Madden NFL 08

At dømme ud fra anmeldernes modtagelse, så var Madden NFL 07 blandt de bedste launch-spil til Nintendo Wii. Her under et år senere er det nu tid til næste udgave af spillet, og mon ikke det igen kan underholde enhver med trang til amerikansk fodbold.

Hut Hut Hut!

I forhold til de andre versioner af Madden NFL 08, så er det styringen, der gør Wii-udgaven til noget særligt - den er nemlig ikke bare en direkte konvertering af den traditionelle styring. Først og fremmest er den tilgængelig for alle. Med familie-konfigurationen kræves kun brug af Wii-remote, der bruges til at kaste, sparke og tackle med. Alt løb klares så af den kunstige intelligens. Det er utroligt simpelt, og stadig sjovt, hvis man ikke ønsker en dyb indflydelse på alle spillets facetter. I den henseende kan det ærgre, at man selv med familie-konfigurationen er nødt til at tage stilling til hvilke strategier man vil bruge - for folk, der ikke kender så meget til amerikansk fodbold, er det umuligt at vide, hvad en Fake Blitz forsvarsformation er. Heldigvis kan man trykke "Ask Madden", og få tildelt en strategi, som ikke er helt ubrugelig i situationen.

Vil man lidt dybere ned i spillet, så er det selvfølgelig ikke familie-konfigurationen, der skal vælges. Spillet har et bredt udvalg af både forsvars- og angrebsstrategier, og det har ved især angreb stor betydning hvilken der vælges. Forsvarsspillet føles desværre ofte meget kaotisk og ikke mindst tilfældigt - det er svært at overskue de mange løbende spillere, og nærmest umuligt at ramme med en tackling uden at sidde og vifte vildt med Wii-remoten og håbe på det bedste. Forsvarsspillet er klart den største svaghed i spillet. I angreb er alt til gengæld sjovere. Det føles fedt at bakke langsomt væk fra forsvaret, mens man venter på, at ens medspillere løber i position, for så at svinge armen med Wii-remoten og sende bolden af sted i den perfekte bue indover venner og fjender.

Alt i alt, så er selve spillet på banen så tro mod sporten, som man kunne forvente. Er realisme derimod ikke lige det man har lyst til, tilbyder den nytilkomne Party Mode en lang række forskellige mini-spil hvor forskellige af spillets facetter fremhæves og gøres til et spil i sig selv. Der er et spil, hvor den ene spiller skal score field goals, mens den anden vifter med sin Wii-remote for at lave vind, der er et spil hvor bolden skal kastes langt og præcist (hvad der er umuligt, fordi bolden er skæv og dermed hopper i en tilfældig retning) og mange, mange flere. Kun få af dem er dog rigtigt sjove. Det sjoveste er formentlig 2-mod-2, hvor alle de kaotiske facetter ved spillet er fjernet sådan at der kun er den sjove, evigt underholdende kerne tilbage.

Evigt underholdende er resten af spillet nok ikke, men der er alligevel en masse at gå i gang med. Franchise Mode og NFL Superstar Mode sætter spilleren i rollen som henholdsvis holdleder og ung rookie. Begge kan der bruges lang tid på. Man savner lidt en Season Mode eller lignende, hvor man bare kan spille en sæson eller en kort turnering, men det er der åbenbart ikke blevet plads til. Til gengæld er der i år mulighed for at spille online mod folk fra hele verden - tilmed uden brug af de besværlige friend codes. I stedet skal man igennem en længere registreringsfase, men det er jo kun første gang. Desværre er der meget få, der spiller online med spillet, så jeg fandt aldrig en at spille med. Noget helt andet end Mario Strikers Charged, hvor der findes en modstander på få sekunder.

Grafisk er spillet ikke blandt de bedste Wii-spil, men alt står klart trods den lidt primitive grafik. Det er også godt at se, at EA faktisk kan lave velfungerende menuer - i modsætning til Tiger Woods-spillene, så er det let og hurtigt at finde rundt. Madden NFL 08 er generelt set et virkeligt godt spil, der især kan nydes af kendere, men til dels også af folk som ikke har noget forhold til sporten. Det er ærgerligt, at så få af mini-spillene er rigtigt sjove, og at så få spiller online, men er de features ikke blandt dine prioriteter, eller har du en ven at spille online med, så er spillet bestemt værd at se nærmere på.

Om Jimmy Marcus Larsen