PEGI 16+PEGI FearPEGI Violence

Sonys onlineafdeling leverer her en rigtig god gammeldaws button masher i stil med Baldur's Gate: Dark Alliance-spillene. Træd kun indenfor, hvis du er indstillet på at trykke på X et femcifret antal gange for at gennemføre!

Der er noget råddent i kongeriget Danmark, hed det sig hos Old Bill aka William Shakespeare. Untold Legends foregår dog ikke i Danmark, men også i et kongerige, hvor der er rigtig meget galt. Derfor tilkaldes en lille gruppe helte i bedste Gauntlet-stil, og så går det ellers derudad bane efter bane i bedste hack'n'slash-stil.

Untold Legends: Dark Kingdom skylder både gode gamle Gauntlet og noget nyere (men stadig gamle) Diablo en hel del. De to glimrende Baldur's Gate: Dark Alliance-spil, og de to X-men Legends-spil er i samme genre, og senest har jeg anmeldt Marvel Ultimate Alliance i samme stil. Vi snakker ren action set ovenfra og med rpg-elementer i form af stats, der kan forbedres, og udstyr, der kan opgraderes (men man kan ikke købe decideret nyt, der er ingen butikker i det mørke kongerige).

Det er en både underholdende og velkendt formular, og det er også en formular, hvor det er let for udviklerne bare at sætte autopiloten til. Det er også tilfældet her. Hvis du har spillet andre spil i genren, så vil du ikke bemærke noget ændret, men straks føle dig hjemme. Man vælger fra spillets start mellem tre karakterer: En kriger, en kvindelig spejder (altså, ikke sådan en fra KFUK. - Red) og en troldmand. Lykkeligvis kan man spille sammen 1-4 spillere såvel offline som online, og der er virkelig noget af det, der gør en forskel i denne genre. Faktisk er det præcis det, der gør spillet et køb værd til trods for at det ellers på alle punkter er trivielt.

Historien er ikke særlig væsentlig. Kongens sind er blevet forgiftet, og for at rense kongeriget skal horde efter horde af monstre nedlægges. Det gøres primært ved at variere tryk på X og Firkant. Dertil kommer lidt magiske angreb, og man kan også hoppe - kombineret med slag f.eks. Efter de første baner, der er ren action, kommer der et par små puzzles, men efter et par timer har man stort set set det, der er i spillet.

Efterhånden som fjenderne nedlægges, efterlader de forskelligt bytte, man kan samle op og udstyre sin karakter med. Det er altid sjovt, at se sin figur blive bedre og ændre udseende efterhånden som man får mere og mere rustning. Når man stiger level kan man også selv fordele points inden for både kamp og magi, så man har selv indflydelse på figurens udvikling. Det er ret vellykket.

Grafisk set lægger titlen sig hos de PS2,5-titler, der tydeligt slet ikke udnytter PS3'ens overlegne hardware, men som samtidig er mærkbart pænere end de fleste gamle PS2-spil. Det giver selvfølgelig meget alene det, at få spillets vist i high definition, men også på mit gamle Lumatron kan man se fremskridt. Animationer og synsvidde imponerer dog heller ikke. Lydkvaliteten er ret god, og der skulle da også være brugt et rigtigt symfoniorkester. Det synes jeg godt, man kan høre. Stemmerne er af den gamle tæerkrummende spil-skole. Meget dilettantiske.

Et spil som Dark Kingdom: Untold Legends er det svært at give en ret høj score, selvom det er ganske sjovt, når man sidder et par stykker med det. Det er en meget taknemmelig genre at lave, fordi det altid giver en fornemmelse af tilfredshed, når man slagter monster efter monster. Grafikken lever ikke op til next-gen prædikatet, og der er intet nyt i gameplayet i forhold til at efterhånden ret gammelt spil som Baldur's Gate: Dark Alliance. Køb det, når det kommer på tilbud, hvis du godt kan lide action-rpg, for der er altså lidt budget-fornemmelse over Dark Kingdom: Untold Legends.