Tennisspil har været en del af konsolindustrien lige fra den spæde start med Pong til vore dages avancerede spil, der tilbyder så godt som alt i tennisverdenen. Med Smash Court Tennis 3 prøver Bandai Namco, at give det ultimative tennisspil til verden - og de slipper faktisk ret godt fra det.

Suverænt tennisspil

Smash Court Tennis 3 er et af de mest helstøbte tennisspil, undertegnede nogensinde har haft fornøjelsen af at anmelde. For det første er selve spillet som skabt til en mobil platform som PlayStation Portable, hvor man lige hurtigt kan tage et set eller to, mens man venter på bussen. Tennisspil er også utroligt morsomme med flere spillere, og med PlayStation Portables indbyggede WLAN er det blot et spørgsmål om at have mere end én maskine - for spillet kan spillet i netværk, selv med kun et
eksemplar.

Smash Court Tennis 3 er et lidt mere avanceret spil end f.eks. Virtua Tennis. Det kræver mere finesse og overblik at vinde kampe, og man skal generelt sætte sig mere ind i spillet, for at blive god til det. Med det i baghovedet er det en god idé at spille sig igennem hele spillets træningsdel, hvilket godt kan tage et stykke tid. Til gengæld får man fuldt styr på alle spillets små tricks, og det er uden tvivl nødvendigt, hvis man vil til tops.

Pro Tour er spillets rygrad, og til en afveksling skal man ikke vælge en kendt spiller, som man så skal føre videre gennem en masse turneringer. Næh, i Smash Court Tennis 3 skal man først lave sin helt egen spiller, hvilket betyder, at man skal vælge alt fra udseende til tøj, ketcher, overskæg m.m. Der er masser af muligheder, og man kan købe mange flere muligheder, efterhånden som man kommer videre i spillet. F.eks. kan man vælge at købe nye sko, svedbånd, trøjer, shorts og meget andet, og det er - sjovt nok - overraskende morsomt.

Når ens spiller er i orden skal man selvfølgelig i gang med at spille Tennis. Efter hver kamp bliver man tildelt et antal point, alt efter hvor godt man klarede sig. Disse points kan bruges til at opgradere sin spiller i et utal at kategorier, så han f.eks. kan blive meget bedre til at returnere en serv. Det er sjovt og spændende, og resultatet af ens valg kan både mærkes med det samme og have vidtrækkende konsekvenser. Jo bedre ens spiller bliver, jo større turneringer får han adgang til og jo flere berømte spillere kommer man til at møde.

Imellem kampene skal man desuden selv sørge for alt det praktiske som f.eks. kontrakter, træning og afslapning, så man er klar til næste kamp.

Styringen er som sagt en smule krævende. Der er tre forskellige grundslag, som hver kan udføres på flere måder - der igen hver kan tilføres en masse små nuancer. Det er en dyb og kompleks styring, som man ikke lige kan sætte sig ind i med det samme. Den fungeret til gengæld godt, når man har styr på den, og det bliver hurtigt nemt og overskueligt.

Smash Court Tennis 3 er overordentlig flot at kigge på. Frameraten er silkeblød og alle animationer er fantastisk flot lavet. Enkelte svipsere er der dog - f.eks. kan spillerne til tider returnere en bold uden at have rørt den. Det er lidt ærgerligt med sådanne fejl i et ellers fantastisk solidt produkt, men det er heldigvis til at overse. Lydmæssigt er der de obligatoriske støn og lyden af bolden, der ramme ketsjere og bane. Der er ikke noget at sætte en finger på, og det er jo dejligt at kunne skrive.

Smash Court Tennis 3 er klasse fra ende til anden, og selvom spillet kræver mere at sætte sig ind i end andre spil, så er det helt klart 'besværet' værd, når resultatet er et tennisspil i verdensklasse. Som sagt er multiplay også til stede, og Game Sharing understøttes, så flere kan deles om én udgave af spillet. Alt er poleret og der er i høj grad nusset omkring detaljerne. Der er ingen deciderede svage side, hvis vi lige ser bort fra den relativt høje indlæringskurve. Smash Court Tennis 3 kan kun anbefales.

Om Nicklas Teisner