PEGI 7+

Det er enormt sjældent, at en populær spilserie formår at holde dampen oppe gennem mere end 2-3 udgivelser. Der vil uvægerligt altid være et punkt, hvor det bare ikke er så sjovt længere - enten fordi udvikleren blot har udgivet det samme igen og igen, eller netop fordi udvikleren har inkluderet for meget nyt.

Denne balancegang er utrolig svær at få rigtig, og som sagt er det kun meget få spil, der har klaret 2-3 efterfølgere. Ratchet & Clank hører til denne gruppe af meget specielle spil, hvor alle nye udgivelser altid har været lige så gode som de tidligere, og det dermed har været en nydelse at spille serien.

Med et utal af udgivelser på PlayStation 2 er det kun på tide, at Ratchet & Clank tager skridtet over på lillebror, PlayStation Portable, for også at introducere dette publikum for seriens finurligheder og totalt gennemførte gameplay. Lad mig allerede sige med det samme, at det ikke bliver Size Matters, der ødelægger den vindende serie.

Spillet starter, da en lille pige bliver bortført for øjnene af både Ratchet og Clank, mens de er fuldt optagede af at bære sig for netop den lille pige, som er i gang med at skrive et skoleprojekt om helte. Det kan de to helte naturligvis ikke have siddende på sig, så derfra tager historien sit udspring. I tråd med seriens gakkede univers er forhistorien mere eller mindre pjattet, og den bliver kun mere obskur og sjov efterhånden som handlingen skrider frem. Introen præsenteres i form af præ-renderede cutscenes, der kører i en pænere opløsning end det egentlige spil. Det er fint klaret, og gør, at cutscenes er i næsten samme lækre kvalitet som f.eks. Ice Age på UMD.

For at redde den lille pige må Ratchet og Clank straks i gang med det, de gør bedst: At nedkæmpe vilde horder af robotter. Til hjælp har de et næsten uudtømmeligt lager af våben, der alle er lige så fantasifulde og spændende, som vi er vant til. I starten har man kun sit lidt lamme lasergun, men så snart man får nakket nogle robotter og samlet møtrikker, så kan man begynde på det, der altid har været en stor del af serien: At opgradere sine våben. Opgraderingen af våben spiller en stor rolle, og det er vigtigt at forbedre sine våben løbende - ellers skal fjenderne nok få krammet på en. Det er også en god idé at finkæmme banerne efter skjulte bonusser som f.eks. armour, som hurtigt kan gøre en bane en hel del nemmere. Dog er banerne ikke lige så åbne som f.eks. Jak & Daxter, så de skjulte ting er lidt nemmere at finde, når banerne generelt er en smule mere lineære.
Styringen er fænomenalt god, og det er en fryd at rende rundt og skyde, hoppe og dobbelthoppe igen og igen. Både digital-pad'en og analog-stick'en har hver sin funktion, og det fungerer perfekt, når først man vænner sig til det. Kameraet kan godt drille på visse tidspunkter, men det er heldigvis yderst sjældent - og egentlige forstyrrelser i gameplayet er der aldrig tale om fra kameraets side.
En solid multiplayer mode er der også med, og her taler vi ikke en skrabet Pokemon-ripoff som i Daxter. Næh, her kan 4 spillere slå sig løs mod hinanden, og det er ganske sjovt.

Grafisk har vi at gøre med en rigtig vinder. Alt er utrolig gennemført og generelt virkelig flot. Alt lige fra textures til animationer skriger klasse, og det hele understøttes af en framerate, der kører superflydende hele tiden. Det er absolut et af de mere imponerende spil på PSP.

Lyden er også i en klasse for sig, bl.a. pga. de meget velvalgte stemmer, der passer perfekt til de forskellige figurer - specielt Clank er værd at nævne, da bare hans stemme i sig selv er dybt morsom. Musikken er lidt mere anonym, om end den hverken skuffer eller irriterer.

Ratchet & Clank: Size Matters er en fantastisk udgivelse på PlayStation Portable. Et solidt gameplay blandet med en fantastisk grafik og super styring, så er der næsten ikke noget en stakkels anmelder kan sætte sin finger på. Multiplay kunne måske være lidt mere omfattende, men ellers er Size Matters en af de bedste udgivelser til PSP, og man kan gå ud og købe den med ro i sjælen. Første gennemspilning tager ca. 10 timer, men man er langt fra færdig. Vil man finde alt og opgradere alle våben max, så venter der 2-3 gennemspilninger mere. Size Matters er klasse og kan kun anbefales.

Om Nicklas Teisner