Spider-Man: Friend or Foe kommer ikke baseret på nogen film. Nok fordi der ikke lige var en film i farvandet, og man gerne vil have et spil med en kendt figur på gaden til julehandlen.

Filmbaserede spil får sjældent de helt vildt positive anmeldelser væltende ind over sig. Spider-Man: Friend or Foe hænger dog ikke sammen med Spider-Man filmene som sådan, så her har man hverken stram deadline eller "skuffende film" som undskyldning. En eller anden undskyldning bør man dog finde frem, for Friend or Foe er et hastigt lavet børnespil uden nogen form for intelligent - eller for den sags skyld særlig spændende - gameplay.

Det er før bevist, at man sagtens kan lave interessante børnespil, der også kan nydes af ældre, men som først og fremmest børnene er vilde med, fordi børn faktisk også kan lide gode spil. Lego Star Wars er et moderne eksempel. De gamle Mario-spil et andet. Friend or Foe er ikke et tredje. Spider-Man Friend or Foe minder på flere måder om Shrek the Third.

Spider-Man: Friend or Foe er det, vi kalder en button-masher. Det vil sige et spil, hvor man primært nedkæmper tusindvis af snotdumme fjender ved at trykke gentagne gange på X. Idéen bag spillet rent historiemæssigt er, at der er kommet en større fjende end Spideys sædvanlige hyggeskurke. På sin vej rundt i verden efter denne fjende, teamer Spider-Man derfor op med flere af de sædvanlige fjender - og man kan faktisk spille to gennem hele spillet, hvilket bestemt er en formildende omstændighed.

Spider-Mans kendte net skydes med B-knappen og jeg tror faktisk, at man kan komme igennem hele spillet blot ved at trykke på B, hvilket indfanger en fjende, man så bruger til at kaste efter de andre fjender. Gentag ad libitum. Der kan købes opgradering til spindet, så det begynder at kunne skyde og forpuppe fjenderne, men jeg foretrækker stadig det originale. Alle opgraderinger skal dog købes, hvis man vil have nogle af spillets 12 achievements, der alle giver mindst 75 points. Det kunne også være lavet bedre, men for folk, der vil have knap 1000 points til deres gamerscore på ca. seks timer, er det meget velvalgt.

Af sted det går gennem seks forskellige baner, der repræsenterer så forskellige steder som Nepal, Transsylvanien og Tokyo. Desværre befolkes alle baner af de stort set de samme fjender: Store, medium eller små krydret med enkelte minibosser og slutbosser. De normale fjender er reelt set de samme gennem hele spillet blot med lidt ændret udseende. Tæsk, tæsk, tæsk og nogle enkelte hop. Der er også de sædvanlige ting at samle op, hvilket låser op for diverse ligegyldigheder, men frem for alt giver achievements. Hvert af de seks lande, Spider-Man besøger, består af fire ret korte baner og spillet kan gennemføres på en fem-seks timer.

Fans af tegneserien vil nok glæde sig mildt over de kendte superskurke, der i spillets løb teamer op med Spidey. Omvendt vil folk, der er gamle nok til at kende dem alle nok være for gamle til at ligge i spillets målgruppe.

Grafikken ligger at pænt stykke under middel for Xbox 360-spil. Miljøerne er ensformige og underlig generiske. Med lidt god vilje ligner det noget simplificeret amerikansk tegneserie, men det er tydeligt, at reelt set er der tale om billig hastigt udviklet grafik, der dog i det mindste kører flydende. Lyden er noget bedre. Stemmerne er faktisk decideret gode - i hvert fald inden for genren.

Hurtigt lavet, hurtigt spillet, hurtigt glemt. Så kort og præcist kan man summere Spider-Man: Friend or Foe op. De positive ting er, at spillet er så let, at det aldrig bliver frustrerende og at man kan spille to. Til gengæld er det kort, ensformigt og så let at selv en femårig må begynde at kede sig. Kan kun anbefales til børn, der skal have noget meget let at gå i gang med.