Score: 10
Udkommer til:
Anmeldelsen dækker:


Udgiver(e):
PEGI 3+

Det er efterhånden to år siden, at den første Forza Motorsport drønede ind på hitlisten hos den dengang så salige GameSector.Dk-redaktør Palle Jensen. Nu er Forza Motorsport 2 dukket op i al sin herlighed, efter megen hype og hysteri. Som bekendt går det ofte grueligt galt for 2'ere, så vi skruer den skeptiske anmeldermine på, tager en dyb indånding, og loader den blanke DVD.

Simulator kontra arcade

For nye læsere kan vi slå fast med det samme: Forza er ensbetydende med racing simulation. Hvis du bare godt kan lide, at fræse nedad en tæt befærdet gågade, med politiet i hælene, mens cykelstativer, cafeborde, hundehvalpe og andet løsøre flyver til alle sider, skal du gå et andet sted hen. I Forza Motorsport handler det om realistisk kontrol over bilerne, dog ikke værre end at de fleste kan være med på de lidt lettere sværhedsgrader.

Men lad os lægge ud med nogle hårde facts. Spillet indeholder 310 forskellige biler, heraf dog nogle, som man kun kan låse op, hvis man køber den eksklusive Collectors Edition. Bilerne er klassificeret som enten Production Cars eller Race Cars. Production Cars er inddelt i seks klasser, rangerende fra relativt almindelige Ford Focus'er og VW Beetler, til Porscher og Maseratier, der giver unge mænd (og skatteministeren) våde drømme.

Race Cars er inddelt i fire klasser; i den lave ende finder vi specialbyggede tuningsmonstre, og i den høje ende ligger prototype-modeller, der får Storebæltsbroens byggebudget til at ligne småpenge. Fælles for alle biler er, at de kan tunes, opgraderes, udbygges, males osv., i det uendelige. Som i den virkelige verden er det kun ens økonomiske formåen, der sætter begrænsningerne.

Som om det ikke var nok, er der også et overflødighedshorn af omgivelser du kan ræse rundt i. Der er i alt over 60 baner (nogle er modifikationer af hinanden) heraf 13 licenserede, som f.eks. Nürnberg-ringen og Silverstone, i sammenlagt 18 forskellige miljøer, f.eks. gaderne i Rio de Janeiro.

"Men lad os nu ikke kaste tal i hovedet på hinanden", som en kendt politiker engang sagde. En af de vigtigste parametre i en simulations-racer, som Forza er, hvor realistisk de mange forskelligartede biler opfører sig, og hvor sjove de er at spille med. Indrømmet, vi har hverken været ud at ræse i Ferrarier eller McLarens (men jeg havde engang en uoriginal racer-lydpotte på min Ford Escort, som lød ret fed og gav 0,2 flere heste). Det er således svært for mig, at verificere om bilerne opfører sig realistisk, men jeg kan skrive under på, at de hver især arter sig unikt. Dæk, bremser, diverse tuningsdimser - alle har de effekt på hvordan din bil opfører sig. Fysikken i spillet giver en enormt god fornemmelse af tyngde i bilerne, og ikke mindst fart.

Grafik orgasme forude

Ord bliver fattige i beskrivelsen af Forza Motorsport 2. Forza Motorsport til den gamle Xbox var meget meget pænt, men det eksploderer totalt på Xbox 360'eren. Knivskarpe detaljer, klare smukke farver, omgivelsernes skygge og refleksion i bil-lakken. F.eks. kan man i replay tydeligt se, hvordan skivebremserne gløder inde bag de gejlede fælge, når der foretages en hård opbremsning. Alt sammen gengivet i en urokkelig fast høj framerate.

Jeg har spillet bilspil siden Sprint i starten af 80'erne, men Forza Motorsport 2 er det første spil, der har formået at give mig gåsehud i replay-sekvenserne. Grafisk sparker dette spil røv (jup, den er god nok, jeg skrev røv i en anmeldelse)... (det tør jeg da også - se bare: Røv -Red.)

Lydene er fine, men der er trods alt grænser for hvor meget benovelse diverse motor-brum kan give. Hvis man analyserer dem i en wave editor, kan man sikkert finde store forskelle i lydene på de forskellige biler, men for mig lyder de generelt lidt ens. Men ok, min påstand om manglende nuance skal sikkert tilskrives min forkærlighed for heavy metal koncerter, mere end Turn 10's lydafdelings manglende evner.

Menuerne og brugerinterfacet kan ikke helt leve op til Gran Turismos excentriske stil, men den er god og intuitiv. Klagepunkter skal man generelt lede længe efter i dette spil. Det eneste alvorlige jeg kan finde på er loadtiderne. De er ulideligt lange, men heldigvis skal en bane ikke loade helt forfra, hvis man på en bane vælger "restart", hvilket visse andre bilspil kunne tage ved lære af.

Option-orgie

Det er nu slået fast at Forza Motorsport 2 leverer det ypperste vi nogensinde har set indenfor racer-genren. Men her stopper udviklerne (Turn 10) ikke. Langtfra. Her taler vi virkelig Kong Midas-effekten; alt hvad de har pillet ved er blevet til guld.

Hvorfor kun tjene penge ved at ræse rundt på banerne? Når man skal have opgraderet sin øse, og derfor definitivt udfaser sin gamle spand, kan man som i virkelighedens verden sætte den gamle på auktion online. Selvfølgelig med variable parametre som løbetid og pris. Herefter modtager du løbende in-game beskeder, mens folk byder hinanden op. Du kan selvfølgelig også forbarme dig over din fætter, og forære ham en udrangeret bil fra vognparken (og mon ikke driftige asiater snart vil begynde at høste rigtige menneske-dollars fra rige vesterlændinges unger, der ikke selv magter at låse op for de seje slæder.)

Midt i et replay kan du finde kameraet frem, og knipse de sejeste skud fra den nyligt overståede duel. Med et tryk på en knap gemmer du billedet - og du kan selvfølgelig publicere herlighederne på forzamotorsport.net, og tjekke det ud, når du logger på hjemmesiden med din Xbox Live konto. Vi taler ikke raketvidenskab, men det er nemt, sjovt, og tjekket lavet.

Og nu vi taler rige unger, kan jeg ikke lade være med at komme ind på den mest bizarre feature jeg længe har set. Hvis din far hedder Hr Møller, Mister Gates eller Janus Friis, kan du passende spankulere ud på en lille shoppingtur for at maximere din Forza-oplevelse. Har du et hjemmenetværk og nogle extra Xbox 360'ere, kan du lave et multiscreen setup, der siger spar to!. Vældigt muntert, men husk lige at du også skal have fire skærme (helst ens), samt selvfølgelig også lige fire kopier af Forza. Ekstravagant!

En virkelig fed feature i det gamle Forza var køre-linien på vejen, der hjalp nybegyndere til at finde den perfekte placering til gennemførelse af sving. Denne option er naturligvis bibeholdt i Forza 2, men nu findes den også i en version, der kun markerer bremsemønstre. Det hjælper lidt på den lidt ydmygende fornemmelse af at blive holdt i hånden af moar, og hvis et medlem af redaktionen nedværdiger sig til at gøre brug af denne hjælp, er straffen at man skal have en rød sløjfe i håret næste gang, der cykles efter friske forsyninger i kiosken.

I hvilket land ligger Telemetri?

Forza Motorsport 2 er en kæmpe palette af options og tekniske spidsfindigheder. I sine replays kan man studere telemetri, og lære mere om hvordan vognens dele belastes under sving, hvorledes rattet stod under gennemførelse af et bestemt sving, og meget mere.

Men på bundlinien, neden under lak, chrom og gameplay-finish, finder vi skelettet i ethvert godt bilspil: Du starter ud med et mildest talt ydmygt udvalg af biler, hvorefter du kæmper dig op i hierarkiet, tjener penge og låser op for biler, modificeringer, og baner. Der findes turneringer i bestemte klasser indenfor bestemte bilmærker, og om det er skamløs productplacement, eller lækker fordybelse i subgenrer indenfor bilræs, er op til den enkelte spiller selv at vurdere. Vi kender det allerede fra de tidlige Gran Turismo-dage. En forandring i forhold til denne gamle klassiker er dog, at bilerne tager skade af kollisioner. Så ja, du kan nu ødelægge en Ferrari. Dog er det ikke muligt for alvor at lege crash test dummy. Skærme buler og falder af, men en frontal kollision gør urealistisk lidt skade.

Hvis man virkelig vil gøre karriere, kræver det både dygtighed og tid. Og naturligvis er der læssevis af online turneringer at deltage i. Skulle man have brug for en pause, kan man hoppe en tur ind i Forza Motorsport TV, og tjekke andre Xbox Live-løb ud. Desuden hoster Microsoft turneringer hvor man først skal pre-kvalificere sig for overhovedet at komme med, og herefter deltager i et benhårdt udskildningsløb.

Forza Motorsport 2 er det brag af en efterfølger, som vi gik og håbede på. Ankepunkterne er, set i den store sammenhæng, betydningsløse. Inden for genren racing-simulationer, er Forza Motorsport 2 det bedste spil vi nogensinde har set. Jeg gad nok vide hvad der foregår i hovederne på de ingeniører, som netop nu sidder og arbejder konkurrerende bilspil som Gran Turismo. Jeg gætter på scenerne i de små udviklingsafdelinger minder om noget fra filmen Der Untergang. Det er svært at se hvad der kan forbedres. Mens de kloges hoveder er i blød, fornøjer vi os kongeligt med Forza Motorsport 2.

Gamesector Anbefaler

Om Henrik Schou

Henrik Schou har skrevet om spil siden 1997, hvor han var med til at lave spil-programmet "Hi-Score" for TV-Danmark. Derfra gik det til Jubii's spilsider i 1998. Der fungerede han som skribent ind til år 2000, hvor han startede www.gamesector.dk. Siden da har han fungeret som ivrig skribent - især når der skal skrives om rollespil og strategispil og ikke mindst klassiske point-and-click adventures (hvis død han dagligt begræder).