Med UEFA Champions League splitter EA sin fodboldserie endnu mere op, så det nu tæller titler som FIFA, FIFA Street, FIFA World Cup og nu altså også UEFA Champions League. Vi finder ud af, om det er en god ting.

Det burde efterhånden være tydeligt for alle, at EA er i gang med at splitte sine fodboldlicenser op i mange forskellige spil, så man som forbruger dermed kan vælge og købe det mest interessante spil (eller købe flere styks, hvis der er flere, der tiltaler én - lur mig om ikke EA har netop det i baghovedet). Uanset hvad man mener om de små opkomlinge i FIFA-klassen, f.eks. FIFA Street, FIFA World Cup og nu Champions League, så må man indrømme, at de alle er udført fantastisk flot - om end visse titler måske minder en hel del om hinanden.

Licensen til Champions League har EA nu også endelig brugt i et spil kun for sig selv, og det kan egentlig undre, hvorfor de ikke har gjort det før? Det kan godt forsvares at give Champions League sit egen serie, da netop denne lige spiller så stor en rolle i europæisk fodbold - ligesom den tilbagevendende FIFA World Cup.

Fordi man netop har fokuseret på Champions League, så er dette spil ikke helt så bredt som storebror FIFA, der tilbyder så godt som alt indenfor fodbold. Det burde dog ikke være noget problem, for de fleste folk, er vel godt klar over, at Champions League ikke er FIFA. De to spil deler dog ét punkt, nemlig præsentationen, der er ligeså overdådig og frembrusende som altid. Lækre montager, flotte baggrunde og velformede menuer udgør spillets MTV-agtige ansigt, og når det kombineres med god musik bliver lidt af et show - præcist som vi er vant til. Jo, EA ved lige præcis, hvordan man præsenterer et produkt.

UEFA Champions League indeholder alle de klassiske muligheder for at kæmpe på grønsværen: Der er selvfølgelig Play Now, der giver direkte adgang til spillet og selvfølgelig er der herudover mulighed for at spille Champions League-runderne med et hold efter eget valg. Challenge er en række udfordringer, hvor der tages udgangspunkt i et gammel Champions League-kamp, og det er så spillerens opgave f.eks. at vende nederlag til sejr eller holde 0-0 de sidste 10 min. af en kamp. Det er sjovt og udfordrende, og helt klart noget, der bør videreføres til andre sportsspil.

Det er nærliggende at tro, at Champions League er kernen i spillet - og det er da også sjovt - men undertegnede faldt langt mere underholdning i den nye spilmode Ultimate Team. Her sammensætter man selv sit drømme hold, komplet med spillere, trænere, personale, stadions m.m. Det har vi alt sammen set før, men denne gang har EA været så kloge at blande en af fodboldfans største bibeskæftigelser ind i spillet: Fodboldkort. Dit ultimative hold har sit eget samlealbum, hvor du kan sætte kort ind på samme måde, som i den virkelige verden. I spillet kan kortene bruges til at sammensætte en hold af de bedste spillere, trænere m.m. Vigtigst er det dog, at man kan bruge visse typer kort under kampe, f.eks. til at booste moralen eller gøre en særlig spiller bedre eller hurtigere. Mulighederne er uendelige. Kortene opnås ved at vinde kampe - enten mod den udmærkede AI eller mod andre ultimative hold på Live. En sejr giver et antal credits, og uafgjort lidt mindre. Vinder man på udebane, tjenes der lidt ekstra. Disse credits kan man så købe kort for i en shop. Man ved ikke på forhånd, hvad man får, så det er spændende at bruge sine surt-tjente credits på en stak kort. Ubrugelige kort kan sælges over Live, hvor man naturligvis også kan købe sig fattig i kort. Hele konceptet er utrolig sjovt og bør helt klart være at finde fremover.

Grafisk er UEFA Champions League nærmest identisk med FIFA 07, og de to spil deler da også mere eller mindre identiske, hvis vi ser bort fra licenserne. Styringen er der nusset lidt med, og den virker omtrent ligeså god som i FIFA - og det er jo ikke en dårlig ting. Lydsiden er lige så imponerende, som man kan forvente af EA, så der mangler bestemt ikke noget. Selv kommentatorerne virker relativt intelligente.

UEFA Champions League er et udmærket fodboldspil, men ejer man FIFA 07 i forvejen, så er der ingen grund til at rende ud og købe det - kun hvis Ultimate Team tiltaler dig. Er man en FIFA-løs 360-ejer, så er der ingen grund til at betænke sig. Begge spil er solid underholdning, om end jeg personligt foretrækker Champions League pga. den ekstremt underholdende Ultimate Team, der virkelig kan få timerne til at suse afsted.

Om Nicklas Teisner