Ridge Racer 7

Score: 7
Udkommer til:
Anmeldelsen dækker:

Udvikler(e):
PEGI 3+

Med Ridge Racer 7 er Namco tilbage på ret kurs med deres hæderkronede arcade-racer-serie Ridge Racer. De havde et lille sidespring med Microsofts Xbox 360 i Ridge Racer 6, men med Ridge Racer 7 er de igen tilbage hvor de hører hjemme: i kanen med en svedende og prustende Sony (som garanteret har hår på ryggen).

Suverænt Arcade-race

Kender man ikke Ridge Racer-serien, er det ikke sikkert, at man vil byde sig om den meget arcadeprægede stil, der er i Ridge Racer 7. Højt tempo, lav realisme og helt vilde drifts og slides er det serien altid har stået for og det er ikke sikkert, at den slags arcadepræget gaderace tiltaler alle. Men de hardcore fans af serien vil næppe blive skuffet over Ridge Racer 7, der er endnu et skud på den glorværdige Ridge Racer stamme og selvom spillet dybest set ikke leverer meget nyt, er der stadig noget at komme efter for seriens kendere.

Det foregående Ridge Racer, nemlig Ridge Racer 6 (duh!) udkom til Xbox 360 og det Ridge Racer vi sidder med til PlayStation 3-konsollen, er på mange måder en videreudvikling af det foregående spil. Det betyder desværre, at flere baner er blevet mere eller mindre genbrugt fra Ridge Racer 6, hvilket helt sikkert vil irritere de hardcore fans. Heldigvis er der, i forhold til forgængeren, justeringer og forbedringer nok i Ridge Racer 7 til at begrunde en investering i spillet - selvom man har spillet Ridge Racer 6 til hudløshed.

Som i de tidligere spil i serien handler Ridge Racer 7 om to ting: drifts og fart. Du kommer til at opleve masser af begge dele igennem spillets centrale Grand Prix-mode, hvor du skal køre løb på spillers 21 forskellige baner (i virkeligheden opfattes de som 42 baner, da du kommer til at køre dem i begge retninger). I Grand Prix mode kan du efter løbene forbedre dit køretøj med bedre komponenter, hvis du ellers har vundet så mange løb, at dit renommé er så godt at de enkelte forhandlere vil snakke med dig. Hele modifikations-delen i Ridge Racer 7 er ganske detaljeret og der er rig mulighed for at manipulere med måden din bil fungerer og reagerer på.

Vil du ikke bruge tid i den centrale Grand Prix Mode, er der forskellige andre single player race-modes, som du kan fordrive tiden med, men ingen af dem formår at sælge varen nær så godt som selve Grand Prix-delen. Dog er der noget mere at komme efter i spillets multiplayer modes, der lader op til 14 spillere dyste om placeringer på online leaderboards.

Vilde drifts og nitro-boosts

Er du kender af Ridge Racer 7, så ved du sikkert allerede hvad løbene handler om: kontinuerlig fart og skarpe drifts for at klare sving og hjørner. Det er lidt af en kunstart at mestre denne form for racerløb, hvorfor nybegyndere til serien måske vil blive en smule afskrækket over gameplayet. Det positive er at denne type gameplay skiller sig markant ud fra de andre gaderacere, som vi har oplevet markedet blive oversvømmet af de sidste par år.

Udover at undgå at køre galt, hvilket det være svært nok i sig selv, skal du også holde dine modstandere bag dig. Modstandernes AI er blevet noget forbedret siden Ridge Racer 6, men der er stadig en helt tydelig elastik-effekt, der kan være lidt irriterende, idet du aldrig kan vide dig helt sikker på sejren, før du har dine fordæk over målstregen. Du får derfor behov for at anvende de nitro-boosts, som du kan spare op undervejs i løbene, enten til en række små hurtige boosts i din fart, eller til et mere koncentreret boost, der varer længere tid.

Som sædvanligt (når vi taler om Ridge Racer spil), så ser Ridge Racer 7 fantastisk godt ud. Grafikken er detaljeret og med helt op til 1080P på HD-TV er Ridge Racer bestemt et af de kønnere spil, som vi har spillet til PlayStation 3. Dog er det mest imponerende ved spillet den fantastiske fartfornemmelse, som den hurtige grafik giver. Spillets effekter er ligeledes helt i topklasse og din bil er virkelig nydelig at se på, så det samlede grafiske indtryk er positivt - selv på de baner, der tydeligvis er ren genbrug fra Ridge Racer 6 til Xbox 360.

Lyden er derimod meget under den standard jeg ville forvente af et Ridge Racer spil - motorlyden er lav og dækkenes hvinen er ensformig i længden (selvom den i modsætning til motorstøjen er temmelig høj). Musikken er en omgang enerverende rock og house, som jeg personligt godt kunne undvære - men jeg er nok bare for gammel til den slags. Det samme kan jeg sige om den overivrige kommentator (en kvinde faktisk), der lyder som om hun er i en form for ekstase skabt af en håndfuld lykkepiller skyllet ned med ekstra stærk espresso. Med andre ord, så er hun poppet, overgearet og irriterende at høre på... lidt som studieværterne på Kanal Voice, bare uden samme desperation for "at være ung med de unge".

Ridge Racer 7 vil med sikkerhed tilfredsstille fans af de tidligere spil, men det er nok tvivlsomt om spillet vil vinde serien mange nye fans. Ridge Racer 7 er nemlig et ærketypisk Ridge Racer-spil på både godt og ondt, så er man ikke vild med denne specielle form for drift-racing, så skal man nok holde sig til de mere traditionelle racerspil. Man skal nok heller ikke forvente, at Ridge Racer 7 er et spil der har en lang levetid - det er spillets gameplay simpelthen ikke dybt nok til, men heldigvis har spillet en solid multiplayer-del, der kan holde fornøjelsen ved at spille i live længe efter Grand Prix mode er blevet for ensformig.

Om Henrik Schou

Henrik Schou har skrevet om spil siden 1997, hvor han var med til at lave spil-programmet "Hi-Score" for TV-Danmark. Derfra gik det til Jubii's spilsider i 1998. Der fungerede han som skribent ind til år 2000, hvor han startede www.gamesector.dk. Siden da har han fungeret som ivrig skribent - især når der skal skrives om rollespil og strategispil og ikke mindst klassiske point-and-click adventures (hvis død han dagligt begræder).