PEGI 12+PEGI Bad LanguagePEGI Violence

Nintendo DS konsollen rummer et utal af muligheder for at eksperimentere og lege med eksisterende koncepter og genrer. Det er præcis det adventurespillet Hotel Dusk: Room 215 gør - og det gør det heldigvis meget flot og medrivende.

For adventurefans

Lad os bare være rystende ærlige: adventuregenren til PC er død og begravet. Gangstere har slået den ned, støbt dens fødder ind i cement og smidt den ud fra Storebæltsbroen. Den er gået bort. Finito. Væk. Pist borte... og den sjove lugt i redaktionens køkken skyldes ikke gammel pizza under køleskabet, men derimod den langsomme forrådnelsesproces, som genren har været igennem i årevis. Men bare rolig - for tilsyneladende lever adventuregenren i bedste velgående på andre platforme, hvilket Hotel Dusk til Nintendo DS beviser.

I spillet er man eks-strømeren Kyle Hyde, der nu arbejder som dørsælger for et mystisk firma ved navn Red Crown. På en forretningsrejse indlogerer Kyle sig på det mystiske og meget aparte Hotel Dusk, hvor værelserne ikke har blot har nummer men også navn og hvor der i forvejen bor en række virkelig sære typer, hvis skæbner på en eller anden måde bindes sammen i hotellets mystiske værelser. Som den naturlige nysgerrige detektiv, som Kyle engang var, får han hurtigt færten af de mysterier og hemmeligheder, der gemmer sig på hotellet. Det bliver din opgave at grave dybere i Hotel Dusk og finde ud af hvad der egentlig sker i kulissen og måske endda opdage nogle hemmeligheder om Kyles egen fortid og hændelserne på hotellet.

Alt dette præsenteres i et af de mest stemningsfulde spil nogensinde lavet til Nintendo DS. Spillet anvender konsollens to skærmen på en forfriskende interessant måde - man vender nemlig konsollen på siden og holder den på samme måde, som man ville holde en bog man skulle læse - og læse det kommer man til, for Hotel Dusk er et teksttungt spil, med masser af dialog og skreven tekst på skærmen, som man skal holde godt øje med, for at få alle spor og hentydninger med.

En stor del af spillet går med at udforske hotellets rum og værelser og ikke mindst med at snakke med beboerne og det ret aparte personale. Dialog klares let ved at man på den ene skærm bliver præsenteret for sine muligheder, mens den anden skærm viser personen, som man snakker med og den løbende dialog man har gang i. Bevægelse af Kyle bruger også begge skærme - en hvor man kan styre Kyle, set oppefra, rundt med sin stylus, imens den anden skærm viser et førstepersons billede af det Kyle ser. På denne måde kan man bevæge sig rundt i klassisk point-and-click stil og undersøge sine omgivelser.

Spillets tempo er meget langsomt - langsommere end de fleste adventurespil faktisk. Mængden af læsestof og ting der minutiøst skal undersøges, krydres fra tid til anden med jævne puzzles - f.eks. små puslespil eller genstandsorienterede "klassiske adventure" puzzles, hvor det gælder om at anvende den rigtige ting på det rigtige sted. Med andre ord vil Hotel Dusk næppe appellere til spillere, der vil have tempo eller action i deres spil. Til gengæld vil det henrykke spillere, der gerne vil fordybe sig i mysterier og en god historie - for spillet har masser af begge dele.

Hotel Dusks visuelle stil er lidt speciel. Omgivelserne, objekter og baggrundsgrafikken præsenteres i nydelig 3D grafik, mens personer fremstår i en form for penne-tegnet sort hvis streg, der mest af alt ligner noget hugget fra a-ha's Take On Me video. Det er flot. Og det virker ganske godt og skaber en glimrende stemning - meget bedre end 3D animerede figurer ville efter min mening, for her er det ikke så meget personerne der er i fokus men den gode historie og den fantastiske medrivende noir-stemning spillet byder på.

Samlet set er Hotel Dusk et fantastisk gennemarbejdet og flot adventurespil, der med sikerhed vil henrykke alle fans af genren. Det er dog ikke et spil man skal forvente lige at kunne spille fem minutter her og fem minutter der, for det er et langsommeligt og teksttungt spil, der kræver en indsats at komme ind i. Har man tiden og lysten til det vil en investering i Hotel Dusk dog blive belønnet med en fantastisk spiloplevelse.