PEGI 18+PEGI Violence

Så Resistance er PlayStation 3-konsollens svar på Halo? Ja, det kunne man vel egentlig godt kalde spillet, der er et af de få spil ved lanceringen af PlayStation 3, der faktisk ikke er udkommet eller udkommer til en række andre platforme. Heldigvis for Sony er der endda tale om et rigtig godt spil.

Alternativ verdenshistorie

Resistance: Fall of Man er et af de spil, som Sony kan benytte sig af, når de skal sælge konsoller. Det er nemlig en eksklusiv PlayStation 3-titel, det er en first person shooter og det er faktisk ganske godt. Spillet er udviklet af gutterne hos Insomniac Games, der tidligere har præsteret spil som Spyro til den helt gamle PlayStation og Ratcher & Clank. Resistance: Fall of Man er noget af et skift i stil og genre for dem, men de har faktisk klaret opgaven meget flot og resultatet er blevet en glimrende og actionfyldt run and gun shooter.

Spillet foregår i en alternativ version af 1950'erne. Der er en længere forhistorie om hvilke historiske begivenheder, der har fundet sted og hvilke, der alligevel ikke har fundet sted, men det korte af det lange er, at Anden Verdenskrig aldrig fandt sted. Der var godt nok en Første Verdenskrig (som man så nok bare kalder "Verdenskrigen" i mangel på en to'er at sætte den foran), men efter denne tager udviklingen i Europa en stejl drejning fra de ting, som du troede du vidste... eller ikke vidste... om historie.

Et boom i Tysklands økonomi og en samarbejdsaftale med andre Europæiske nationer sikrer et fredeligt Europa og et i stigende grad isoleret Rusland, der til sidst lukker sig inde bag et jerntæppe - i helt bogstavelig forstand. Så ånder alt fred og fordragelighed i resten af Europa, nu hvor vi slap for at høre på russerne ved forhandlingsbordet og lugte til deres vodka-ånde. Det gik fint lige indtil en bølge af muterede væsener en dag pludselig vælter ud fra det gamle Rusland. Disse væsener - kaldet Chimera, underkaster sig på få uger hele Europa og der er masser af historier om massakrer og hele storbyer, der bliver lagt øde. Til sidst, bare for at vise hvor seje de er, graver Chimera sig under den engelske kanal og indtager størstedelen af England. Kun spredte militære enheder holder stand i det nordlige England, da USA omsider går ind i krigen.

Og her er vi så - ombord i en Osprey helikopter-dims sammen med 5.000 amerikanske rangers, der skal oprette et brohoved i England og bane vej for den videre amerikanske invasion. "Vi" er nærmere bestemt ranger sergeant Nathan Hale, der allerede i starten af spillet bliver udpeget som værende helt speciel. Historien om hvordan Hale ender som eneste overlevende i invasionsstyrken og hvordan han ender som en helt i befrielsen af England fortælles via en række flashbacks, der udgør spillets 10 til 12 timer lange kampagne.

Topgearet skydespil
Resistance: Fall of Man er bygget op som de fleste andre first person shooters, dog med nogle ganske velfungerende gameplay twists. Det første af disse er mængden af fjender, der igennem de udbombede engelske byer, vælter frem overalt. Godt nok har Hale ofte støtte omkring sig i form af engelske eller amerikanske soldater, men disse, ligesom fjenderne, dør skrigende i hobetal i det ildkampsinferno, der udspiller sig omkring Hale.

Fjenderne har desuden masser at byde på - lige fra kløgtigt camouflerede anti-personel-miner over små alien-skorpion-lignende dyr samt almindelige og tungt bevæbnede fodfolk til store bio-maskiner. Designet af fjendetyperne er fantastisk varieret og spillet får en mystisk 1950'er sci-fi/horror-stemning, der bestemt er værd at opleve.

I modsætning til f.eks. Gears of War er Resistance: Fall of Man et meget mere ligetil skydespil, med en masse klassiske elementer, såsom ammunitionskasser og ekstra liv smidt i rå mængder rundt omkring på banerne. Det er klassisk run and gun gameplay, hvor man ikke behøves bekymre sig om at gå alt for taktisk til værks. Dog giver en række af spillets mere specielle Chimera-våben nogle interessante muligheder. Arsenalet i spillet er et af de bedre vi har oplevet i en first person shooter og specielle våben med ekstra gimmicks er altid værdsat. Der er dog også de klassiske våben som et haglgevær, granater (som der er flere forskellige slags af) og den riffel, som du starter med. Dit startvåben er for resten et fortrinligt og præcist våben - endelig en hær, der kan finde ud af at give deres soldater et godt våben i første forsøg.

Våben i Resistance: Fall of Man har to anvendelsesmuligheder (udover at du også kan daske til ting og fjender med kolben). Den almindelige "skud mode" og en "alternativ mode", der kan alt muligt sjovt. Nogle våben kan affyre granater, reflektere deres skud på vægge og gulve, andre kan "tagge" fjender så kuglerne selv søger det taggede mål, mens andre våben kan aktivere et skjold eller placere fælder for fjenderne. Alle våben i spillet virker superfede at bruge - selv den klassiske sniper rifle er peppet op med slow motion animationer, når man blæser krydderen op på en fjende. Fedt! Der er endda blevet plads til lidt kampvognsaction, hvilket også fungerer ganske godt - især i spillets co-op multiplayer.

Selvom du har muligheden for at sigte præcist, knæle eller sprinte, så skal man ikke tro at Resistance: Fall of Man er nogen dyb taktisk simulation - for det er det ikke. Det er god action-underholdning, der bliver betydeligt forstærket af en suveræn sammentømret co-op mode, hvor to spillere i splitscreen kan arbejde sammen om spillets centrale kampagne. I det hele taget er denne form for co-op altid fed at have med i first person shooters, så det skal Insomniac Games have masser af ros for at have inkluderet. Udover co-op er der mere traditionelle multiplayer modes for op til 40 spillere, der allerede har fået et solidt online community opbygget. I multiplayer er Resistance: Fall of Man lynende hurtig og nådeløs action, der får en ekstra dosis kolorit, idet Chimera og mennesker ikke har samme egenskaber. For eksempel kan Chimera "se" gennem vægge, men kan ikke knæle, hvorimod mennesker er udstyret med en radar og lemmer, der kan foldes så man kan sidde på knæ.

Jeg vil ikke snakke ret længe om kontrollen i Resistance: Fall of Man. Det skal blot understreges at den er virkelig veldesignet og superlet at bruge. Det er en af de ting, der let kan knække nakken på et first person shooter til en konsol, men i Resistance: Fall of Man er der ingen problemer, for her er kontrollen både overskuelig og veldesignet.

Der hvor spillet skuffer mest, er faktisk når snakken falder på grafikken. Resistance: Fall of Man er ikke helt oppe i same gear, som mange andre af de PlayStation 3-spil vi har fornøjet os med. Fjenderne er lige lidt for simple at se på og omgivelserne er alt for ofte ikke noget særligt. Der er enkelte perler i banedesignet, men ofte er det kedelige tomme ensformige ruiner. Det samme kan siges om effekterne - de ville være imponerende i et PlayStation 2-spil, men her på Sony's nye vidunder skal der bare lidt mere power bag grafikken.

Dermed ikke sagt at Resistance: Fall of Man er et direkte grimt spil - for det er det slet ikke og det har en masse øjeblikke, hvor det virkelig brillerer med grafikken. Der er situationer hvor spillet virkelig viser nogle fantastiske set pieces - som f.eks. på den første bane, hvor fly eksploderer over hovedet på dine soldaterkammerater, mens eksplosioner og granater ryger omkring ørerne på dig - det giver en superfed stemning, der holder spilleren fanget. Imponerende så sker alt dette uden det mindste mærkbare fald i spillets framerate.

Så glem alt om at Resistance: Fall of Man måske ikke er en grafisk perle og fokusér på spillets bundsolide gameplay, fede multiplayer og superunderholdende co-op. Min umiddelbare vurdering er at Resistance: Fall of Man er en af de helt essentielle lanceringstitler, som de nybagte PlayStation 3-ejere bare må og skal eje, for det er lige sådan et spil, der skal til at overbevise dine venner om at de også har desperat behov for en PlayStation 3.