Motorstorm

PEGI 12+PEGI Bad LanguagePEGI Violence

Vi kommer ikke til at mangle racerspil til PlayStation 3-konsollen lige med det første. Vi kommer heller ikke til at mangle mudder, eksplosioner, forrygende hop og vilde sammenstød - for det er der nemlig masser af i spillet Motorstorm, der blev revet ned fra hylderne under lanceringen af PlayStation 3 i fredags.

Simpelt, men underholdende

Motorstorm er et af de spil, der beviser, at man ikke nødvendigvis behøver at have taget et Ph.d. i spildesign og udvikle et stort nyt og revolutionerende gameplay for at lave underholdende spil. Det er nok bare at placere buggyer, lastbiler, jeeps, motorcykler og modificerede biler i en dal midt i en ørken og så ellers lade dem køre vanvittige væddeløb imod hinanden. Enkelt, set en million gange før og stadig helt forrygende morsomt i mindre doser.

Spillet er fantastisk simpelt i sin opbygning, men til trods for at det ikke byder på ret mange baner eller ret mange forskellige køretøjer i hver klasse, så formår det at levere en sjov raceroplevelse. Kan man leve med det og kan man også leve med det faktum, at Motorstorm næppe er et spil, der vil underholde i time efter time, men derimod bedst egner sig til at blive spillet lidt af gangen, så er Motorstorm det perfekte spil at starte sin PlayStation 3 samling med.

Som nævnt foregår de forskellige løb i en dal - en dal kaldet Monument Vally for at være helt præcis. Her er der opbygget en hel racing-community, hvor du får en chance for at prøve kræfter med andre dødsforagtende psykopater i løb igennem dale, op af bjergsider, over intermistiske broer og ud på åbne sletter, pakket til med bilvrag, klippefremspring og andet skrammel, der kan og vil ødelægge din dag hvis (og når) du hamrer ind i dem.

Når du kører galt - og det kommer du til mange mange gange - bliver du præsenteret for en slowmotion sekvens af vragresterne af dit køretøj, der kastes rundt - komplet med eksplosioner og det hele. Heldigvis dør man ikke af at lave en Hans Engell og hamre ind i en betonsokkel med 275 kilometer i timen. Eller jo det gør man, men man respawner få sekunder senere med et lille tidstab og ikke mindst en betydelig nedgang i hastighed, som eneste synlige effekt af sammenstødet.

Banerne er enorme og det tager gerne flere minutter at køre bare en af de tre omgange, så der er god strategi i at finde smutveje eller lære at udnyttede forskellige køretøjers styrker og svagheder. Mens en motorcykel meget let kan vippe og vælte, kan den, på grund af sin mindre størrelse og lettere bygning komme op og køre på de smallere smutveje oppe på bjergsiderne, imens lastbilerne og de tunge køretøjer må holde sig solidt plantet på dalenes bund og pænt følge "vejen". Det betyder, at den rute man skal køre i et vist omfang defineres af den type køretøj man vælger.

Dog kan alle køretøjer anvende et "boost", der giver dem et betydelig skub i farten, men ofte gør dem sværere at kontrollere - hvilket kan få fatale følger, når man kører race på mudrede bjergveje eller igennem en bilkirkegård. Man kan heller ikke bruge sin boost som man lyster, idet den langsomt varmer køretøjet op og bruger man den således for meget vil dit køretøj eksplodere af sig selv. Av!

Det, der gør Motorstorm så pokkers underholdende, er den intensitet, der kommer ud af det specielle spildesign. De enorme baner, de mange forskellige veje og mængden af staffage og modstandere man skal navigere imellem for at vinde er helt fantastisk. De brune triste omgivelser er peppet op med masser af staffage, som man skal undgå og de bulede beskidte hjemmebyggede racerbiler giver hele spillet et fantastisk Mad Max-agtigt feel. Man savner faktisk maskinkanoner eller et brækjern til at smadre skallen ind på en nærgående motorcyklist med.

Der er desværre langt imellem spil, der som Motorstorm kombinerer det enkle og smukke i et actionfyldt racerløb, med en så interessant og mangfoldig setting. Det er en vindende kombination, der kunne have fået en endnu bedre karakter, hvis det ikke lige var for nogle dumme fodfejl i måden spillet er designet på. Der er problemer med collison detection, især for de mindre køretøjer, idet spillet er meget kynisk, når det kommer til at strejfe objekter. Du kommer til at dø talrige gange fordi du kører ind i noget, som du troede du kunne køre over, men som desværre viste sig at være et objekt, der forsagede en eksplosion i stedet for et flyvehop. Dertil kommer problemer med spillets multiplayer - Motorstorm kan nemlig kun spilles online og ikke engang i splitscreen. Sidst men ikke mindst har spillet nogle helt latterlige loadtider (selv i menuerne!), som man skal have en engels tålmodighed for ikke at blive irriteret over.

Teknisk er Motorstorm kvalitetsmæssigt i top, bortset fra frameraten, som der er mærkbart fald i, når man kører galt eller hvis der sker mange ting på skærmen på en gang. Desuden er det begrænset hvor interessant rødbrunt sand er i længden, men heldigvis har udviklerne formået at smide en masser ekstra skrammel og klipper ind på banerne, der kan gøre grafikken en smule mere varieret. Grafisk er spillet dog stadig virkelig pænt - masser af flotte lyseffekter skaber en fed setting og de enkelte køretøjer og objekter på banen er flot designet. Spillets fysik er ligeledes helt i top, med masser af vilde flyvehop og "manipulerbart underlag", hvilket dybest set blot betyder, at du kan pløje nogle strækninger af banen op med dine hjulspor, så de bliver sværere at køre på for lette køretøjer som f.eks. motorcykler. Det er en sjov lille ekstra feature, men næppe noget man skal hidse sig alt for meget op over.

Lydsporet i spillet består af henholdsvis meget tilfredsstillende motorstøj og noget passende fræsende rock. Der er numre af Kings of Leon, Slipknot, Nirvana og Primal Screen, for blot at nævne nogen og med de grupper, så skulle stilen vist være ret klar. Men det passer perfekt til den form for direkte og brutalt racerløb som Motorstorm er.

Det er værd at dvæle i nogle sekunder ved spillets AI. Du får solid modstand fra de andre kørere i feltet, men spillet er virkelig plaget at en forfærdelig omgang rubberband-AI, så selvom du kører galt gang på gang kan du sagtens køre dig op til en fornuftig placering. Dog er det ofte dig selv, du skal slå for at vinde et løb, for det er ofte mange fodfejl og manglende taktik i rutevalg, der afgør om du vinder eller ej. Det blev i sin tid annonceret, at de andre kørere i feltet ville "huske" hvis du kørte ind i dem og senere forsøge at hævne sig - om det faktisk forholder sig sådan er temmelig svært at sige, men fra tid til anden vil du opleve AI-styrede biler skubbe til dig, hvis de kan.

Motorstorm ender med at være let tilgængelig underholdning, som alle burde kunne fornøje sig med. Spillet har fejl og mangler og det er bestemt ikke sikkert, at man vil kunne spille det i ugevis, men i det mindste giver spillet øjeblikkelig tilfredsstillelse med masser af fart og action og det er der mange andre spil, der godt kunne lære noget af.