Fifa 08

Der er ganske få ting her i livet, som er helt og aldeles sikre: Før eller siden skal du dø, solen står op i øst, og hvert år sprøjter EA Sports en ny serie sportsspil på gaden til alle platforme, lige fra den nyeste next-gen konsol til det elektroniske æggeur du købte i Bilka for 49,95.

Wiifa 08

Fifa serien er på mange måder en betryggende ting. I en verden hvor Gud og hver mand forsøger at snyde og fuppe hinanden for ussel mammon, og hvor butikker og internettet bugner med rosende omtaler af selv det værste bras, kan man med et Fifa spil i hånden være forvisset om at man ikke køber katten i sækken. Onde tunger vil måske mene, at man netop snydes, for det man køber er reelt det samme som sidste år, men med opdaterede sponsorlogoer og nye opdaterede frisurer på de sædvanlige gamle spillere. Tja. Faktum er at Fifa virker, og så kan man jo bare springe et par årgange eller tre over i ny og næ.

Det nye med indeværende Fifa 08 er, at det er første gang vi ser et Fifa spil på Wii konsollen. Stor var spændingen derfor, om den lille maskine, der reelt bare er en GameCube hvor elastikmotoren er lagt dobbelt, kan trække en bare nogenlunde realistisk fodboldoplevelse når det går hårdt for sig.

Den lille Fifa-katakismus

Eftersom styringen på Wii er radikalt anderledes end vi plejer at se den på de andre konsoller, med mere traditionelle controllere, valgte jeg at starte ud med at lære de forskellige moves i spillets tutorial sektion. Det skulle jeg aldrig have gjort. Tutorialen er sådan set udmærket, men hold da k... hvor er der mange kommandoer at holde styr på. Det er sådan set ikke noget nyt i Fifa, men det er ekstra svært, når man både skal holde de rigtige knapper nede OG forsøge at bevæge hele armen bare nogenlunde kontrolleret.

Men det aller-sværeste er ikke motorikken - det sværeste er at huske syndfloden af kommandoer. Det føles som at skulle lære Ringenes Herre udenad ord for ord. Til sidst kastede jeg håndklædet i ringen, og sprang direkte ud i en vaskeægte kamp - på letteste sværhedsgrad. Det viste sig at være det helt rigtige valg. Med de ca 20% af kommandoerne jeg havde nået at lære, kunne jeg sagtens gebærde mig, og sejren i første kamp var hjemme (en kneben sejr, javel, men en sejr).

Efter nogle kampe havde jeg fået indprogrammeret de basale træk på rygraden og så var det forholdsvist let at springe tilbage og færdiggøre tutorialen.

Hæderlig grafik

Ok, så den lille Wii er ikke verdens ottende vidunder af en supercomputer. Det kan desværre ses. Jo større og bedre din nye fladskærm er, jo mere springer den gammeldags low-def i øjnene. Dog er spillerne nogenlunde animeret, og de har både arme ben, ja sågar skiftende ansigtsudtryk og bevægelige fingre. Et stort fremskridt i forhold til det medfølgende baseball spil, og dets hold af ubehjælpeligt smilende bowlingkegler med hår.

Frameraten er acceptabel, om end spillernes adræthed bevæger sig lige på kanten af det acceptable. Få millisekunder adskiller gameplayet fra at være decideret trægt. Men det går. Lige akkurat. Og her fælder vi den endelige dom over det der er kernen i det hele: gameplayet fungerer. Banen er overskuelig, kontrollen med Wii-moten fungerer. Du bevæger dig med nunchuck'ens thumbstick, og driblinger, skud og tacklinger klares ved at svinge Wiimoten. Det tager tid at lære, og endnu længere tid at mestre. Men det er sådan set et positivt træk. Begynderne kan komme hurtigt i gang, og øvede spillere kan skrue op for sværhedsgraden og få masser af udfordring, når modtanderne skruer bissen på, og de mere avancerede træk bliver nødt til at ligge på rygraden.

Fodbold for Fedtmuler

Hvis man ikke orker styre spillerne rundt og tænke på taktik og alt det der, kan man også vælge at slappe af med Family Play. Her skal man stort set kun koncentrere sig om at skyde på det rigtige tidspunkt. Al styring tager computeren sig af. En nobel tanke, men min erfaring er, at selv om ideen er morsom og sikkert velmenende, så gør det ikke Fifa spilbart for de yngste spillere (under otte år), med mindre poderne er villige til at investere tid og kræfter på noget indlæring.

Hvis man er mere hardcore kan man endda vælge at gå online, og møde (læs: få tæv af) spillere fra hele verden. En udmærket feature, dog havde det været rart hvis Wii'en var født med et headset som på Xbox 360 Premium. Men det er som bekendt ikke EA Sports skyld.

Fodboldfest
Som det sig hør og bør i et Wii spil, er der også indlagt et party mode. Her gemmer der sig tre små perler, der trods manglende dybde leverer præcis det de skal: sjovt lir til festen, hvor ingen gider sætte sig ind i ret meget, men bare vil have uforpligtende underholdning (uden at få kæresten på nakken).

I det ene spil skal du deltage i en slags straffesparkskonkurrence, hvor selveste spillets vært Ronaldinho er målmand. Ikke alene skal man se at få bolden i kassen, man skal også forsøge at ramme udvalgte skydeskiver som giver point (og undgå skiver med strafpoint). Sjovt - men mest i mindre doser.

Et andet spil går ud på at jonglere med bolden. Reelt har det ikke meget med fodbold at gøre, idet controlleren "bare" skal rystes eller knapper trykkes, i rigtig rækkefølge inden for bestemte tidsfrister. Minder lidt om rytmespil ala Donkey Konga. Mini spillet er ikke mere end det giver sig ud for: enkel og fjollet underholdning.

Det sidste mini spil er bordfodbold, og det er klart det bedste. Med Wii-moten roterer du de små mænd på bordet, og med nunchuck'en kan du styre deres verticale vandring. Ikke helt så sjovt som den ægte vare, men den fylder mindre i dagligstuen end en rigtig bordfodbold-installation - og den er næsten lige så skæg. Dog kan jeg personligt ikke spille i mere end 10 minutter ad gangen, fordi jeg får så forbasket ondt i håndledene. Det kræver teknik - og at man ikke spænder knusende hårdt i hele underarmen, som jeg altid kommer til når bordfodbold går hårdt for sig.

Alt i alt er Fifa 08 til Wii en ganske vellykket oplevelse. Fanboys af de stærke next-gen konsoller vil med rette kunne pege fingre, og grine af den lidt grove grafik og ikke alt for kvikke styring, men det ændrer ikke ved det faktum, at Fifa 08 er et af de bedre spil vi har set til Wii'en for nyligt. Udviklerne har ikke bare vredet den bedst mulige grafik ud af den bette Wii, de har også skabt en styring der udnytter controllerne på udmærket vis. Læg dertil de små bonus party spil, og vi har her et Fifa spil for alle, hvad enten man er fodbold nørd eller bare kan lide et slag hygge-bold i ny og næ.