musical er et udmærket spil, så lider det lidt under, at det foregår på Nintendo DS og ikke rigtig kan fungere som party-spil, som de fleste lignende spil primært spilles som. Den korte historie understreger også dette. Men går du og leder efter et musikspil til DS er High School Musical et udmærket valg og for fans er filmene er det bestemt værd at eje.

Om Mette Munk Heilesen