Madden NFL 08

NFL-sæsonen er skudt i gang, og traditionen tro opdaterer EA deres sportsserie Madden NFL med en 2008-version. Spillet udgives til stort set alle tænkelige platforme. GameSector har kigget nærmere på Xbox 360-versionen i denne anmeldelse.

John Madden er tilbage

Amerikansk fodbold er tilbage på skærmen, både på tv og konsol - med alle obligatoriske søvnproblemer, som sendetidspunktet medfører, og nu også på to forskellige kanaler herhjemme! Atter et år, atter en spiltitel fra EA Sports. Men er det værd at smide penge år efter år? Det er et ofte stillet spørgsmål og desværre sjældent besvaret med et eftertrykkeligt "ja". Men EA ejer den vigtige licens og sætter altså dagsordenen i genren.

Budgettet er stort, sporten endnu større og udgiveren mastodontisk, så man bør som minimum forvente et gennemarbejdet spil. Men det får vi kun delvist. Madden NFL 08 er godt nok det stærkeste af de sidste tre års udspil i serien. Omvendt er det ret beset blot en pyntet udgave af forgængeren.

Spillet begynder med en rundtur i et tomt lokale. Når man vinder pokaler i løbet af spillet, bliver dette lokale fyldt. Som en interessant bonus er det muligt at sætte sine trofæer på spil mod computeren eller modstandere online. Generelt henvender spillet sig til de øvede spillere, der trofast følger serien år efter år, da der i dette års tutorial ikke afsættes tid til at forklare andet end nye features.

Nyt er den vigtige tilføjelse af rollefordelinger, eller såkaldte 'våben' på et hold. Stjernespillere på et hold kan for eksempel besidde den særlige evne at kunne spotte særlige muligheder i et spil, mens andre har et eminent kast. Evnerne giver også større taktiske krav. En spiller, der er god til at modtage bolden, kan altså være direkte uduelig overfor en forsvarsspiller, der er god til at fungere som enorm stopklods. Der er mere end 30 individuelle våben, og kun ét våben per spiller. Fin fornyelse - tiltrængt kan man også sige.

Til sammenligning er de andre tilføjelser i den mindre betydningsfulde ende af skalaen. De bringer dog om ikke andet Madden NFL-serien tilbage til de gode gamle dage, hvor der stadig var punch i nyt indhold. Her kan nævnes høje og lave tacklinger, alt efter hvilken type spiller de sigter efter - hvor har vi savnet dem! Og flere elementer, der har holdt pause fra serien, er også tilbage. Forsvaret har endelig hot routes, der kan hjælpe holdet med at finde sig til rette mod en tricky angrebskæde.

Superstar, minispil og tilmed onlinedelen er alle identiske med tidligere versioner. I hvert fald ved et overordnet skøn i forhold til Madden NFL 07 til Xbox 360 og PlayStation 3. Der er små finjusteringer i karriere mode, og som sådan er mere heller ikke nødvendigt. Til gengæld er det beklageligt, at onlinedelen ikke har udviklet sig det mindste i flere år. Man skulle måske prøve at gå samme vej som FIFA, der har varslet muligheden for at spille online fem mod fem i dette års version?

Flot ser det ud.

Grafikken er stadig glidende og på et højt niveau - særligt når det gælder animationerne. Væk er direkte urealistiske situationer, hvor spillerne opfører sig som dumme robotter. Når de løber på banen, er der endda tidspunkter, hvor man gnider sig i øjnene. Det ligner forgængeren på mange måder, men meget er sket siden sidst - det er tydeligt for enhver. Vi er dog ikke helt tilfredse med fremgangen på lydsiden. Kommentatorerne er ikke ændret meget i årenes løb, og musikudvalget er kun lige godkendt.

Madden NFL 08 har ændringer og tilføjelser, der retfærdiggør en udskiftning med forgængeren. Desværre ser serien ud til at have nået en stopklods, hvor udviklerne bør samle sig i mødelokalet og udtænke noget helt nyt. Ligesom Superstar for år tilbage - noget man ikke har set før. Underholdende, flot og generelt tilfredsstillende for den gængse spiller er spillet da. Men tag eventuelt en pause og vent på en 09'er, hvis du stadig bruger timevis på sidste års, havde nær sagt identiske, udgave.

Om Lars Haslev