MySims

Når Nintendo ikke selv kan få fingeren ud og levere det Animal Crossing vi venter på, så er det godt, at EA kan. MySims er en art Animal Crossing, tilsat nogle få elementer fra Sims-spillene. Sidst EA forsøgte at bygge et nyt koncept på Sims-navnet hed det The Urbz: Sims in the City, men denne gang er det heldigvis mere vellykket.

Byggemand Sims

Da jeg ankommer til den bunke ruiner, der engang blev kaldt en by (nej, det er ikke Thisted), bliver jeg budt velkommen af en ung kvindelig borgmester. Hun viser mig sit hjem, et skinnende palads midt i ruinerne, og fortæller, at byen har været tom og trist i lang tid. Beboerne er flyttet, og de som kommer forbi bliver aldrig ret længe. Tilbage er kun hotellet og en blomsterhandler. Som den entreprenør jeg jo er, tilbyder jeg straks at bygge nogle huse, som de rejsende kan flytte ind i. Et tilbud borgmesteren siger ja til, og som tak viser hun mig hen til hvad der skulle have været et hus jeg kunne bo i. Til hendes åbenbare overraskelse, er huset dog en ruin ligesom alle byens andre huse. Jeg fornemmer noget mistænkeligt. Hvorfor bor borgmesteren i et palads, når resten af byen er i ruiner? Hvorfor spiller hun overrasket over at det hus jeg skulle bo i også er i ruiner? Hvorfor er græsset slået pænt, og hvorfor er bænke, hegn og stier i perfekt stand? Kun husene er i ruiner. Det er egentlig også nogle underlige ruiner, for mursten og tagplader ligger i fine stakke.

Desværre er historien i MySims ikke spor dramatisk. Det hele virker måske nok lidt kunstigt, men der er ingen grund til det - byen er uhyggeligt idyllisk, der er ingen konflikter og folk går bare og pusler med deres egne ting. Det er ærgerlig, for spillet ville blive en bedre oplevelse, hvis historien var mere vedkommende eller dramatisk. Tilbage er en underlig blanding af Sims-seriens manglende fortælling, og en tynd påtvunget historie, der ikke rigtigt handler om noget og er helt uden pointer eller idé. Så er det bedre at gøre som i The Sims, hvor spilleren selv digter historien, eller at gøre som i Animal Crossing, hvor der heller ikke er en egentlig historie, men bare nogle tilfældigt opsatte begivenheder. Fortællemæssigt fejler MySims.

Spilmæssigt går det bedre. Du har to hovedopgaver i spillet: du skal bygge huse og du skal bygge møbler. Begge dele er kedelige i starten af spillet, men gradvist får du flere og flere muligheder for at bygge unikke huse og møbler. Det foregår lidt som at bygge med Lego. Til møblerne skal man bruge en tegning, men det er fuldt ud tilladt at lade være at følge tegningen - så længe nogle bestemte kendetegn er til stede, godkendes et møbel altid. Eksempelvis er det eneste krav til en stol, at der er et sæde - om du giver den ét eller otte ben er ligegyldigt. Det er et fantastisk koncept, der giver spilleren mulighed for at være kreativ og fylde sit eget og beboernes huse med sjove og anderledes møbler. Også husene kan spilleren selv bygge, men det føles ikke helt så nyt for det har man jo altid kunnet i The Sims-spillene. Det er heller ikke muligt at bestemme, hvordan husene ser ud indvendigt - selvom man bygger et hus i to etager, så kan det sagtens ske, at der kun er én etage indvendigt.

Beboerne er dog sjældent tilfredse med møbler og huse uden maling. En stor del af spillet bruges derfor på at finde såkaldte "essenser", der kan bruges til at male med. Nogle hænger på træerne, mens andre findes i jorden eller fås ved at tale med folk. Det er her ligheden med Animal Crossing bliver tydeligst, for det er nødvendigt at plante nye træer for at få nok essenser. Desværre er det slet ikke så fleksibelt, som i Animal Crossing, da man kun kan plante træer nogle få steder, og samtidig bliver det hurtigt en sur opgave, at indsamle essenser. Det er nemlig ikke nok at finde én essens for at male ét møbel - der skal bruges ligeså mange essenser, som der er brugt klodser til at bygge møblet med. Man savner nogle mini-spil, der giver essenserne som belønning, i stedet for at de bare bliver tildelt som tak for kedeligt trivielt arbejde.

I det hele taget er kedsomhed en følelse man let kan blive overmandet af. Der sker ganske enkelt for lidt i MySims, og der er for få rigtige udfordringer i spillet. Det samme hændelsesforløb gentages gang på; tal med besøgende, byg hus til personen, find essenser og design nye møbler, tal med besøgende, byg hus... Det ville være helt fint, hvis der bare var en smule udfordring i dele af spillet, men som det ser ud nu, så fungerer konceptet med at designe og bygge nye huse og møbler kun isoleret set, og indsamlingen af essenser står som en påtvunget og kedelig pligt imellem de to.

På den rent tekniske side er MySims i den gode ende, når vi taler Wii-spil. Grafikken er flot og behagelig, men også så behagelig, at den bliver kedelig. Der er kun få ventetider, og kontrol med både spillerkarakter og kamera fungerer upåklageligt. Det kan dog til tider være besværligt, at komme til at stå rigtigt i forhold til den person man vil tale med, men det er et problem der er til at overse. Lydsiden er fin og idyllisk, når man går rundt i byen, men i byggedelen er musikken decideret forfærdelig - et meget kort stykke Sims-muzak gentages i det uendelige. Argh!

Skal der igen drages en parallel til Animal Crossing: Wild World, så er en stor mangel i MySims muligheden for at spille flere. Der er ganske enkelt ingen flerspillerfunktioner - ingen mulighed for at bytte essenser og ingen mulighed for at besøge andre byer. Det er en af hovedårsagerne til at Animal Crossing: Wild World er et bedre spil. Vil du have en idyllisk, men til tider triviel, spiloplevelse på Nintendo Wii, så er MySims dog det bedste bud. Det er et behageligt og afslappende spil, og piger med hang til The Sims vil helt sikkert ikke gå galt i byen. Vær dog opmærksom på at der kun er engelsk tekst i spillet.

Om Jimmy Marcus Larsen