Min gamle matematiklærer kunne let og hurtigt tegne perfekte cirkler på tavlen. Han ville formentlig være ret god til Pokémon Ranger. Vi andre kan dog også sagtens være med, for det betyder i sidste ende ikke så meget om cirklerne er runde - bare de bliver tegnet hurtigt.

Cirkel, Bolle, Pikáchu

I Pokémon Ranger er du ikke længere pokémon-træner, men i stedet pokémon-jæger. Dit job er ikke længere at fange dem alle, men i stedet at hjælpe dem alle. Nu skal du dog ikke tro at serien helt har skiftet spor, for du hjælper pokémons ved netop at fange dem - dog for at slippe dem fri igen kort tid efter (hvad er nu det for noget langhåret hippie-pjat -Red).

Pokémon Ranger er som de tidligere pokémon-spil et rollespil, med et simpelt plot omhandlende nogle skurke, der for alt i verden må stoppes. Hovedpersonen er en nyansat pokémon-jæger, der på sine indledende missioner hurtigt viser sit talent og snart havner midt i de store begivenheder. Historien starter langsomt ud, men tager efterhånden fart. Rigtigt spændende bliver den dog aldrig, og når den tilmed fortælles i nogle meget lange dialog-sekvenser bliver den hurtigt meget trættende.

Den største ændring i forhold til de tidligere spil i serien er, at kampene ikke længere er tur-baserede. De taktiske elementer, der tidligere gjorde pokémon-spillene både underholdende og til gode introduktioner til genrens sværvægtere, er nu stort set forsvundet. Tilbage er nogle simple kampe, hvor målet blot er at tegne cirkler omkring den pokémon du ønsker at fange. Nogle pokémon kan fanges med én cirkel, mens andre kræver langt flere. Udfordringen ligger i, at en pokémon kan angribe den streg du tegner, hvad der både skader dit udstyr og tvinger dig til at starte forfra med cirkel-tegningen.

Der er dog også et enkelt taktisk element i kampene. De pokémon du tidligere har fanget, men endnu ikke sluppet løs igen, kan bruges i kampene for at fange nye pokémon. De kan f.eks. lamme den anden pokémon, sløve den ned eller forbedre dit cirkel-tegnings-udstyr på forskellig vis. I enkelte kampe er det en stor hjælp, men oftest er det ligeså let at klare ærterne selv.

Går dit udstyr helt i stykker, er spillet slut, og genstartes fra det sidste sted, der blev gemt. Det ville være et fint system, hvis det ikke lige var pga. den store og ujævne spredning af de steder spillet kan gemmes - alt for ofte må længere, trivielle sekvenser spilles igennem flere gange. Det bliver ikke mindre irriterende af, at der ikke kan springes over dialogscenerne.

Grafikken i Pokémon Ranger er umiddelbart flot og farvestrålende. Det er let at kende de forskellige pokémons fra hinanden, og effekterne deres angreb efterlader, er også ganske velfungerende. Der, hvor grafikken halter, er i baggrundene. De mangler lidt liv og variation - genbrugen af grafikstykker er for tydelig, og der er for lidt, der bevæger sig. Selv i byerne virker der ofte tomt og kedeligt.

Hvis Pokémon Ranger markerer en ny forgrening af serien, så er der rigeligt at forbedre inden det næste kapitel. Grundkonceptet i det nye kampsystem - cirkel-tegningen - er dybest set en virkelig god idé, men i sin nuværende form mangler der dybde i kampene. Det bliver for simpelt og trivielt at fange pokémons, når der ikke er flere taktiske elementer. Fortællestilen med de lange dialog-sekvenser bør også omtænkes - det er næppe noget målgruppen finder underholdende - og da slet ikke i Danmark, når teksten er på engelsk. Pokémon Ranger er ikke noget godt spil - kun de største fans vil have det sjovt her.

Om Jimmy Marcus Larsen