Nascar 08

Nascar 08 bygger på en sportsgren, der er uhyre populær i USA, men som for mange europæere fremstår som en by i Rusland. Derfor er det ikke en stor overraskelse, at EA er de eneste, der har forsøgt sig med at lave et Nascar-licenseret spil. Sporten er dog ved at blive mere populær, også herhjemme, men er der noget nyt under solen i årets udgave?

Verdens længste sving

Dit sanseapparat tændes måske ikke, når nogen siger Nascar. Til gengæld ved du, at lækre barmfagre ungmøer (eller muskuløse mandfolk for ikke at lyde mandschauvinistisk), pole positions og et hujende publikum, som råber dit navn, er drømmen over dem alle. Dette kan lade sig gøre i den største motorsportsbegivenhed i USA - eller herhjemme i EA's årlige racerserie, Nascar, der nu er kommet i en 2008-version.

Action er et fattigt ord, når Nascar bliver kørt på en række berømte amerikanske, og yderst cirkulære, baner - her kan et splitsekunds mangel på koncentration have fatale følger for sejren. Risikoen ved at udelukke højresving i en racersport kan ende i en stor ulykke. Hvorfor man nyder at risikere livet i Nascar er for mig stadig en gåde, men ikke desto mindre synes det at være en ren adrenalinindsprøjtning at få lov til at trykke speederen i bund i én retning. Ikke i modsætning til Formel 1 hvor banerne i det mindste er afvekslende og taktisk opbygget til det yderste. I Nascar må man holde tungen lige i munden og konstant holde sig opmærksom for ikke at falde i søvn og forårsage en kolbøttefabrik i ordets bogstaveligste forstand. Der er ingen vej tilbage, når man først har drejet tændingsnøglen.

Som vi er vant til fra tidligere spil i serien, indeholder Nascar 08 et væld af virkelige og fiktive baner - mere end tyve for at være mere præcis. Derudover er stort set alle racerkørere, der har kørt om kap på en Nascar-bane, tilføjet til spillets database. For nye spillere er det kritisabelt, at der ikke er nogen introduktion til Nascar. Træning for uøvede sker ved at blive kastet hovedkulds ud i et løb.

Det er også skuffende, at gameplayet faktisk ligner sidste års udgave til forveksling. Der er sket nogle små ændringer i spillets overordnede look, men der mangler ganske enkelt forbedringer, der kan retfærdiggøre et køb. Man kan vælge at springe direkte ud i et løb, køre en turnering eller gøre karriere. Sidstnævnte kan også findes i en mere letfordøjelig, men langt mere spændende, udgave, Chase for the Cup, hvor man får lov til at springe til de afgørende ti sidste løb i sæsonen.

På selve racerbanen får man desværre blot bekræftet det skuffende faktum, at hverken grafik, lyd eller køreglæde er forbedret synderligt i forhold til sidste års version. Fartfornemmelsen er glimrende og muligheden for at give instruktioner til sine holdkammerater er fine tiltag, men altså også noget vi har set før. Én bestemt ting er dog helt ny og ganske brugbar: Man kan gemme midt under et løb. Dermed kan man på autentisk vis gennemføre et virkelighedstro løb med flere hundrede runder - uden at skulle melde sig ud af omverdenen.

Principielt burde det forbydes, at blive underholdt af hurtige biler, der kører i ring i timevis. Årets udgave af Nascar 08 forsøger på glimrende vis at genskabe sporten. Desværre er der meget få forbedringer i forhold til sidste års version, og sammenligner man med genren som helhed, er det en lunken affære. Det er med andre ord svært at retfærdiggøre et køb af et spil, der rent faktisk tilbyder mindre indhold og meget få forbedringer i forhold til forgængeren. Så køb kun hvis du er hardcore fan eller aldrig har hørt om NASCAR 07.

Om Lars Haslev