Super Paper Mario

Intelligent Systems er igen på pletten med endnu et Mario-rollespil - denne gang til Nintendo Wii. Som altid er Paper Mario spillene en frisk og anderledes spiloplevelse forankret i det velkendte, men med et glimt i øjet. Faktisk er det et af de bedste spil, der er dukket op til Nintendo Wii i lang tid, så læs med her og vær klar til at slagte sparegrisen.

2D i tre dimensioner?

Den onde Count Bleck, der får sine magiske kræfter fra den mystiske bog Dark Prognosticus, har kidnappet Prinsesse Peach, Bowser, hele Bowsers hær og Luigi - ja han har faktisk kidnappet revl og krat - på nær Mario naturligvis. Bleck´s onde plan er at gennemføre et bryllup hvor Peach og Bowser skal giftes, hvilket vil, ifølge en urgammel profeti i Dark Prognosticus, aktivere en genstand ved navn "Chaos Heart". For at forklare det på en mere forståelig måde, så vil den onde Bleck udslette verden og der er kun en der kan stoppe ham: den italienske blikkenslager med den kiksede tøjsmag og skovsneglen på overlæben. Mario må i aktion igen.

Mario bliver i starten af spillet transporteret til "Flipside"; en by i en fremmed dimension, der fungerer som spillets centrale hub. Her står det hurtigt klart at Mario på mange måder ligner en sagnomspunden helt, der omtales i Light Prognosticus (det gode modstykke til Dark Prognosticus). Dette betyder, at Mario er den rette til at begive sig ud på otte eventyr for at samle otte Pure Hearts og derved forpurre Blecks onde planer.

Super Paper Mario spilles ved at holde Wiimoten sidelæns. Ved første øjekast ligner Super Paper Marios gameplay klassikere som Super Mario Bros. - men man skal ikke lade sig narre, for i realiteten er Super Paper Mario meget nært beslægtet med sine forgængere, med den radikale forskel, at de rollespils-agtige trækbaserede kampe er væk. I stedet kan Mario, i klassisk og vanlig stil, hoppe oven på hovederne af sine fjender for at slå dem ihjel. Han tjener dog stadig erfaringspoint, således at han kan stige i level og få mere liv eller bedre angrebskraft og som i andre rollespil, så samler han forskellige genstande op, som han blandt andet kan bruge til at gøre skade på fjender eller helbrede sine sår.

Alfe-kræfter

Mario har desuden følgeskab af små alfer, der giver ham diverse ekstra kræfter - for eksempel evnen til at hive ting til sig og smide med dem. Man kan også pege på skærmen med sin Wiimote, for a få en af alferne til at afsløre skjulte genstande eller for at få oplysninger om fjender eller ting i Marios umiddelbare nærhed. Det kan godt virke lidt klodset, når man jo holder Wiimoten på det andet led, men det er absolut i småtingsafdelingen, for heldigvis så pauses spillet mens man undersøger skærmen med sin Wiimote.

De mange forskellige verdener, som Mario skal forcere i spillet, er opbygget i klassisk Mario-2D, med mange hoppe-puzzles, godt med fjender at hoppe på og masser af bonus-kasser. Spillets helt store gimmick er dog at Mario besidder evnen til at beherske den "hemmelige" tredje dimension - det vil sige, at han drejer kameraet, så det kommer om bag ham i stedet for at filme ham fra siden. Han kan med andre ord "flippe" (som det hedder i spillet) og derved se verden i 3D. Når han gør det skifter spillets baner fra at være i 2D til at være i 3D - dog uden at fjenderne ændrer sig, så de er stadig papirtynde og kan derfor let undgåes.

I 3D kan Mario få adgang til kasser og bonusdimser, der ellers ikke ville være tilgængelige, eller endda ikke engang var synlige i 2D. På denne måde kan Mario udforske sine omgivelser i både 2D og 3D og kan man ikke komme forbi en forhindring i 2D er der med sikkerhed en fiks løsning, når man ser verden i 3D. Dog kan Mario ikke forblive evigt i den tredje dimension - en timer tæller end i samme sekund han "flipper" og løber den ud begynder han at miste liv. Derfor spiller man det meste af Super Paper Mario i almindelig 2D og skifter kun til 3D for at løse puzzles eller kigge lidt nærmere på sine omgivelser. Og det fungerer - smadder godt endda. Det giver spillet en helt ny dimension (bogstaveligt talt) og selvom spillet er både lineært og simpelt i sin opbygning, er det stadig underholdende at lede Mario igennem de mange forskellige verdener i søgen efter skjulte bonusdimer og de otte Pure Hearts.

Som en lille ekstra frisk variation kan man senere i spillet slutte sig sammen med Luigi, Peach og sågar også Bowser og skifte til dem, når man har behov for deres unikke egenskaber for at løse et af spillets puzzles.

Visuelt har Paper Mario spillene altid været lidt aparte. Det er Super Paper Mario også. Karaktererne er stadig udelukkende i 2D og de er papirtynde (deraf titlen på spillet), selv når Mario "flipper" er fjender og venner flade som pandekager, når man ser dem fra siden. Desuden er indbyggerne i Flipside lavet i en temmelig speciel firkantet stil, der nok vil kræve lidt tilvænning og det samme gælder mange af omgivelserne i den specielle dimension - det er i hvert fald anderledes og så kan vi jo altid diskutere om det er kønt. Spillets grafiske stil leder tankerne tilbage på klassiske Mario-spil og det vil med sikkerhed henrykke flokken af hardcore Nintendo-fans.

I det hele taget vil Super Paper Mario henrykke alle Nintendo fans. Spillet oser af charme og gennemtænkt spildesign og selvom det ved første øjekast virker simpelt, så har spillet masser af variation og veldesignede baner, der vil underholde i rigtig mange timer. Dertil kommer en fantastisk humor og en virkelig velskreven dialog, der er proppet med referencer til tidligere Nintendo-spil. Både fans af de tidligere Paper Mario spil og nybegyndere, der ikke har spillet de foregående spil, vil med sikkerhed blive underholdt af Super Paper Mario, der er et af de bedste spil til Nintendo Wii i en lang periode - ja måske endda det bedste spil til Wii overhovedet. Derfor er anbefalingen klar herfra - få tegnedrengen fundet frem og få Super Paper Mario købt. Det kan kun gå for langsomt.