Snooker? Er det ikke den slags billard, hvor det er håbløst at sænke en eneste kugle, hvis du har fået så meget som en enkelt tår af den obligatoriske fadøl? Jo, men heldigvis er World Snooker Championship 2007 noget lettere at gå til end the real thing, så hvis spillets titel ikke allerede har skræmt dig langt væk, så læs med her, for det er faktisk ikke så ringe endda.

Stød til dine baller

Jeg er vild med pool og en ganske habil spiller (løgn - Red.), i hvert fald min omgangskreds taget i betragtning, men jeg indrømmer blankt, at talenterne ikke rækker, når jeg forvilder mig ind i det tilstødende lokale, hvor de betydeligt større snooker-borde og 2-meter lange køer, resulterer i ikke blot timelange kampe, men også svimmelhed, da man altid kun lige har nået at sætte sig inden det er ens tur igen. Det var derfor med en vis portion skepsis, at jeg satte mig til rette i sofaen og fyrede op under World Snooker Championship 2007. Det viste sig dog hurtigt, at mit virtuelle jeg faktisk var ganske kompetent til at håndtere både baller og kø.

I World Snooker Championship 2007 kan du som titlen mere end antyder, deltage i verdensmesterskabet i snooker, men det er langt fra det eneste. Foruden mere end 20 individuelle snooker-turneringer, kan du også spille andre former for billard såsom pool og 8-ball. Selvom fokus klart ligger på snooker, så er det rart, at der også er andre - mere velkendte - muligheder tilstede i spillet. Det er desuden muligt, at skabe en turneringsform efter egne ønsker, hvor man f.eks. blander pool og snooker, så man ikke nødvendigvis skal spille den samme slags billard igennem en hel turnering. Turneringsformen er ikke det eneste der kan tilpasses. Er man blevet rigtig god til spillet, og savner udfordring, kan man slå en række af de hjælpemidler fra, der gør spillet tilgængelig for spillere, der ikke kender til diverse former for skru og spins indvirkning på stødballens bane, eller sågar de farvede ballers værdi.

Grunden til at spillet er så let tilgængeligt, hvilket for resten ikke skal forveksles med let at mestre, er, at kontrollen over dit skud er meget intuitiv, og ikke mindst at du får vist de baner som henholdsvis stødballen (den hvide) og den første bal du rammer, vil følge. Det er derfor relativt enkelt at vurdere, hvorvidt et stød vil resultere i en sænket bal eller ej. Dog skal det indskydes, at jo mere kompliceret et stød er, jo kortere er de hjælpestreger, der viser ballernes bane. Kunsten består i at vælge den type spin eller skru og den hastighed, der sørger for at stødballen er i position til næste stød. Dette er af yderste vigtighed i snooker. For de der slet ikke kender til snooker, er det nok på sin plads ganske kort at forklare reglerne.

I al enkelthed går det ud på at score flere point end sin modstander (Nåå, altså lidt ligesom 99,5% af alle andre spil i hele verden. - Red). I løbet af en kamp skal man skiftevis støde en rød og en af 6 farvede baller i hul. De røde baller giver hver 1 point, mens de farvede har en værdi fra 2-7. Det er altså vigtigt at lægge op til at kunne sænke én af de værdifulde baller. Ud over at kunne lægge op til næste skud, er det mindst lige så vigtigt, at kunne støde på en sådan måde, at stødballen placerer sig så svært for modstanderen som muligt. Hvis du misser et stød og du efterlader en åben bal til modstanderen, vil det ofte være game over. De computerstyrede spillere er ikke ufejlbarlige, men de er effektive i en sådan grad, at du f.eks. ikke skal regne med at komme til bordet igen, hvis du misser et stød i pool eller 8-ball. Grundet snookers større kompleksitet, er det sjældent at din modstander rydder bordet efter en enkelt fejl fra din side, men ofte vil du være så langt bagud på point når du kommer tilbage til bordet, at kampen reelt er afgjort. Dette gør at World Snooker Championship 2007 er et overraskende strategisk anliggende, hvor det rigtige stød sagtens kan være et, hvor du ikke forsøger at støde en bal i hul, men blot gør det sværere for modstanderen.

Spillet er ganske realistisk hvad angår fysikkens love. Alt for ofte har vi set billard-spil, hvor bordet enten virker til at være dækket med lim, belagt med marmor eller hvor banderne virker som fjedre. World Snooker Championship 2007 har ingen af disse skavanker. Det hele virker naturligt, hvilket faktisk er ganske imponerende. Knap så imponerende er spillets grafik og lydside. Alt uden for bordets fire bander er mildest talt undervældende. Spillerne er enormt skrabede både hvad angår detaljerigdom og animationer, og helt galt går det, hvis du skaber din egen spiller. Denne skabning er lige til et freak show med sit groteske udseende og nærmest skræmmende ansigtsanimationer. Det er dog en ganske god feature, at din hjemmelavede spiller optjener point undervejs, som kan bruges til at forbedre diverse stats, som f.eks. spin eller potting. Kommenteringen under kampene lader også en del tilbage at ønske, den er hverken specielt alsidig eller interessant, mens kommenteringen mellem kampene er decideret irriterende efter et stykke tid og musik er så godt som ikke eksisterende. Det er det solide og udfordrende gameplay, der trækker op i den samlede vurdering.

Om Kasper Christiansen

Kasper Christiansen har anmeldt spil på Gamesector siden 2000. Siden den spæde begyndelse med Star Wars: Galaxies tilbage i 2004, har online rollespil haft en speciel plads i hans anmelderhjerte. Ellers er det især RTS titler - fra den hedengangne Age of Empires serie til Starcraft 2 - og sportsserier som Madden NFL og Championship Manager/Football Manager, der er en del af porteføljen. Kaspers spilkauserier gæsteoptræder ind imellem på www.familiespil.dk