På planeten E.D.N. III er der næsten koldere end en dansk sommer og du er tvunget til at spise insektindvolde for at holde dig i live. Nej, vi har ikke været på campingtur til Marienlyst, men brugt sommeren på at spille Lost Planet i stedet.

Kort og koldt

OK, lad os gøre det kort. Du hedder Wayne og befinder dig på planeten E.D.N. III (Vi ved ikke hvad forkortelsen betyder, måske er det bare Ekstremt Dumt Navn) hvor temperaturen konstant er minus en hel masse grader, så man fryser ihjel på et splitsekund, hvis man ikke lige indtager noget gul snask der kommer ud af rumpen på nogle gigantiske insekter der hedder "Akrid". En kæmpestor variant af Akrid hedder "Green Eyes" og den har spist din far - tror du nok, for du har nemlig også hukommelsestab. Din plan er at slå Green Eyes ihjel fordi du tror det er nøglen til at få din hukommelse tilbage (???). Heldigvis har du slået pjalterne sammen med nogle snepirater der også gerne vil af med Green Eyes af en årsag vi ikke helt fik fat på i forbifarten.

Så skulle den vist være på plads. Velkommen til Lost Planet: Extreme Condition, et 3. persons skydespil med action og smæk for skillingen fra start til slut og en rutsjebanetur gennem en besynderlig blanding af lækkerier og topunderholdning og designmæssige fodfejl og sjuskerier.

Storslået flot

Men lad os da starte i den positive afdeling. Lost Planet er noget af det flotteste vi har set. Både mennesker, insekter, omgivelser og de tonsvis af effekter er i absolut ypperste kvalitet. Selv om vi kun var i stand til af skrue op på medium kvalitetsniveau af grafikken, var det stadig helt enestående. Hvis du har en funklende ny maskine til omkring 30.000 kr. stående, så skulle der være mulighed for den helt store oplevelse. Lost Planet er også et af de første spil vi har set der understøtter DirectX 10.

Er du ude efter action, får du også fuld valuta for pengene i Lost Planet, hvor det konstant myldrer med både insekter og fjendtlige snepirater du skal udrydde for at komme videre. Insekterne indeholder det livsvigtige "Thermal Energy" som du hele tiden skal samle op for at holde dig i live, for på E.D.N III er der nemlig så koldt at du ville fryse ihjel på et øjeblik uden T-energy. I praksis betyder det at du har en energimåler der konstant tæller ned og når den når ned på nul begynder du at miste liv og vil dø i løbet af 15-20 sekunder. Det presser dig til hele tiden at komme videre for at nakke det næste insekt og fylde noget energi på tanken. Det foregår dels til fods og dels i en slags kamprobotter (Vital Suits, eller bare VS) du kan hoppe ind i og styre. En VS ligner mest af alt APU-enhederne fra den sidste Matrix-film udstyret med et kraftigt våben på hver arm.

Rul dem i sne og gå efter den gule plet

Du skal gennemføre en lang række missioner for til sidst at stå ansigt til ansigt med "Green Eyes". Hver mission går i princippet ud på at du skal finde bossmonsteret og slå det ihjel, hvor efter du efter en kort mellemsekvens kan gå videre til næste mission og næste bossmonster. Der er ikke lagt op til noget hjernearbejde undervejs og der er ikke nogle "checkpoints" der skal cleares eller opgaver der skal løses undervejs. I princippet kan du derfor bare sætte din VS i femte gear og stæse direkte hen til bossen, hvilket gør at spillet ret hurtigt bliver trættende og ensformigt. Der er heller ikke den store variation i de monstre du møder. De har alle et sårbart sted kendetegnet ved det gule og selvlysende T-energy og du lærer hurtigt at spillet i grove træk handler om at sigte efter gule klatter.

Er de medlem af konverterings-garantiordningen?

På godt og ondt er Lost Planet en direkte konvertering fra Xbox 360 til PC. En konvertering der er foretaget helt uden hensyn til de anderledes muligheder en PC giver. Forvent derfor en hovedmenu der er håbløs at manøvrere i. Ingen muligheder for selv at gemme spillet undervejs og et system til at samle ting op i spillet der er helt hen i vejret. Men værst af alt har man ikke engang gidet fjerne henvisningerne til XBox-controlleren i spillet, hvor hjælpeskærmbillederne viser et stort billede af en Xbox-controller med henvisning til hvilke A, B, Y, X knapper og håndtag du skal bruge på en 360'er men ikke et ord om hvordan man spiller spillet på PC. Koverteringssjusk af værste skuffe, der nok ikke skaffer Capcom den store fanskare blandt PC-folket. Muligheden for at tilslutte en Xbox 360-controller til sin PC er dog til stede, men hvis man har sådan en liggende, har man jo nok også en Xbox 360 - og så er der ingen grund til ikke at købe spillet dertil.

Det er nok heller ikke ligefrem befordrende for populariteten at spillet ikke kan spilles uden at du har en konto på Valves "Steam" service. For os betød det at det tog os mere end 5 timer før vi kunne spillet første gang, selvom vi både havde spillet på DVD og havde en fungerende Steam-konto.

Bøvs

Lost Planet er et bragende flot actionspil i så troværdige dybfryseromgivelser at du får en ubændig trang til at løbe hen og skrue op for varmeapparatet mens du spiller. Men desværre er den imponerende baggrund og de intense actionsekvenser puttet ind i et spildesign der gør spillet gabende kedsommeligt efter få timer og som er fyldt med designsjusk og irritationsmomenter. At spille Lost Planet er lige som at spise fastfood. Det er OK i små mængder af gangen, men man bliver lynhurtigt træt af det, slår en bøvs og er sulten efter rigtig mad.