TOCA-serien har været med fremme i feltet, lige siden det første spil i serien udkom for efterhånden en god gang år siden. Fokus har altid været på realisme - lige fra antallet af biler på banen til de realistiske skader, som serien er kendt for. Nu er nyeste skud på stammen kommet til PSP, og vi tager et nærmere kig på spillet.

Det er altid rart at se en spilserie blive bedre med årene, og det gælder i høj grad TOCA.

Som nævnt har denne serie været med lige fra 3D bilspillenes spæde start, og serien har bl.a. været med til at sætte nye standarder for visuelle skader i bilspil og generel realistisk kørsel, hvor serien altid har været langt fremme. Der har også været mange udfordrere gennem tiderne, og bl.a. Gran Turismo, Colin McRae, Forza Motorsport m.fl. har været med til at lægge pres på Codemasters, da disse tilbyder omtrent det samme som TOCA, og dermed går efter samme publikum. Med seneste udgivelse svarer Codemasters igen mod konkurrenterne, og det gør de faktisk ret godt.

Efter at have poppet UMD'en i sin PSP toner menuen frem. Man lægger hurtigt mærke til nogle ret lange loadesekvenser, men det bliver gudskelov meget bedre, når først man kommer ind i selve spillet. Først skal der laves en profil, og det gøres nemt og hurtigt vha. det klassiske tastatur på skærmen. Hovedmenuen tilbyder et væld af options, så det er bare at gå i gang med det samme. TOCA er et rimelig omstændeligt bekendtskab, så det vil helt klart være klogest at starte med en af de mere tilgivende modes, som f.eks. Time Trial eller Free Race, der begge giver mulighed for at tumle rundt på en bane i en bil - uden at skulle bekymre sig om at vinde eller tabe eller holde den optimale linie banen igennem.

Styringen er udfordrende - specielt med PSP'ens lidt kiksede analog-stick - så det kræver lidt øvelse før man kan begynde at vinde løb. Når man selv synes, man er klar, så kan man gå i gang med de 'rigtige' modes. World Challenge tager spilleren med til fem forskellige championships rundt omkring i verden. World Challenge er spillets rygrad, hvor man udover at køre stærkt også kan komme ud for at skulle klare prøvelser - lidt a la Licence Tests i Gran Turismo. F.eks. går nogle baner ud på 'bare' at skulle køre en strækning uden at vælte kegler, mens andre kan kræve præcisions-bremsning og at skulle vinde et løb med en halvsmadret bil. Opgaverne er generelt fantasifulde og sjove, selvom jeg meget hurtigt blev træt af en kedelige præcisions-bremsning, der i bund og grund burde være fjernet fra spillet - det er simpelthen ikke sjovt nok. Sejre i World Challenge giver nye biler, baner og andre bonusser i de andre modes, så der er noget at køre for.

Forbløffende nok understøtter TOCA op til 12 spillere over WLAN, og det er rart at se, at Codemasters tager multiplay alvorligt på den måde. Ikke nok med det: TOCA understøtter fire spillere vha. Game Sharing, så fire spillere altså kan køre om kap med kun én udgave af spillet. Denne mode har undertegnede brugt flittigt, og det fungerer sublimt. Det er helt klart en feature, PSP-folket kunne bruge i mange, mange flere spil.

Der er dog også lidt torne på TOCA-rosen. F.eks. irriterede det mig lidt, at der ikke findes et 3. Persons perspektiv, der giver mere overblik. Det eneste kamera i denne kategori ligger for lavt bag bilen, så det er svært at se banen. En anden ting er de lidt skuffende skader, der slet ikke er lige så lækre, som på de stationære konsoller. Det hele topper med en åben dør - og i sidste ende kan hjulene falde af. Det virker lidt som et tilbageskridt for genren, at man ikke kan lave de spektakulære sammenstød, som helt sikket har medvirket til seriens popularitet.

Grafisk er TOCA ganske flot. Den lille PSP-skærm kan gøre det svært at se sving og chikaner i tide, og det er helt klart en krav at lære banerne udenad, hvis man vil vinde. Frameraten er generelt god, og det samme gælder lydsiden, der godt nok ikke imponerer men heller ikke skuffer.

TOCA er et ganske godt bilspil, hvis eneste problem er er en stejl indlæringskurve og et måske lidt for ensformigt gameplay. Multiplay er fantastisk sjovt, og Game Sharing gør det blot endnu bedre. Spillet har ingen deciderede fejl, og det fremstår som et særdeles poleret produkt. Kan anbefales.

Om Nicklas Teisner