Sony's studier i Liverpool har besluttet sig for at udvikle det ultimative Formel 1 spil - i hvert fald hvis man ser på antallet af muligheder og længden på den centrale karrieredel. Her er Formel 1-løb nok til at holde selv Claus Borre beskæftiget i et års tid eller to - og er vi heldige, så holder han kæft så længe.

Enormt omfattende

De fleste, der læser en anmeldelse af et Formel 1 spil, har nok en rimelig idé om, hvad "Formel 1" er for en størrelse, så det vil jeg ikke komme nærmere ind på. Jeg vil derimod hæfte mig ved at Formula One Championship Edition præsenterer en næsten uhørt stor karrieredel, der strækker sig over fem (ja FEM!!) hele Formel 1 sæsoner, komplet med testkørsler, tidskørsler, test af opsætning og modifikation af bilerne. Når alt dette så er klaret, kan man komme til formalia: nemlig selve Formel 1 løbet. Tidsforbruget for hver eneste løb i en enkelt sæson, hvis man ellers vælger at deltage i samtlige tests og opsætninger af bilen før løbet, er intet mindre end enormt - om der er 125 eller 150 timers spil i karrieredelen i Championship Edition ved jeg ikke med sikkerhed, men det er i det nabolag og næsten uhyggeligt at tænke på. Værsgo at skylle, Formel 1 fans.

Heldigvis kan du hoppe forbi nogle af de mere kedelige banetests, for eksempel de mange testrunder, hvor du kan opsætte og modificere din Formel 1 racer på seks forskellige områder og derefter køre en runde eller tre på en tom bane for at mærke hvordan ændringerne virker. Det er måske morsomt et par gange, men er man virkelig hardcore, skal det gøres før hvert eneste løb igennem en hel sæson - og så begynder det at blive en kende ensformigt. Dog er det svært at komme udenom tidskørslen før løbet, da det er her du skal kvalificere dig til en god position i starting griddet på selve løbsdagen.

Denne mængde af muligheder og meget store detaljegrad vil måske henrykke fans af Formel 1 sporten, men de skal huske på, at det på intet tidspunkt under en hel løbsweeknd med tests, tidskørsler, opsætning og racerløbet er muligt at gemme spillet. Det sker efter en løbsweekend. Husk også på, at selvom du har brugt hele og halve timer på testkørsler og tidstests for at få en god startposition i en perfekt opsat racer, så kan et enkelt uheld eller et uopmærksomt øjeblik totalskade din bil få sekunder efter løbsstart og så hele det foregående arbejde spildt. Det er fandme god underholdning! Not!

Selve løbene er præcis lige så utilgivende, som man kender dem fra fjernsynet - det handler om præcision og tålmodighed, for der er ikke plads til den mindste fejl og overhalinger er noget man skal planlægge og udføre med nær kirurgisk præcision. Udholdenhed og ikke mindst en god pit-taktisk er også nødvendig, hvis man vil til tops på podiet og svine for tusinder af kroner champagne væk. Apropos pit stops, så er de en af spillets helt store svagheder. I stedet for at lade dit pit crew arbejde hurtigt og effektivt på at fylde brændstof på raceren eller skifte dæk eller et beskadiget komponent, skal du i stedet sidde og spille et lille minispil. Dette minispil minder mest om de rytmiske minispil, som man oplever i de mange minispilssamlinger - det vil sige at man skal trykke på de rigtige knapper i den rigtige rækkefølge på de rigtige tidspunkter, for at få det optimale ud af sit pit crew... ja tak, spiller vi en Formel 1 simulation eller Mario Formula 1 Party?

Er du bange for at totalskade din Formel 1 racer allerede i første sving på selve løbsdagen (hvilket er ret sandsynligt taget spillets sværhedsgrad i betragtning) så er der masser af hjælp at hente i en lang række driver aids, som du kan slå til alt efter behov. Disse tager naturligvis en del af udfordringen ud af spillet, men de er desværre nødvendige for nybegyndere til genren eller spillere, der bare gerne vil starte i den forreste del af feltet på løbsdagen. Disse driver aids hjælper dig med en lang række ting - lige fra bremser til overstyring.

Imellem løbene opdateres din karriere og du får mails og beskeder fra holdets ledelse og andre vigtige personer, der synes det er en god idé, at fylde din inbox med e-mails. Denne del af spillet er forbløffende overfladisk set i forhold til den meget avancerede simulations-del. Man modtager tit mails, der er identiske med nogen man allerede har fået og ofte får man ros for ting, som man ikke selv er så stolt af - såsom at komme ind på en af de sidste pladser under et løb. Bundlinjen er, at man hurtigt lærer at se stort på disse mails og kommunikationen fra holdlederen og fokusere på racerdelen af karrieren.

Udover den karriere-mode, som jeg har snakket om indtil nu, er der naturligvis også andre måder at spille Formula One Championship Edition på. De falmer dog alle sammen i forhold til den enorme karriere, som langt de fleste fans af sporten vil fordrive deres tid med. Det er dog værd at nævne, at spillet understøtter multiplayer-spil online.

Mens Formula One Championship Edition's karriere-mode kræver noget af en betonhård dedikation til racersporten, så kan alle gamere nyde den fantastisk flotte, grafik der er i spillet. Udviklerne udnytter deres Formel 1 licens til at præsentere samtlige 22 racerkørere, alle de officielle hold og de 18 officielle Formel 1 baner. Bilerne er fantastisk detaljerede og banerne er smukt genskabt ned til mindste detalje - eller det siger udviklerne i hvert fald at de er, for nu har jeg personlig aldrig kørt en omgang på f.eks. Imola, så jeg kan ikke rigtig sammenligne.

Lydsporet er til gengæld af middelmådig kvalitet. Motorlydene og den høje skrigende lyd, som vi altid forbinder med Formel 1, er helt i top, mens musik og kommentatorspor er alt for ensformigt i længden. Desværre, for der er ikke noget mere irriterende, end at høre de samme bemærkninger gentaget i løb efter løb efter løb. Det skulle da lige være at bruge en halv time på at klargøre sin racer til et løb og så skride af banen i andet sving.

Formula One Championship Edition forsøger ikke at genopfinde Formel 1 genren af racerspil - faktisk forsøger det ikke engang at videreudvikle konceptet anvendt i Sony's tidligere Formel 1 racere. Det leverer en masse Formel 1 relateret lir til de virkelig hardcore fans, men gameplaymæssigt står vi i stampe - desværre, for selvom spillet er enormt og grafikken er fantastisk, så er der problemer i løbet af de meget lange løbweekends og lur mig om ikke selv Michael Schumacher ville begynde at finde spillet en kende for ensformigt, før han får kæmpet sig igennem fem sæsoner.